1 review

Mario Party: Superstars, Switch

€ 48,99
Specificaties Nintendo Switch • Party • 3 jaar - Bekijk alle specificaties

Mario Party: Superstars, Switch Review

linksquest 20 december 2021, laatste update op 20 december 2021, 2.030 views Product gekocht

Mario Party: Superstars, Switch

Mario Party Superstars is een van de beter Mario Party games die ik de afgelopen jaren heb gespeeld. Bijna iedere Mario Party is op zijn eigen manier leuk, maar persoonlijk vond ik deze weer een van de betere. Kort samengevat, een echte aanrader.

Pluspunten

• Traditionele besturing.
  • Leuke verzameling uit klassieke games.
  • Leuke mini games.
  • Simpele gameplay.
  • Leuke spelborden.
  • Multiplayer.

Minpunten

• Meer spelborden waren welkom.
  • Geen Amiibo support.
  • Geen keuze om in de oude stijl te kunnen spelen.

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Mario Party is een titel die al heel wat jaren meegaat, en de laatste jaren hebben ze een beetje met verschillende manieren van spelen lopen experimenteren. Nu heeft Nintendo een soort van remake uitgebracht dat tevens back to basic is, maar hoe is deze game, dat laat ik jullie weten in deze review.

Mario Party gaat al enkele jaren mee, sinds december 1998 om precies te zijn. Deze kwam toen uit voor de Nintendo 64 en was meteen een groot succes, en dit succes smaakt natuurlijk naar meer, veel meer om precies te zijn. Op de Nintendo 64 zijn maar liefst 3 games uitgekomen, en op latere consoles nog veel meer delen. Om jullie een beetje een idee te geven om hoeveel fysieke Mario Party games het gaat, heb ik een video gemaakt deze ik graag met jullie wil deel.

Nu denk je misschien, waarom in vredesnaam begin je met een stukje geschiedenis, en dat antwoord is heel simpel, deze game moet een soort herinnering voorstellen, tenminste zo opent de game. Het begint namelijk met, weet je nog? De game is niet direct een remake van 1 game, maar een samenvatting van meerdere games. Misschien moet ik dit even uitleggen, de spelborden zijn een verzameling van de eerste 3 games, dus van de Nintendo 64, terwijl de mini games een samenvatting zijn van 10 games. In totaal heb je 5 spelborden tot je beschikking, bij het starten zie je niet alleen van welke Mario Party hij was, maar ook meteen hoe hij op de Nintendo 64 uitzag door middel van een foto. Ook bij de mini games zie je altijd van tevoren van welke Mario Party spel hij afkomstig is, helaas zie je hier weer niet hoe hij toen uitzag. In totaal zijn er 100 mini games, die verschillen van allemaal apart, 2 tegen 2 of 1 tegen 3.

Voor de mensen die geen Mario Party hebben gespeeld, hier een korte uitleg. Je speelt met 4 personages op een spelbord, ieder bord heeft een bepaalde sfeer en bepaalde regels. Iedereen doet een ronde zetten en daarna krijg je een mini game, door een mini game te winnen krijg je geld. Bij iedere zet kan er iets gebeuren, dat kan zijn van simpel geld verdienen, tot een apart event. Met geld kun je weer sterren kopen, maar voor je deze kunt kopen, moet je eerst bij de sterren winkel van Toadette zien te komen. Als alle beurten voor bij zijn, dan is de persoon met de meeste sterren de winnaar, indien er 2 of meer personen dezelfde aantal sterren hebben, dan wint die persoon met het meeste geld.

Gameplay

Zoals in iedere Mario Party draait het natuurlijk weer om het krijgen van de meeste sterren. Dit doe je door het spelbord rond te rennen en soms je vrienden voor de gek te houden. Net als in de andere games kun je kiezen uit verschillende levels, die allemaal hun eigen thema en regels hebben. De game kan, gelukkig, weer met een traditionele controller gespeeld worden, iets waar ik wel blij van word. Ik vond Super Mario Party leuk, maar speel het liever zonder motion controllers, en dat doet deze Mario Party goed. Helaas biedt het spel voor liefhebbers geen optie om spelletjes met motion control te spelen, maar dat heeft ook te maken met de focus op de Nitendo Switch Lite. Er zit in deze Mario Party, tenminste tot nu toe dan, geen support voor Amiibo figuurtjes in. Nu vind ik dit persoonlijk niet zo erg, maar ik snap wel dat er gamers zijn die deze functie graag terug gezien hadden. De besturing is prima en de mini spelletjes spelen prima weg, je kunt via het informatie scherm al meteen oefenen waardoor je ook sneller aan het spel zelf kunt beginnen.

Er zit ook een soort museum in het spel, waarin je dingen kunt vrijspelen en daarin meer over informatie kunt krijgen over de vorige Mario Party games. Ik moet er wel even bijzeggen dat men hier alleen naar de console versie is worden gekeken, en dat alle handheld versies niet meegenomen zijn in deze game. Personages of levels vrijspelen zit er helaas ook niet in, iets dat ik persoonlijk wel jammer vind.

Grafisch

Ondanks de cartoon stijl, oogt Mario Party Superstars prima, De levels zijn stuk voor stuk mooi in elkaar gezet, en ook de personages zijn erg mooi gemaakt. De muziek en geluidseffecten zijn prima in orde en passen goed bij deze gezellige party game. Ik kan er verder niks over vertellen dan dat het vertrouwd uitziet en aanvoelt. Wat misschien nog leuker was geweest, was dat je tijdens het spelen kon wisselen tussen het oude en het nieuwe, iets dat je verschillende remakes wel eens vaker ziet.

Multiplayer

Hoewel Super Mario Party via een update ook een Multiplayer heeft, is dit de eerste Mario Party die vanaf dag 1 een online Multiplayer mode heeft. De eerste 2 weken kon ik slecht verbinding maken, maar inmiddels lukt meestal zonder problemen. Helaas is de communicatie niet zoals je misschien zou willen, maar dat ligt niet aan het spel maar aan de manier waarop de Nintendo Switch werkt. Je kunt zowel alleen, als bijvoorbeeld met je partner samen een wedstrijd online doen.

Mario Party Superstars is een van de beter Mario Party games die ik de afgelopen jaren heb gespeeld. Bijna iedere Mario Party is op zijn eigen manier leuk, maar persoonlijk vond ik deze weer een van de betere. Ook mijn vrouw en dochter vonden deze Mario Party weer leuk om echt te spelen, vooral omdat het gespeeld kon worden met een traditionele controller. Kort samengevat, een echte aanrader.

Heb jij ook een Mario Party: Superstars, Switch?