Soundcore Life Q35 (Roze) Review

laptopleon 1 januari 2022, laatste update op 22 februari 2022, 248 views Product gekocht

Soundcore Life Q35 (Roze)

Best een prima goede koptelefoon maar ik had gehoopt op iets meer technische vooruitgang sinds mijn vorige anc koptelefoon.

Pluspunten

• Equalizer in te stellen via een app
  • Zit comfortabel
  • Ondersteunt de populairste codecs

Minpunten

• Kan niet laden terwijl hij aan staat
  • Batterij-indicator werkt slecht
  • Niet dramatisch beter dan goedkopere modellen

De kleur leek – bij het bestellen – op de foto's online praktisch wit, maar eenmaal thuis blijkt het een heel raar kleurtje, waar ik niet aan kan wennen. Ik wilde wel eens wat anders dan wéér een zwarte, maar daar heb ik spijt van.

De active noise cancelling is voor mij niet heel veel beter dan van een koptelefoon met anc van Medion, het huismerk van Aldi, die € 40 kost. Die had ik hiervoor, maar die wilde na 3 jaar en 2 maanden onregelmatig gebruik niet meer opladen. Overigens ben ik nog geen enkele koptelefoon tegengekomen die daadwerkelijk bijna alle omgevingsgeluiden tegenhoudt, zelfs niet bij benadering.

De anc heeft drie standen: Transport, Indoor en Outdoor, maar de meest afleidende geludien, bijvoorbeeld van stemmen van een TV-programma waar iemand anders naar zit te kijken worden door alle drie de standen even matig tegengehouden. Deze standen zijn alléén te kiezen via de app, net als de equalizer. Tijdens het gebruik van de app hoor je wel eens even een raar geluid als je een instelling wijzigt, wat een beetje amateuristisch overkomt.

Om de app te kunnen gebruiken moet je een accountje aanmaken, inclusief verplicht invullen van een mailadres.

Aangezien deze Q35 koptelefoon niet met prijs vermeld wordt op tweakers is het misschien interessant om te vermelden dat ik hem 2 december 2021 kocht als cyber monday-deal voor € 89,99 via Amazon.nl, wat op zich een koopje is in vergelijking met de € 129,99 waar hij op moment van schrijven (1 januari 2022) voor te koop staat.

Waarom ik deze koptelefoon heb gekozen, behalve vanwege de vele goede recensies: Hij werkt met Bluetooth 5, wat nog lang niet alle koptelefoons van deze prijsklasse hebben, gek genoeg want dat is al jaren uit en scheelt behoorlijk aan stroomverbruik.

Ook fijn is de ondersteuning voor multipoint. Dat wil zeggen dat hij met meerdere apparaten ondersteund. Nou ja, twee om precies te zijn. En het lukt mij niet om geluid van twee apparaten tegelijk te krijgen dus het is puur dat je niet steeds opnieuw hoeft te (ont)koppelen als je van apparaat wisselt, maar goed, toch handiger dan je bij een Medion.

De accu gaat vrij lang mee. Een à twee uur aan staan per dag, soms meer, wat ik doe, houdt hij wel een paar weken vol, met de anc aan en meestal ook muziek.

Je hoort 'battery medium' als je hem aan zet. Tot je een keer 'battery low' hoort. Dan is hij ook echt al heel ver leeg en gaat hij vrij snel uit, zonder waarschuwing. Dat is jammer want je hebt dus geen idee hoe vol de accu nog is. De app heeft geen indicator en verder kun je het ook nergens aan zien. Als je niet ineens zonder sap wil zitten moet je dus maar op de gok af en toe bijladen, maar dat wil je niet onnodig doen want dat is minder goed voor de accu. Niet optimaal.

De bediening vind ik niet heel handig. Je moet de aan/uit-knop vrij lang vasthouden voor hij aan of uit gaat. Er is geen aparte knop voor volgende of vorige nummer; daarvoor moet je de volume hoger of lager knoppen langer ingedrukt houden (meer dan 3 seconden) voor je loslaat. Dat schiet niet echt op als je 10 nummers wilt overslaan.

