Makita DF457 Review

laptopleon 26 december 2021, laatste update op 26 december 2021, 304 views Product gekocht

Makita DF457

Fijne schroef/boormachine met twee accu's én druppellader in een handige doos. Doet wat je verwacht, maar ook geen bijzondere eigenschappen of materialen.

Pluspunten

• Degelijk ontwerp
  • Doet wat je verwacht

Minpunten

• Niet heel compact
  • Veel plastic

Fijne schroef/boormachine met twee accu's én druppellader, zodat je nooit hoeft te wachten tot de accu weer vol is. De koffer is een prettig accessoire om een en ander compact in mee te nemen en op bergen.

Hiervoor gebruikte ik een 12 Volt accu-schroef-boormachine die praktisch precies hetzelfde kon, maar na 16 jaar en de derde accu die het opgaf, was het mooie er wel af. Omdat ik toch een nieuwe accu moest kopen, was het een mooi moment om over te stappen.

De redenen dat ik dit setje heb uitgekozen zijn de prijs en wat je er voor krijgt. Voor wat 12 V ooit kostte, heb je nu 18 Volt, wat toch een stuk krachtiger is.

Opvallend zijn de prijsverschillen. Bij de Praxis in mijn dorp kostte dit exacte setje hetzelfde weekend het dubbele ten opzichte van de Gamma een kwartier rijden verderop. Wel was hij daar op dat moment in de actie, maar zulke acties zijn er aan de lopende band. Staan ook lang niet altijd in de pricewatch.

Qua materiaal en uitvoering valt op dat zoveel mogelijk van plastic is. Ik zou graag een boor met een waterpasje ingebouwd hebben. Die dingen kosten los een paar dubbeltjes, maar het kan er blijkbaar niet af want vrijwel geen enkele fabrikant bouwt ze in.

Het vastklemmen van boortjes werkt zoals bij zo'n beetje alle modellen. Opvallend is wel dat de kleinste boortjes (1 a 1,5 mm) niet blijven hangen vanwege de wat ongebruikelijke vorm van de binnenkant van de boorkop. Ik begrijp niet wat hier het voordeel van zou moeten zijn.

Accu's verwisselen gaat makkelijk. Je kan niet zien hoe vol ze nog zijn zoals bij sommige modellen.

De moment-kracht waarop de kop gaat slippen is in te stellen door de kraag te verdraaien, ook weer een standaard eigenschap bij dit type gereedschap.

De klopboor-functie heb ik nog niet gebruikt. Ik heb een klopboor hamerboor met snoer/stekker met SDS-kop en die lijkt me geschikter voor boren in beton. Deze DF457 heeft, voor alle duidelijkheid, geen SDS-aansluiting, ook niet los erbij of zo.

Heb jij ook een Makita DF457?

Een SDS kop zit alleen op een hamerboor, niet op een klopboor (functioneel andere werking).
Verder een duidelijk verhaal over de basis functies van de DF457.
OK, bedankt, dat wist ik niet. Opgezocht en het verschil is dat de hamerboor meer kracht heeft. Blijft een beetje onduidelijk wat de kracht dan is. Aangepast.
Bij een hamerboor wordt de kracht door een plunjer veroorzaakt, deze slaat de boor het materiaal in. Je kunt de as van een hamerboor ook meer in en uit trekken (groter slagbereik).
E.e.a. ter info.