Creative Stage V2 Review

mythiq 27 december 2021, laatste update op 27 december 2021, 337 views Product gekocht

Creative Stage V2

Volgens mij het meeste waar voor je geld; zeer goed geluid en dat voor deze prijsklasse. Het is wel een Creative product hè: het ziet er uit als een breed uitgevallen plastic computerluidspreker.

Pluspunten

• de prijs (ongeveer 100 euro)
  • het geluid is prima voor TV/film
  • veel aansluitmogelijkheden
  • Clear Dialog
  • beste geluid onder 150 euro

Minpunten

• het uiterlijk is meh
  • prima bas maar wel érg aanwezig
  • de LED 'display' op de voorkant
  • gebruiksonvriendelijke remote
  • niet geschikt voor klassieke muziek

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik zocht een goede soundbar voor bij mijn TV (die prima beeld maar bokslecht geluid heeft). In het verleden heb ik goede ervaringen qua geluidskwaliteit met Creative Soundblaster bij mijn PC gehad, dus toen ik zeer lovende reviews las over deze set en diens voorloper en de prijs zag (ik heb 104 euro betaald) wilde ik de gok wel wagen zonder ze eerst te hebben beluisterd.
Ik heb bij verschillende winkels veel soundbars beluisterd en wanneer ik tevreden was over de geluidskwaliteit was de prijs mij telkens te hoog; vanaf 220 euro. Ik heb de Creative Stage of de v2 nergens in een fysieke winkel gezien en dus ook niet tevoren kunnen beluisteren.
Nu heb ik zeker een voor mij voldoende geluidskwaliteit voor minder dan de helft van die prijs.
De bas is stevig te noemen en de subwoofer is niet heel klein uitgevallen. Hij staat bij mij uit het zicht maar dit is wel een puntje om rekening mee te houden. De kabel tussen de soundbar en de woofer is ongeveer 180 cm. Ik heb de bas een tikje zachter (2 van 5 puntjes) dan de middenstand gezet.

De klankkleur is redelijk warm. Het geluid helder en voldoende gedifferentieerd. Voldoende:je kunt bij klassieke muziek alle instrumenten en toonhoogten onderscheiden maar het houd niet over. De middentonen zijn voor (klassieke) muziek te prominent en de bas is in de middenstand echt veel te luid. Voor TV kijken (films en series) is dat dan wel weer fijn. Maar ja: het blijft natuurlijk in de eerste plaats een soundbar voor onder je TV.

Tijdens het kijken naar films stoor ik me vreselijk aan ondertitels, vooral door de vaak slechte vertaling. Ik stoor me echter nog meer scènes met gefluister en tegelijk harde muziek. Vroeger was de ondertiteling dan echt nodig om iets te kunnen volgen. Nu heb ik een soundbar met Clear Dialog. Dit is een algoritme dat menselijke stemmen herkent en dit extra versterkt wanneer het overige geluid dit dreigt te overstemmen. Tot mijn lichte verbazing werkt dit dus echt goed!
...in tegenstelling tot de surround setting. Die maakt het geluid vooral wat holler en voegt niet echt iets toe.

De aansluitingen: HDMI voor ARC vanaf je TV; S/PDIF (toslink); 3,5 mm stereo audio jack, bluetooth 5.0: werkt allemaal prima. De soundbar ondersteunt CEC dus zou aan en uit moeten gaan, samen met de via HDMI aangesloten TV. Blijkbaar is mijn HDMI kabel te oud want dat heb ik nog niet werkend gezien.

Bluetooth doet qua volume raar: via de afstandsbediening zijn er maar 5 geluidsniveaus (6 als je de 0-stand meerekent) en stand 5 is te zacht om muziek vanuit de open keuken te luisteren als de soundbar in de kamer staat. Misschien doe ik iets verkeerd? Via de TV kan het volume echt vreselijk hoog.

Het uiterlijk: niet om over naar huis te schrijven maar niet storend. De witte LED aanduiding in het midden op de voorzijde is dat wel. In standby zie je ' - - ', tijdens het TV kijken "Hd".
De bouw is zeer degelijk, zoals ik van Creative gewend ben. Het is dan wel plastic en metaal (gaas aan de voorzijde) maar niet heel lelijk. Het doet wel erg denken aan computerluidsprekers.
De subwoofer lijkt van hout (spaanplaat?) met een laag plastic te zijn gemaakt, zoals je van een speaker mag verwachten; hout - zelfs spaanplaat - klinkt nu eenmaal veel warmer dan plastic, vooral in de lage tonen.

Mijn eindoordeel is hiermee: veel waar voor je geld als je op zoek bent naar een soundbar (2.1) set voor je TV. Veruit het beste geluid dat ik in deze prijsklasse heb gehoord. De Clear Dialog voegt ook echt iets toe en is mij het prijsverschil met de vorige versie (die dat niet heeft) zeker waard.

Heb jij ook een Creative Stage V2?