1 review

Garmin Drive 61LMT-S (Europa)

€ 141,16
Specificaties 6" scherm met kaart van Europa en Smartphone-app - Bekijk alle specificaties

Garmin Drive 61LMT-S (Europa) Review

Buurtjes60 29 december 2021, laatste update op 29 december 2021, 273 views Product gekocht

Garmin Drive 61LMT-S (Europa)

Nadat vorige stuk is gegaan een nieuwe gekregen. Deze bevat de kaarten van de hele wereld. Onmogelijk om deze te installeren. Bij aansluiten wordt telkens gevraagd voor update. Favorieten worden niet meer in je categorieën gezet. Na de eerste e-mail contact met Garmin, laten ze niks meer horen.

Pluspunten

• Gratis kaartupdates

Minpunten

• Veel werk bij updaten van het toestel
  • Als navigatie, tijdens ingestelde routes, op onbekende weg rijd, wil deze de volgende routepunt overslaan, ook al valt deze in een andere plaats
  • Langzame POI (Foursquare)
  • Slechte ondersteuning van Garmin Nederland

Features Score: 3
Positiebepaling Score: 3
Kaartmateriaal Score: 4
Instructies Score: 2
Design & bouwkwaliteit Score: 3

Heb jij ook een Garmin Drive 61LMT-S (Europa)?

Heb precies hetzelfde probleem gehad, heb dit (vermoedelijk) op weten te lossen door in garmin express bij de beschikbare update op kaartdetails te klikken, dan kaartopties en vervolgens de kaart wijzigen die momenteel geladen is.
Toen heb ik de kaart via dezelfde weg opnieuw geinstalleerd en geüpdatet

(klik niet op installeer alles!)

Op de gps zelf waren standaard meerdere kaarten tegelijk aangevinkt. Zorg ervoor dat alleen de Europese map geselecteerd is en herstart de navigatie dmv 12 sec de aan knop ingedrukt te houden. Moet het nog uit testen maar voor zover ik kan zien is de navigatie nu wel goed.

Wat vervelend is, is dat het intern geheugen zo goed als compleet vol staat.
Als je via verkenner de opslag opent zie je nergens een map met geïnstalleerde kaarten.. Als je in de opslag alles selecteert en op eigenschappen klikt is de totale grootte 674mb bij die van mij..
Al met al wel vreemd dat zoiets simpels als een kaart verwijderen niet eens mogelijk schijnt te zijn.
Lamerikx, bedankt voor je reactie.
Ik denk dat Garmin uit veiligheid zijn kaarten heeft afgedekt en je hier niet bij kan komen. Al standaard heb ik een SD-kaartje inzitten en heb dan geen gebrek aan geheugen, behalve als alles wil downloaden. Dan heb aan een 32 GB kaartje niet genoeg. Volgen het programma moet je dan een SD kaart hebben van zo'n 9 miljard GB.
Een navigatie zou je makkelijk moeten updaten. Op het moment dat je die aansluit en er staat Kaart update beschikbaar met de knop Installeer, dan denk je dat je dat moet doen. Deze knop zal niks doen, omdat je geheugen niet toereikend is. Waar je de kaartupdates 3 à 4 keer per jaar binnenkrijgt, weet ik niet. Dat kreeg je voorheen in het eerste menu te zien.
Ik heb het vermoeden dat Garmin Nederland sofware-matig de problemen niet heeft kunnen oplossen, om de navigatie alleen voor Europa beschikbaar te stellen, zoals het op de verpakking staat.

Reactie Garmin: Uw Garmin Drive 61 toestel heeft niet alleen Europa maar ook de optie om een deel van de wereld te downloaden. Daarom is Australia, New Zealand en Zuid Afrika beschikbaar voor u. Dit kunnen wij helaas niet van uw account verwijderen omdat het specifiek voor u toestel is. U hoeft alleen niet te updaten.

