Sony Bravia XR-55A80J Zwart

Sony Bravia XR-55A80J Zwart Review

J.Gronkjaer 23 december 2021, laatste update op 2 februari 2022, 2.903 views Product gekocht

Sony Bravia XR-55A80J Zwart

Een aanrader voor je volgende (oled) high-end TV: Geweldige beeldkwaliteit, kleuren zijn levending maar erg accuraat afgesteld, en het minimalistische design ziet er erg strak uit. De tv wordt gebruikt voor het kijken van films en series (4K streaming+blu-rays), en om te gamen (PS5). Geluidskwaliteit is indrukwekkend voor een TV.

Pluspunten

• Geweldige beeldkwaliteit
  • Accurate maar levendige kleuren
  • Strak design
  • Bouwkwaliteit
  • Gaming
  • Kijkhoeken
  • Geluid is voor TV speakers erg indrukwekkend

Minpunten

• Bepaalde instellingen verhogen energieverbruik in stanby.
  • Google TV soms traag net na opstarten

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Een aanrader! Geweldige beeldkwaliteit, kleuren in de custom en cinema mode zijn erg accuraat afgesteld, en het minimalistische design ziet er erg strak uit.

Gebruik de tv met name voor het kijken van films, series (zowel streaming als (4K) blu rays), maar ook om te gamen op m'n PS5. Na lange tijd onderzoek te hebben gedaan naar welke tvs het beste bij mijn kijkgebruik en budget passen heb ik mijn lijst teruggebracht tot 2 toestelen. Namelijk de LG C1 en de Sony A80J (Panasonic OLED was helaas boven mijn budget).

De beeldkwaliteit en de accurate kleuren (out of the box) gaven de doorslag voor de Sony A80J. Merk zelf ook dat het beeld net wat meer details weergeeft dan de C1, wellicht door de XR processor. De A80J mist t.o.v. de LG C1 op dit moment weliswaar VRR, maar ik merk eerlijk gezegd geen verschil in mijn eigen game ervaring. De games op de PS5 zien er prachtig uit op de A80J en worden vloeiend weergeven.

De helderheid van de tv scoort ook een ruime voldoende. HDR ziet er prachtig uit en in een donkere kamer is het beeld zelfs vaak te licht waardoor je de helderheid of peak luminance in SDR op medium/laag kunt zetten. De tv staat in een gemiddeld zon verlichte kamer en de helderheid is hier meer dan prima, ik kan echter geen oordeel vellen over hoe de A80J het doet als er bijvoorbeeld een raam direct tegenover de tv is. Net zoals bij alle andere OLED tvs is er een auto brightness limiter (ABL) ingebouwd die de helderheid verminderd indien er voor langere tijd statische elementen op het scherm te zien zijn (logo's, hud in games, etc.). Persoonlijk merk ik dit niet op bij de A80J doordat de helderheid geleidelijk wordt verlaagd. Niettemin is dit iets om in gedachten te houden met een OLED tv.

Google TV is prima. Niet meer en niet minder. Soms wat traag bij het opstarten en let daarnaast op de instellingen om de tv aan te kunnen zetten vanuit stanby dmv je smart assistent (bv Google Assistent). Schakel deze uit als je het energieverbruik in stanby wil verminderen (functies uit: 0.5W; aan 25W). De 2 hdmi 2.1 ports zijn voldoende voor mij (waarvan 1 ARC poort). Meer is beter in dit geval maar voor de meeste gebruikers zal het geen problemen opleveren.

Daarnaast is de geluidskwaliteit bovengemiddeld voor een TV. Uiteraard zal een soundbar je normaal gesproken een beter geluid geven maar het geluid van de TV is van een dermate goeie kwaliteit dat dit eigenlijk niet nodig is als je niet al te veel om de geluidskwaliteit geeft. Als je wel graag gebruik maakt van een soundbar dan kun je de pootjes in een verhoogde stand zetten zodat de tv net boven de soundbar zweeft.

Al met al een geweldige all rounder en zeer tevreden met deze OLED aankoop. Staat beeldkwaliteit bij jou voor op dan kom je al snel bij een OLED tv uit in 2021/2022. Vergeet in dat geval zeker niet de Sony A80J op je shortlist te zetten. Gekocht tijdens black friday voor een zeer redelijke prijs van € 1100 (+ nog eens €100 playstation tegoed).

Heb jij ook een Sony Bravia XR-55A80J Zwart?

“Let daarnaast op de instellingen om de tv aan te kunnen zetten vanuit stanby dmv Google Home.” Waar vind ik dit in het menu?
Settings > Network and Internet > Remote Start. Heb een fotootje aan de review bijgevoegd ;)
Check... die stond bij mij al uit gelukkig :)

Aan de energiemeter zie ik dat het verbruik na uitschakelen een tijdje rond 25 Watt blijft schommelen... blijkbaar heeft de tv dan nog iets te doen ;) Vervolgens valt het naar 0,1 Watt.

[Reactie gewijzigd door Khil op 31 december 2021 12:34]

Maak je toevallig gebruik van apps, zoals Plex? Ik ben wel benieuwd of deze TV 4K HDR (evt. Dolby Atmos of DTS:X erbij) content goed kan streamen vanaf een Plex Media Server (via Wifi of Ethernet)

Heb nu een Nvidia Shield daarvoor, maar het zou natuurlijk tof zijn als dat in m'n tv kon. :-)
Nee, maak geen gebruik van apps zoals Plex. Maar als je de vraag in het Sony OLED/LCD 2021 topic stelt dan moet iemand je vast verder kunnen helpen ;)