Logitech G604 Lightspeed

€ 90,39
Specificaties Bluetooth muis en 25.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G604 Lightspeed Review

mm1985 28 december 2021, laatste update op 2 januari 2022, 174 views Product gekocht

Logitech G604 Lightspeed

Aanrader als je een bedrade muis zoekt met vele extra knoppen. Als je de muis in een KVM-switch gebruikt dan is er wel een issue met de G knoppen, zie de uitgebreide review voor meer informatie.

Pluspunten

• Vele extra knoppen
  • Nog meer extra knoppen met G Shift
  • Oplaadbare batterij gaat weken mee in Lightspeed mode
  • Draadloos
  • Heeft onboard memory om profielen op te slaan zodat extra knoppen ook werken zonder G Hub

Minpunten

• Irritant issue wanneer het gebruikt wordt in KVM switch
  • G Hub is niet op alle punten gebruiksvriendelijk
  • Geen optie om met draad te verbinden (om bijv tegelijk batterij op te laden)

Reden van aanschaf
Ik zocht een vervangen van mijn defecte Logitech G700s. De kenmerken waar de muis aan moest voldoen zijn:
- Draadloos
- Minstens evenveel extra knoppen als de G500s heeft. D.w.z. naast de gebruikelijke linkerknop, rechterknop, middelste knop, scrollwiel nog 10 knoppen.
- Scrollwiel bevat extra knoppen in de vorm van links/rechts hellen, want dit ben ik nu zo gewend geraakt.

Dan kom je snel uit op de Logitech G603. Andere alternatieven zijn mij niet bekend. De enige andere alternatief dat ik ken is de Razer Naga Pro. Deze heft meer extra knoppen, maar het lijkt me niet prettig werken dat alle extra knoppen aan de linkerzijkant zijn.

Extra knoppen
De extra knoppen dat de muis bevat zijn:
- 6 knoppen aan linker zijkant
- 2 knoppen links van linkermuisknop
- Muiswiel naar links/rechts hellen

De twee “knoppen” onder muiswiel zijn de knoppen om hyperscroll modus in en uit te schakelen voor muiswiel en de knop om te wisselen tussen Bluetooth en LightSpeed draadloze verbinding.

Vooraf maakte ik me zorgen of 6 knoppen aan zijkant wel handig werkt, de G700s heeft daar maar 4 knoppen. Maar dit went gelukkig echt heel snel. De G700S heeft op de plek waar nu de Bluetooth zit een extra knop, maar deze plek vond ik altijd wat akelig.

De extra knoppen gebruik ik voor taken als kopiëren, knippen, plakken, programma/tab afsluiten, undo, redo, etc.

G-Shift
Bij de aankoop had ik niet eens gerealiseerd dat je G-Shift kun toekennen aan een van de knoppen. Dit houdt is dat als je deze knop ingedrukt houdt je dan een tweede functie kunt definiëren aan al je knoppen. Dit was een positieve meevallen. Dit komt heel goed uit als ik via Remote Desktop thuis werkt. Want G Hub weet dan niet beter dan dat Remote Desktop geopend is en weet natuurlijk niet in welke programma je binnen Remote Desktop bezig bent, dus ik kan niet met verschillende profielen werken. Extra knoppen waren daarom zeer welkom.

De G-Shift zit bij mij op de knop links onder aan de zijkant, dit vind ik het meest intuïtief werken. Het is niet makkelijk om deze knop ingedrukt te houden om vervolgens een andere knop aan de zijkant in te drukken, dus deze gebruik ik ook niet met G-Shift. De knoppen middelste muisknop, muiswiel, de knoppen op de muiswiel en de twee knoppen links naar linkerknop werken wel fijn met G-Shift. De muiswiel heb ik bijv. ingesteld dat het met G Shift naar links/rechts scrolt.

De linkermuisknop hiervoor gebruiken raad ik je af. Want als je dit gaat instellen in G Hub dan werkt op dat moment je linkerknop niet meer als linker muisklik.

Als je een Logitech toetsenbord hebt (die heb ik niet) kun je ook G-Shift ook toekennen aan één van de extra toetsen en heb je in de praktijk nog meer extra knoppen op je muis.

Muiswiel
Met een knop kun je hyperscroll modus aanzetten waarbij de weerstand van het muiswiel verwijderd wordt. Als je de muiswiel een draai geeft en je vinger weer loslaat blijft het een tijdje draaien, dus je kunt heel snel scrollen. In de normale stand voel je wel klikjes.

Vergeleken met de G700s voelt het draaien van het wiel in normale stand heel anders aan. (Ik ben eerlijk gezegd vergeten hoe het ook alweer voelde bij de G700s. Dus ik kan het verschil niet goed beschrijven). Verder voelt het wiel bij de G604 kouder aan omdat het van metaal is.