Er wordt dus gezegd, je moet maar niet updaten
Waarom kopen mensen toch een externe routeplanner van een ander merk dan TomTom?
Dat is de enige die naar mijn mening functioneert.
Ik gebruik al jaren de 6200, die weliswaar iets duurder is.
Maar nu na al die jaren gratis dagelijkse updates geeft, en de beste file informatie inclusief omleidingen aangeeft.

Het enige nadeel is dat de kaart updates erg lang duren.
Dus ff 10 min voor vertrek updaten is geen fijne oplossing.
Doe dat dan maar bij terugkomst
Je hebt volkomen gelijk. Ik stam nog uit de tijd dat TomTom vreselijk duur was. Je moest ook nog betalen voor je verkeersinformatie. Eerst had ik een Medion en toen een Mio. Deze werken met TMC. Als TMC werkt, is het best wel goed, maar het probleem is, als je een landsgrens overgaat. Voor de landsgrens krijg je geen file-update wat er na de grens gebeurt. Garmin bood dit toestel aan met verkeersinformatie via je smartphone en voor geheel Europa. Ik vond dat ik geen slechte keuze had gemaakt. Nadat ik problemen had, omdat die telkens opnieuw opstartte, heb ik hem teruggebracht naar de winkel voor garantie. Toen ik hem terugkreeg, zat er waarschijnlijk een andere processor in, omdat het nummer van het toestel veranderd was. Deze stond ook nog eens op het e-mail adres van iemand anders (volgens de service-balie). Toen kreeg ik een refurbished. Deze was nog erger. De batterij was niet op te laden en mijn opgeslagen plaatsen waren niet terug te zetten. Gelukkig had ik de doos nog en kon dit navigatiesysteem omruilen. Nog meer problemen. Je kan nu zelfs niet meer je plaatsen wegschrijven, alleen maar via een back-up. Menu's zijn verandert en eigen gemaakte categorieën krijg je niet in het menu te zien.

Dan toch nog de vraag, waarom geen TomTom? Ik ben gewoon eigenwijs!
Voor mij dus géén TomTom meer, want zij leveren troep en er is geen enkele ondersteuning. Ik had dus ook de 6200 en die was niet te updaten, uiteindelijk een "refurbished" gekregen, maar uiteraard was men zo onbeschoft om een niet-geupdate apparaat te sturen en bij de eerste update liep hij weer halverwege vast en uiteindelijk bij gebrek aan service het apparaat weggegooid en een Garmin gekocht. Een stuk goedkoper, maar deze werkt tenminste.

Dit soort problemen is Tomtom berucht om. Tom Tom lijkt opzettelijk updates uit te brengen die nogal brak zijn en als dan vervolgens je apparaat is verziekt geeft men niet thuis en houdt men je net zo lang aan het lijntje totdat er 2 jaar voorbij zijn en heb je volgens hen geen garantie meer..... Belachelijk bedrijf!
Nu een TomTom 620 pro gekocht via Bol. De eerste viel na twee weken uit, nadat die al moeilijk was te bedienen. Teruggestuurd en een nieuwe besteld. De tweede viel na een week uit met hetzelfde probleem. Ook deze teruggestuurd en probeerde een nieuwe te bestellen. Helaas was de aanbieding voorbij, maar via de klantenservice van Bol kreeg ik het verschil terug in de vorm van een kortingsbon. Deze werd wel via een partner geleverd. Misschien helpt het wel om apparatuur met creditcard te betalen vanwege de garantie, zoals ik bij dit product deed.
Nog wel wat problemen gekend. Updaten via wifi werd afgebroken en was noodgedwongen om via de computer te updaten (eerst resetten). De update ging in één keer. Updaten en installeren zijn twee verschillende dingen. Je krijgt een melding dat die is geüpdate, maar niet dat die volledig is geïnstalleerd. Dit kan, net zoals bij de Garmin, wel dagen duren.