ViewSonic VX2025wm Zwart Review

Tommie360 30 juni 2006, 2.421 views

ViewSonic VX2025wm Zwart

Pluspunten

• Prachtige kleuren
  • Geen ghosting
  • Native resolutie
  • DVI kabel meegeleverd
  • Multifunctioneel ( Films, Games, Video/Foto bewerking, Office )
  • Geen dode (sub)pixels
  • Goede kijkhoek

Minpunten

• Karige OSD
  • Speakers hadden niet gehoeven
  • Niet in hoogteverstelbaar en geen pivot modus ( voor mij geen probleem )
  • Prijs ietwat hoog, maar je krijgt er een hoop voor terug
  • Lichte backlight bleeding ( voor mij geen probleem )

Na maanden lang onderzoek naar allerlei 20 inch breedbeeldmonitoren ben ik toch voor de Viewsonic VX2025WM gegaan. Waarom? Deze kwam meestal als beste naar voren bij diverse testen van breedbeeldschermen en nadat ik de monitor eenmaal in de winkel zag staan naast een aantal andere wist ik zeker dat ik voor de Viewsonic zou gaan. Eerder twijfelde ik nog tussen de Viewsonic VX2025WM, de Samsung 205BW, de Acer 2051Ws én de Benq FP202W.

Het was niet gemakkelijk deze keuze te maken maar het is me uiteindelijk toch gelukt. Ik ben ook zeer tevreden over de monitor en heb er helemaal geen spijt van er dik 450 euro voor hebben moeten betalen. Nadat ik eenmaal wist welke monitor ik wilde kreeg je het probleem met leverbaarheid. Gelukkig had Micro-Mail ze nog op voorrraad, en de dag na bestelling had ik de monitor al in huis.

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)

Mijn vorige scherm was een 17 inch CRT van Compaq, de V75. Grootste verbetering voor mij was toch wel de grootte van het beeld en de resolutie. Je kunt nu zoveel meer dan met mijn oude scherm. Meerdere sites en applicaties naast elkaar is echt wennen maar het heeft wel zo zijn voordelen. Gamen is ook veel 'beter'. De ervaring is een stuk beter en het ziet er allemaal erg slick uit.

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)

Gekocht bij Micro-Mail omdat dat de enige winkel was die ze nog op voorraad had staan. Van te voren even gebeld of dat klopte en het klopte ook, dus meteen die dag besteld rond 12 uur smiddags. Geld (458 incl. verzenden ) meteen overgemaakt via iDeal en rond half zes kreeg ik al een mailtje met de status verzonden en een tracktrace nummer. De volgende dag rond 1 uur smiddags stond er al een grote rode bestelbus voor de deur met een grote doos waar ViewSonic opstond. Top service van Micro-Mail in ieder geval. Verder nam ik het risico geen pixelgarantie te nemen en het pakt goed uit want heb 0 dode pixels of subpixels. Ook was ik blij met het feit dat er een DVI kabel meegeleverd was, wat bij andere monitoren vaak niet het geval is.

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)

Ik moest in het begin even wennen aan een TFT scherm maar het voelt nu al als vertrouwt aan. Kleuren zijn prachtig en helder en net zo mooi, al dan niet mooier, als mijn CRT scherm.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)

Hier kan ik kort over zijn. Geen ghosting te bekennen. Ben een verzot gamer en speel elke dag wel één uurtje, tot dus ver geen ghosting gezien in zowel games als films.

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)

Zwart is écht zwart en wit is écht wit. Niets op aan te merken op dit vlak en ben ook hier 100% tevreden. Brightness en Contrast wil iets naar beneden gezet want het was iets té helder. Nu is hij perfect, voor mij.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)

Hier moet ik wel eerlijk zijn en is er lichte backlight bleeding aan de zijkanten bij zwarte schermen. Je moet er wel goed op focussen wil je het zien maar het is wel te zien. Heb hier zelf helemaal geen last van en wit ziet er overal wit uit. Echter, als je er heel erg op gaat letten is het wel.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)

De kijkhoek is geloof ik hoger als normaal omdat het een P-MVA paneel is. Als ik het goed heb is de kijkhoek 176 graden, wat al ruimvoldoende voor mij is. Heb zelf geen last van een kijkhoek want ik zit toch altijd recht voor het scherm. Alles is nog wel goed leesbaar bij een schuine hoek en kleuren blijven redelijk hetzelfde.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )

Het scherm is stevig en de voet is mooi en sterk. Handig is ook dat hij 'open' is in het midden zodat je er wat pennen o.i.d. neer kan leggen. Knopjes voelen ook stevig aan en ook handig is een volumeregelaar die erop zit. Speakers zitten aan de onderkant dus je ziet ze ook helemaal niet. Afwerking is mooi, met strakke zwarte randen en mooie klepjes over de snoeren zodat je deze nooit ziet.

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)

Ledje is helemaal niet storend of fel of irritant. Voor foto's moet je maar in het betreffende topic of hieronder kijken. Mijn mening over dit scherm is dat het een topper is. Het is multifunctioneel en is absoluut geschikt voor foto/video bewerking, gamen en films kijken. Daarnaast is het scherm mooi afgewerkt, heeft het een DVI kabel meegeleverd en een goede kijkhoek. Daarnaast heb ik ook geen last van dode pixels en is het scherm gemakkelijk in te stellen.
Kortom, alle 458 euro's zijn het waard om dit scherm te kopen. Als je meer foto's wilt moet je maar een mailtje o.i.d. sturen. Ik hoop dat jullie wat aan mijn survey hebben, want het is mijn allereerste.

Heb jij ook een ViewSonic VX2025wm Zwart?

fantastische review...lekker duidelijk. ik heb aan het einde van de vakantie waarschijnlijk ook wat geld over, en een voor een niewe monitor word het eigenlijk wel tijd. en dan zal ik zeker deze revieuw in beschouwing nemen..

btw.. waar heb je die achtergrond (just cause) weg?
brr... kannecht niet wachten op dat spel :-)
Achtergrond is idd van Just Cause. Heb em van www.gamewallpapers.com. Just Cause was net die game waar je niet voor hoeft te betalen, en je het ze in alle resolutie dus ook in 1680x1050 :)