Google Nest Cam Indoor (Wired)

€ 74,-
Specificaties Draadloze binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Google Nest Cam Indoor (Wired) Review

Gilraen 23 december 2021, laatste update op 5 januari 2022, 257 views Product gekocht

Google Nest Cam Indoor (Wired)

Prima camera met beperkte ophangmogelijkheden.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Motion detection + faces
  • Spraak

Minpunten

• Geen 90 graden rotatie/kogelgewricht
  • Mounting instructie klopt niet
  • Google home app

Kwaliteit Score: 4
*update na 2 weken gebruik*

Intro:
We hebben al Nest Protects en een Nest thermostaat, dus met de hoop alles in 1 app te kunnen blijven bedienen ook de nest Cams gekocht. Helaas word je dan gedwongen om van de (mooie, cleane) Nest App te migreren van je Nest account naar je Google account & Google Home App. Helaas is deze niet meteen heel intuïtief en kun je daar niet alle Nest producten bedienen (looking at you, Nest Protect), dus je zit nog steeds aan 2 apps vast.

Installatie:
De doos doet luxe aan en de camera voelt degelijk. Dat is allemaal prima. Installatie instructies is op zich duidelijk, maar een minpunt is dat deze nog voor een oudere generatie Cams bedoeld lijkt: er wordt aangegeven dat je de powercable 'door' de camera en de base plate moet leiden, maar dit is niet mogelijk. Er lijkt wel een gleuf voor in de base plate te zitten, maar deze kan met de kabel ertussen niet meer op de base 'geschroefdraaid' worden.

Het grootse minpunt is dat bij het ophangen blijkt dat je het beeld niet 90 graden kunt flippen in de app, alleen maar 180 graden. Dit limiteert enorm hoe je de camera kunt ophangen. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik doe een poging.

Als je de camera aan de muur wil monteren, in een hoek, en de kop naar 1 kant wilt draaien tov de base, dan krijg je diagonaal beeld in de app. Standaard moet de camera dus recht voor zich uit kijken (i.e. kop van de camera moet echt loodrecht boven de voet zitten, met het lampje op 12 uur tov de voet). Je kunt wel naar onder/boven pannen, maar opzij ziet er niet uit, omdat er dan dus een soort half portrait beeld ontstaat. Ik had verwacht dat de camera meer op een soort van 'alle kanten op roteerbaar' kogelgewricht op de base zou zitten.

Hierdoor kan de camera dus alleen 1) aan de muur met het beeld recht vooruit, 2) op het plafond en in de app het beeld 180 graden draaien, of 3) staan op een kast/tafel. Aan de muur is de camera dus erg gelimiteerd als je hem niet recht vooruit wilt aimen. Wat is het doel van een deels roteerbare kop als het beeld er niet op afgestemd wordt?

Beeldkwaliteit:
Prima, ook 's nachts. Laat je niet afschrikken door het beeld in het begin, bij ons leek het aanvankelijk super slecht, maar later werd het beter.

Spraak:
Goed te verstaan, voor beide kanten. (Mobiel VS bij de camera.)

Motion detection/familiar faces:
Werkt goed, we krijgen meteen een notificatie. Ook herkent de camera ons meestal wanneer ons gezicht in beeld is. We hebben geen huisdieren, dus geen oordeel daarover.

Abonnement:
Voor uitgebreide terugkijk mogelijkheden heb je meestal Nest Aware abonnement nodig. Ik quote Google: "Some cameras offer up to 3 hours of event video history for free, while others offer up to 3 hours of still image snapshots instead." Qua abonnement: voor 50 euro per jaar kun je 30 dagen events terugkijken. Voor 100 euro per jaar kun je ook 10 dagen+nachten 'alles' terugkijken + 60 dagen events.

Overig:
De camera is uit te schakelen in de app. Een fijn detail is dat het lampje op de camera gaat 'ademen' (zo noemt Google het), i.e. langzaam knipperen, als iemand in de app live naar de camera beelden kijkt. Zo weet je of je iemand met toegang tot de app je op dat moment bekijkt.

Conclusie:
Update: oorspronkelijk wilde ik de camera retourneren, omdat het niet opzij kunnen aimen voor ons een dealbreaker was (we kunnen niet in ons plafond boren dus de camera moest aan de muur & opzij pannen). Omdat we geen beter/betaalbaar alternatief konden vinden voor de camera's hebben we deze uiteindelijk met montagekit toch aan het plafond gemonteerd. Zo kan het ook... Uiteindelijk tevreden over deze oplossing en de camera's.

Score geüpdatet obv de uitgebreidere ervaring.

Heb jij ook een Google Nest Cam Indoor (Wired)?