De geluidskwaliteit is wel hoorbaar beter dan van een Medion koptelefoon van € 40. Het laag gaat verder, het midden blijft beter overeind en het hoog is scherper.

Qua draagcomfort: Hij blijft goed zitten en is vrij licht. Mij maakt dat minder uit omdat ik toch stilzit als ik hem gebruik. Ik zou er niet mee gaan hardlopen maar toch. Wel is hij na een half uur, drie kwartier vrij warm op je hoofd, maar dat is nou eenmaal zo met over-de-oren-koptelefoons. Belangrijkste: Zit lekker. Je oren vallen er helemaal in, ook als je een wat groter hoofd / groter oren hebt ;)

Het scheelt qua geluidskwaliteit ongetwijfeld dat de Q35 de SBC codec ondersteunt wordt, bijvoorbeeld bij streamen van audio van de MacBook die ik gebruik. Ook LDAC, een andere codec wordt ondersteund, die populair is bij Android telefoons. Derde codec die werkt met deze koptelefoon is AAC, wat de enige codec is door de iPhone wordt ondersteund.

Aangezien ik een iPhone / Mac gebruiker ben, heb ik deze koptelefoon mede op de ondersteuning voor AAC en SBC uitgekozen.

Alles bij elkaar ben ik niet onder de indruk, maar ik verwacht niet dat een (veel) duurdere koptelefoon significant betere ruisonderdrukkende resultaten of – voor mij – hoorbaar betere geluidskwaliteit biedt.

Heb jij ook een Soundcore Life Q35 (Roze)?

Het batterij niveau is wel degelijk op de app te zien, zelfs gekoppeld in Windows 10 geeft hij de batterij percentage aan. Kan zijn dat je met iOS en Apple, apps niet geheel compatibel zijn. Omdat je een iPhone hebt support hij geen LDAC en dat is nu net het grote verschil van heel hemels naar gemiddeld goed. Niet laden terwijl hij aanstaat kan bij de meest bt koptelefoons niet. Gewoon op tijd opladen, wat is daar het probleem daarin, je smartphone laad je toch ook op tijd op 8)7
Intussen is er wel een (heel!) klein icoontje zichtbaar in iOS, wat het batterij-niveau van de koptelefoon aangeeft. Niet constant in beeld maar wel in de 'regelpanelen'. Misschien was het er altijd al maar het ook zou kunnen dat het pas met iOS 16 ingevoerd is.

Op de Mac kan ik het nog niet ontdekken, maar ik gebruik bewust nog macOS 10.14 en dat wordt niet meer ondersteunt dus wie weet zit het al lang in een nieuwere versie.

- - -

Als ik mijn smartphone gebruik, zie ik constant in een hoekje van het scherm hoe de batterij er voor staat. Dus wanneer ik weer op moet laden, dat moment zie ik al heel lang aankomen. Bij deze koptelefoon hoor of zie ik dat niet steeds. Je hoort bij het opstarten 'battery high / medium / low'. 'Low' kan betekenen dat je er nog meer dan een uur mee verder kan, maar het kan ook 5 minuten zijn.

En nee, ik laad mijn telefoon ook niet altijd perfect op tijd op, al was het alleen al omdat dat niet altijd en overal kan. Maar als mijn telefoonbatterij onder de 20% komt, kan hij nog relatief lang doorgaan, misschien wel meer dan een half uur, beetje afhankelijk van wat je ermee doet. Dat is niet zo snel een probleem, want na een half uur ben je meestal wel weer bij een oplader in de buurt. Deze koptelefoon waarschuwt niet bij 20% maar veel korter van tevoren. En blijft dan regelmatig waarschuwingstonen geven dus ook die laatste ± 10 minuten kun je ook niet ongestoord naar je podcast of whatever luisteren.

Van een telefoon vinden we het toch ook logisch dat je hem niet uit hoeft te zetten tijdens het opladen / dat je kunt opladen terwijl je hem gebruikt? Mijn veel goedkopere / oudere koptelefoons (waaronder die van Aldi huismerk) konden dat wel dus het is echt niet iets heel bijzonders.

En AAC wordt ondersteunt dus het verschil met LDAC is minimaal.