OPPO Enco X (Wit)

€ 99,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

OPPO Enco X (Wit) Review

micheldenhaag 29 december 2021, laatste update op 29 december 2021, 548 views Product gekocht

OPPO Enco X (Wit)

Na meerdere ANC earbuds uitgetest te hebben (pricerange 100 tot 170 euro) komt voor mij deze set wel als beste uit de bus. Zelfs in de wind buiten weet de ANC deze nog redelijk te minimaliseren (daar vallen de meeste ANC buds door de mand).

Pluspunten

• Geweldige sound
  • Licht en supergoede fit
  • ANC is in orde
  • Hot swap naar laatste 2 gekoppelde apparaten
  • Highres audio met LHDC codec
  • Wireless charging

Minpunten

• Acoustic feedback bij touch is niet altijd goed hoorbaar

Als je in de markt bent voor midrange TWS hybrid ANC earbuds dan is dit toch wel een pareltje, Ik heb een open doos set gekocht (78 euro), maar zelfs voor de huidige 139 euro zijn ze nog dubbel en dwars de aanschaf waard.

Ik heb in drie weken tijd verschillende buds getest: LG Tone Free DFP8 en de Soundcore Liberty Air 2 Pro en weer teruggestuurd. De LG sluit eigenlijk je gehoorgang niet goed af (ontwerp) waardoor de ANC meer een gimmick als echt functioneel is. Ook de sound(stage) is slecht. De Soundcores klinken een stuk beter (sluiten je gehoorgang goed af), ANC werkt ook redelijk goed. De druk op je oren ging mij na een uur enorm irriteren.

Bij toeval kwam ik deze OPPO Enco X earbuds tegen. Beetje gegoogle leverde een open doos exemplaar op via Bol.com. Met de HeyMelody app van OPPO (niet nodig als je al een OPPO telefoon hebt), maak je snel verbinding en kun je de juiste pasvorm testen. Ik kon gelijk via de app een firmware update installeren.
De verschillende touchcontrols kun je aanpassen voor linker en rechteroor. Handig, een swype omhoog of omlaag op het stammetje heb ik ingesteld als vorig/volgend nummer en volume up/down.

Het geluid van deze buds is echt fenomenaal. Door dual drivers per bud klinkt alles mooi transparant. Zijn lage tonen goed hoorbaar maar niet dominant (nadeel van veel earbuds). In de app kun je voor twee DYNAUDIO EQ presets kiezen. Ik ben meer gecharmeerd van de 'standaard' instelling.

De ANC (-35db) werkt prima, zeker voor de rumble geluiden. De meeste earbuds in de midrange prijsklasse bakken er buiten in de wind niks van. Die wordt eerder versterkt dan geelimineerd. Ik was flabberguested dat deze buds er grotendeels in slagen de wind 'uit de oren' te houden. Niet 100%, wel voldoende om niet geneigd te zijn ANC uit te zetten. Via de buds kun je ook makkelijk schakelen naar transparancy mode... om een gesprek te kunnen voeren.
De call-quality is uitstekend. Ook met ANC on in rumoerige situatie en tijdens MS Teams.

Na koppeling met meerdere devices (laptop, telefoon, tablet) kun je met een longpress verbinden met het voorlaatste gekoppelde apparaat. Superhandig als je BT altijd overal 'aan' staat.

Iets negatiefs? Op dit moment eerlijk gezegd niet. Deze set tikt alle boxes aan (zelfs wireless charging).

Ik heb de buds overigens niet met de nieuwe LHDC codec kunnen testen. Ik kan mij voorstellen dat dan de audio kwaliteit next level is. Nu met AAC al meer dan tevreden.

Heb jij ook een OPPO Enco X (Wit)?

Vraag & Aanbod