Specificaties Laser all-in-one (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Samsung SCX-4600 Review

jinxeh 20 september 2010, laatste update op 9 juni 2011, 1.272 views

Samsung SCX-4600

Pluspunten

• Prijs / kwaliteit!
  • Installatie piece of cake.
  • Afdrukkwaliteit uitstekend, snelheid uitstekend!
  • Scankwaliteit uitstekend, snelheid goed.
  • Perfect voor weinig frequent gebruik.

Minpunten

• Forse afmetingen en unit (trafo?) achterzijde.
  • Geen mogelijkheid tot afdrukken vanaf flash/USB/PictBridge o.i.d.
  • Alleen zwart/wit

Inktverbruik Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Sinds enkele dagen deze Samsung SCX-4600 multifunctionele zw/w laserprinter in bezit, na bestelling bij Azerty. Ik ben dermate tevreden dat ik heb besloten mijn eerste review te plaatsen. Alle tips en vragen (tot aanvulling) zijn welkom. Foto's zal ik nog toevoegen zodra ik ze heb gemaakt en online heb gezet.

De voornaamste reden dat ik mijn Brother kleureninktjet eruit heb gedaan is het feit dat deze om de zoveel uur de printkoppen reinigt. Bij zeldzaam gebruik gaan deze dus na verloop van tijd leeg. Zeer vervelend als je dus weinig print en er dan achter komt dat je niet kunt printen omdat de inkt op is. Bij één leeg patroon hield het hele proces ook nog eens op, dus zw/w printen was er bij een lege gele cartridge ook niet bij. Aangezien ik de echte kleurenafdrukken wel bij de fotozaak laat printen, was het voor mij ook niet nodig om per se nog in kleur te kunnen afdrukken. Het ging mij meer om de sporadische afdruk en scan/kopie. Deze multifunctional beantwoordt aan al deze eigenschappen en is qua prijs ook zeer aantrekkelijk.

Getest onder Windows 7 x64
Gekocht bij Azerty voor ¤ 128,15 incl. ¤ 6,- verzendkosten
Geleverd 5 werkdagen na bestelling

Algemene indruk (uitpakken)
Het apparaat wordt bezorgd in de originele doos en is rondom stevig ingepakt in piepschuim. Het is een vrij forse kubus van ongeveer 40x40x40cm. Alle lades zijn netjes vastgetaped en binnenin zit een schuimrubber blok om het eventueel loskomen van de toner te voorkomen. Na alle afzetlint te hebben verwijderd valt eigenlijk op dat er een unit (trafo?) aan de achterzijde van het apparaat zit waar de stroomstekker op is aangesloten. Deze steek een behoorlijk eind naar achteren, maar de stekker moet hier ook aan de achterkant nog bij in. Het geheel staat daarmee, bij mij een behoorlijk eind van de muur. (foto)

Installatie
Deze stap is eigenlijk supersimpel. USB kabel lag er nog van de vorige printer en de stroomkabel had ik achteraf bezien ook in de muur kunnen laten zitten. Nadat de spanning erop komt detecteert Windows 7 de printer automatisch. De scanner functioneert echter niet uit zichzelf. De TWAIN driver dient via de installatie CD (meegeleverd) te worden geinstalleerd.

Bediening (scannen/kopieren)
Na installatie verloopt het scannen en kopieren als een trein. Ik deed ongeveer 30 seconden over een A4 scan in kleur op 600 DPI naar PDF. De software is in te stellen dat scans automatisch in een specifieke map worden gezet. Bij het scannen kan vanaf de printer worden gekozen voor het scannen naar diverse formaten: JPG/TIFF/BMP/PDF in oplopende resoluties van 75 t/m 600 DPI. Ook kan worden gekozen om het document in kleur/256 kleur/grijstint of monochroom te scannen. Kopieersnelheid ligt iets hoger en duurt ongeveer 10 seconden per vel. Er is geen mogelijkheid om vanaf apparatuur of flashgeheugen rechtstreeks op de printer te printen, zonder tussenkomst van de PC.

Afdrukken
Gescande documenten kunnen direct als kopie worden afgedrukt. Uiteraard in zwart wit gezien de aard van deze laserprinter. De opwarmtijd bedraagt ongeveer 8 seconden, vanuit een koude start, tot het afdrukken van het eerste vel. Daarna lopen de pagina's in hoog tempo de lade in. Ik ben hier zeer over te spreken en had eerlijk gezegd een langere opwarmtijd verwacht. De afdrukkwaliteit van prints en kopieen is voor wat ik gewend was van de inktjet een ongelofelijke sprong voorwaarts. Echt haarscherp en doet beslist niet onder voor de afdrukkwaliteit van de professionele laser bij mij op de zaak. Toevallig dat ik een oud Ikea bed te koop zet en daarvoor de montagehandleiding wilde afdrukken. In de handleiding staan de moertjes en schroefjes afgedrukt. Ik heb de wikkeling van het schroefdraad gecaptured van beeld en een foto gemaakt van de afdruk. Deze zie je hieronder. (screen / foto)

Verbruik
Ik kan over het verbruik nog niet veel vertellen omdat ik de printer pas enkele dagen heb. Ik weet wel dat de toner in principe niet uit zichzelf opgaat of verslechtert. De printkop kan ook niet opdrogen zoals bij inktjet, dus in principe zou je erg lang (zowel qua verbruik als tijdsduur) met de toner moeten kunnen doen. De tonercartridge voor ca. 1500 afdrukken kost ongeveer ¤ 52,-.

Voor vragen en/of opmerkingen wees welkom!

Heb jij ook een Samsung SCX-4600?