Draadloos
De muis werkt draadloos via meegeleverde USB receiver, Logitech gebruikt hiervoor hun LightSpeed technologie. Ook kan het via Bluetooth verbonden.

Op Bluetooth vind ik games niet speelbaar, want de inputlag is te groot. In Windows zelf is het prima bruikbaar, maar hij gedraagt zich wel echt merkbaar anders dan LightSpeed. In Bluetooth beweegt de muiscursor iets sneller. Zelf laat ik hem altijd op LightSpeed staan.

Dat het ook Bluetooth heeft is op zich handig als je de muis bijv. ook af en toe op je laptop wilt gebruiken. Dan kun je door de Bluetooth knop paar seconden in te houden zo van device wisselen.

Bij de G604 is het niet mogelijk om het bedraad te gebruiken. Bij de G700s was dit wel mogelijk waarbij de batterij opgeladen werd. Ook kon je het dan zonder batterij gebruiken waarbij de muis dan lichter wordt. Zelf vind ik het geen gemis, want draadloos vind ik toch fijner.

Batterijduur
Ik gebruik de muis altijd in LightSpeed mode en dan gaan een oplaadbare batterij bij mij minstens 2 of 3 weken mee. Dit vind ik acceptabel. Bij mijn G700s moest ik hem zowat om de één of twee dagen opladen.
In Bluetooth mode zou de batterij nog veel langer meegaan.
Het wordt standaard geleverd met een normale batterij.

G Hub
De G hub software voldoet functioneel prima en ziet er gelikt uit. Alleen kan het op bepaalde punten wat gebruiksvriendelijker worden gemaakt. Dit zijn de punten waar ik me het meest aan erger.
- In het scherm waarbij de G knoppen ingesteld kunnen worden zijn de knoppen over twee pagina’s verdeeld (zie screenshots).
- Gemaakte macro’s worden opgeslagen op profiel niveau.. Dus als ik een macro ook in een ander profiel wilt gebruiken, moet ik hem opnieuw maken.
- Relatief veel muisklikken nodig een macro te maken waarbij je toetsaanslagen wilt opnemen. En dan moet je op het eind niet vergeten op opslaan te klikken.

Deze nadelen waren niet aanwezig in de Logitech Gaming Software dat ik bij de G700s moest gebruiken.

Onboard memory
De muis heeft onboard memory aanwezig waarin je 5 profielen kunt opslaan. Erg handig als je de muis even tijdelijk op een andere apparaten wilt gebruiken en geen zin hebt om G Hub te installeren of dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld Smartphone).

Issue als je gebruikt in een KVM switch
Ik heb mijn muis aangesloten op de KVM switch van mijn Gigabyte M32U monitor en loopt hierbij tegen een irritant issue aan. Ik gebruik in G Hub niet de Onboard memory, dus ik gebruik profielen o.b.v. geopende applicatie.

Als ik via KVM van PC wissel en weer terug ga naar mijn PC dan zijn op de muis zowel de actieve profiel in G hub (zoals verwacht) actief als het profiel in onboard geheugen (dit slaat nergens op). Dus als je op een G knop drukt voert hij beide acties uit.

De issue die ik beschrijf treedt ook op als je de USB receiver eruit haalt en weer in de USB port stopt of als je de PC uit slaapstand. Dus heeft niet zoveel met KVM te maken, maar in het algemeen wanneer je de USB receiver disconnect van je PC en weer reconnect. Vreemd genoeg treedt de bug alleen op als het binnen 5 minuten wordt gereconnect.

Om de bug te verhelpen kun je dan een van volgende doen:
- De muis uit en weer aan zetten via knop in onderkant van muis.
- G Hub sluiten en weer starten.
- In G Hub moet je het gebruik onboard memory aanzetten en weer uitzetten
- Als je de G knoppen vijf minuten niet gebruikt dan verdwijnt het issue vanzelf.

Omdat het probleem verholpen wordt door G Hub te herstarten ga ik ervan uit dat het een bug in G Hub is.

Ik heb het inmiddels gemeld op het Logitech forum: https://support.logi.com/...-reconneting-USB-reviever

Hopelijk nemen ze het serieus en wordt het gefixt.

Deze muis gebruik ik inmiddels bijna een jaar. Over het algemeen ben ik erg tevreden over deze muis. Dankzij de vele extra knoppen wordt mijn productiviteit verhoogd. Het is voor mij een verbetering t.o.v. de Logitech G700s, met name de batterijduur. Enige feature dat het mist is dat je niet de flexibiliteit hebt om het ook bedraad te gebruiken.

Wel zou ik graag zien dat G Hub nog gebruiksvriendelijker wordt gemaakt.

Heb jij ook een Logitech G604 Lightspeed?