WD My Cloud EX2 Ultra

€ 160,68
Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

WD My Cloud EX2 Ultra Review

mdevries18 27 december 2021, 579 views Product gekocht

WD My Cloud EX2 Ultra

Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Fijne user-interface, zowel app als web-interface. Migratie bestaande HDD's zonder problemen.

Pluspunten

• Snelheid
  • Duidelijke handleiding
  • Installatie
  • My Cloud app
  • Migratie bestaande HDD
  • FTP

Minpunten

• geen

Kwaliteit voeding Score: 5
Vanwege een grote security update was mijn oude My Cloud Mirror niet meer bruikbaar (wel in een lokaal netwerk, maar niet meer extern bereikbaar). Western Digital biedt een nieuwe NAS vanaf januari met 20% korting aan, op de toch al niet zo hoge prijzen. Ikzelf heb deze opvolger met 15% seniorenkorting (55+) aangeschaft.

Spannend was of ik mijn bestaande 2x 3TB WD red HDD's, die in RAID 1 waren geconfigureerd, zonder problemen kon overzetten. Helaas vind je weinig informatie over een dergelijke actie op fora en bij WD zelf.

Hoe dan ook, de hele migratie verliep verrassend simpel en snel. Gewoon in de juiste volgorde overzetten (dat is wel belangrijk!). Daarna pakt de nieuwe NAS de HDD's op, gewoon in RAID 1 mode en zonder enige hickup of gegevens verlies. Ook de FTP configuratie voor de data dump van mijn IP-camerabeelden, verliep uitermate goed.

Deze nieuwe generatie NAS is lekker vlot. Terwijl de oude een soms erg trage web interface had, loopt het nu allemaal erg soepel. Ook de handleiding is uitstekend en biedt nu ook gedegen instructies hoe ElephantDrive en Amazon S3 voor cloud backup te configureren (iets waar ik overigens geen gebruik van maak).

De bouwkwaliteit is voldoende. Alles kunststof, maar bij normaal en verstandig gebruik prima. Mijn oude NAS is van dezelfde constructie en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

De nieuwe My Cloud OS5 app is snel en heeft een duidelijke en prettige user-interface.

Kortom voor deze prijs (€ 149 incl. verzendkosten in de WD shop) echt een heel goede koop en ben blij dat ik niet overgestapt ben naar het duurdere Synology. Die overweging hang natuurlijk ook met de gebruikseisen samen. Maar voor hen die gewoon een goede en vlotte NAS nodig hebben is dit een uitstekende koop.

Heb jij ook een WD My Cloud EX2 Ultra?