Sony WH-H910N (Zwart) Review

Arthur23 8 januari 2022, 1.140 views Product gekocht

Sony WH-H910N (Zwart)

Een goede noise cancelling hoofdtelefoon met neutraal geluid. Bouwkwaliteit voelt goed, geen gerammel.

Pluspunten

• Accuduur
  • Geluid
  • Bouwkwaliteit
  • Noise Cancelling

Minpunten

• Pouche ipv case
  • niet draaibare oorschelpen

De uitgebreide specificaties zijn te vinden in de Pricewatch. In het kort:
  • Over-ear design
  • 35 uur met bluetooth (5.0) en noise cancelling, 45 uur met bluetooth en geen noise cancelling
  • 10 min laden = 2.5 uur luisteren
  • Touch controls op de rechter oorschelp
  • EQ en NC controle app
  • Meegeleverd: 3.5-3.5 mm kabel (mooi soepel), usb-c kabel (kort maar geen probleem), zachte hoes
Draagcomfort en gebruik
Een van de redenen dat ik voor deze koptelefoon heb gekozen is het draagcomfort. De oorkussens zijn groot en dik en zitten fijn. Een aanmerking hierop is dat ze op ten duur wat warm zijn. De hoofdband is uitschuifbaar, zelf gebruik ik ze met 1 klikje uit. Ik denk dat de hoofdband relatief groot is.

Knoppen zitten er bijna niet op, de aan/uit/pair en de noise cancelling standen. Daarnaast zit er in de rechter oorschelp touch bediening. Dit werkt goed, omhoog/omlaag swipen is het volume, voor achter swipen de track wisselen en dubbel tikken pauze/gesprek aannemen. Daarnaast kun je je hand op de schelp leggen om tijdelijk het volume te dempen en omgevingsgeluid te versterken. Handig om bijvoorbeeld een omroeper op het station te horen.

Geluid
Beginnend met het geluid zonder de equalizer app te gebruiken.
Het geluid omschrijf ik als redelijk neutraal. De bass is niet overheersend, maar kan wel een goede basis geven. Het middengebied, waar de instrumenten en vocals zijn is goed. Het kan iets helderer, maar losse instrumenten of hi-hat van de drums zijn wel goed te horen. Daarnaast geeft de koptelefoon een goed stereobeeld.
Genres waar ik veel naar luister zijn blues, rock afgewisseld met wat pop of klassiek. Deze genres komen goed uit de verf.
Ga je voor de diepste bass dan zou ik de xb910n van sony proberen. Je kunt de equalizer ook op max bass zetten, maar daar wordt het niet per se beter van.

De equalizer app van Sony voegt naar mijn mening wat toe. Niet dat ik bij ieder nummer een andere equalizer aanzet maar ik het het midden en hoog iets geboost, naar mijn oren klinkt het dan iets helderer. Je kunt ook de profielen gebruiken, zoals extra bass, levendig, extra hoog. Maar die vond ik soms wat raar. Ook kun je in de app de mate van noise cancelling instellen.

Noise cancelling
Over het algemeen goed. Ik heb een directe vergelijken met de Sony wh-ch700n. Vergeleken met die is de noise cancelling een stuk effectiever. Waar die 700n voornamelijk het lage bereik filtert, kan de 910n ook nog best aardig stemmen of hogere geluiden wegfilteren. Stemmen klinken alsof ze ver weg zijn, toetsenborden vallen helemaal weg.
Een voorbeeld, een remoerige diesel trein wordt aardig stil. Maar als er een persoon achter je zit te bellen hoor je die nog wel alsof diegene een paar meter verderop zit.
De 'cabin pressure' (de druk die je voelt op je oren) is goed onder controle. Ik heb hier geen last van tijdens het luisteren. Pluspunt.
Zoals eerder aangegeven zijn er noise cancelling standen. Nummer 1 is noise cancelling aan (in de app de sterkte in te stellen), nummer 2 is omgevingsgeluid versterken (ambient sound) en nummer 3 is noise cancelling uit. Werkt prima, ik gebruik voornamelijk nummer 1 en 3.

Daarnaast schakelt de koptelefoon vanzelf tussen de modi afhankelijk van de activiteit. Dus als je in de trein zit staat de noise cancelling aan, loop je vervolgens naar de deur om bijvoorbeeld over te stappen schakelt de koptelefoon automatisch naar ambient sound modus. Je hoort dan de omgevingsgeluiden, dus ook als iemand je aanspreekt. Als je vervolgens weer stil staat gaan de noise cancelling weer aan. In de praktijk vond ik dit een goede toevoeging.

Ik heb de koptelefoon kort kunnen vergelijken met een sony 1000 xm3, het voormalige topmodel. Deze doet er qua noise cancelling nog een stapje bovenop. Het wordt net iets stiller in de trein en de stemmen lijken net wat verder weg/stiller. Qua geluid heb ik te kort kunnen vergelijken om goed te beoordelen. Maar over de hele linie doet de 1000 xm3 het net een stapje beter. Maar niet een wereld van verschil. Als je beide overweegt zou ik ze even proberen en kijken of je het prijsverschil van +-70 euro het waard vind.

Verbeter punten
  • Voor de prijs (140 euro) mag er ook een hardcase bij zitten, de xb910 (het meer bass gefocust model) heeft dit inmiddels wel.
  • Microfoon kwaliteit niet het allerbeste, wel gewoon werkbaar.
Kopen wanneer
  • je solide noise cancelling wilt voor een acceptabele prijs.
  • je van muziek houdt die niet de diepste bass nodig heeft

Heb jij ook een Sony WH-H910N (Zwart)?