1 review

Naim Uniti Atom Headphone Edition

Niet beschikbaar
Specificaties 2.0-kanaals met 1,5W versterker - Bekijk alle specificaties

Naim Uniti Atom Headphone Edition Review

Dutchiee 20 december 2021, 1.101 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 29 reviews, waarvan 65% gesponsord.

Naim Uniti Atom Headphone Edition

Pluspunten

• Naim Uniti Atom Headphone Edition heeft een prachtige afwerking en zit boordevol opties
  • 5 jaar garantie op de Uniti Atom Headphone Edition
  • Goede afstandsbediening van Naim die oplicht bij gebruik
  • De Focal Stellia is ook een kunstwerk op zich, niet alleen qua prijs (ouch) maar voornamelijk qua bouwkwaliteit en … geluidskwaliteit.

Minpunten

• De Naim Atom Headphone Edition is voor 3299 euro te verkrijgen, dat is natuurlijk wel een investering máááár, dan heb je ook wel wat
  • Aangezien een gebruiker met een koptelefoon dicht bij de AMP zit, was een touchscreen wel echt handig geweest
  • Toch is het jammer dat er niet gewoon speaker aansluitingen op zitten, dit had het een ge-wel-dig combi-ding gemaakt, gelukkig zit er wel een preamp output op voor een eindversterker die weer geschikt is voor de set speakers
  • Kabel van de Focal Stellia is niet gigantisch lang, die van de XLR kabel gelukkig weer wel

Naim Uniti Atom Headphone Edition & Focal Stellia

De Naim Uniti Atom Headphone Edition is een logische en mooie opvolging van de normale Uniti Atom die ik eerder heb mogen reviewen. De Naim Uniti Atom Headphone Edition heeft geen normale speaker aansluitingen, maar wel ‘meerdere’ aansluitingen voor één of meerdere koptelefoon(s). Voor deze review gebruik ik de Uniti Atom Headphone Edition samen met een Focal Stellia.

Specificaties

Laten we allereerst aftrappen met de specificaties!

Dimensions and Weight
95 mm x 245 mm x 265 mm (H x W x D)
7 kg

Connectivity
Network: Ethernet (10/100Mbps)
WiFi (802.11 b/g/n/ac with internal antenna)
Multiroom: Sync up to five Naim Streaming products and control via the Naim App.

Audio Inputs
Digital: 2x Optical S/PDIF up to 96kHz, Coaxial RCA (up to 24bit/192kHz, DoP 64Fs)
Analogue: 1 x Stereo RCA pair
USB: 2x USB 2.0 (Type A connector)
Streaming: Apple AirPlay 2, Chromecast Built-in, UPnPTM, Spotify® Connect, TIDAL, Roon Ready, Bluetooth, Internet Radio, Qobuz

Audio Outputs
Balanced XLR Preamp output
RCA Preamp output

Headphone Outputs
4.4mm Pentaconn (balanced) 4 pin XLR (balanced) 6.35mm (¼ inch) jack (unbalanced)
1.5W RMS per channel into 16ohms
Suitable for headphones from 16ohms and upwards

Specifications
Supplied with: Document pack, cleaning cloth, remote, AAA batteries and power lead.

Power
Power Consumption Typical use: 17W
Network Standby mode: No-network Standby mode: Auto Standby time User selectable: adjustable from off up to 2 hour

Mains Supply
115V, 230V; 50 or 60Hz

Uitpakken

Een tijd geleden heb ik de ‘normale’ Naim Uniti Atom mogen reviewen. Deze is gericht op speakers. De Naim Uniti Atom Headphone Edition is gericht op (je raadt het nooit) hoofdtelefoons. Laten we de Atom HE maar eens uitpakken.

Zoals wij gewend zijn van Naim wordt er met de Uniti Atom reeks eenzelfde afstandsbediening meegegeven. Eén die oplicht, maar daar kom ik straks even op terug.

Naim levert met de Unti Atom Headphone Edition een handleiding mee, een stofdoek en twee stekkers. Eén voor de UK en één die wij in NL gewend zijn.

De zijkant van de Naim Uniti Atom Headphone Edition is afgewerkt met aluminium grillen.
De bovenkant, met het geborstelde staal en de grote draaiknop - die wij ook van de andere Naim reeks kennen - ogen precies goed i.c.m. de mooie zijkant. Persoonlijk vind ik zo’n apparaat als deze ook gewoon echt een pronkstuk. Ook al zit je alleen thuis, het is en blijft een eye-catcher.

De afwerking geldt wat dat betreft ook voor de andere kant.

De onderkant van de Atom is niet heel spannend.

Wat dan wel weer spannend/interessant is, dat is de achterkant - gezien de aansluitingen.

De aansluitingen zijn als volgt: Van links naar rechts:
- Aansluiting voor het lichtnet
- Netwerkaansluiting (de Uniti Atom HE heeft ook nog eens WiFi en Bluetooth)
- USB aansluiting voor je muziek op een HDD/SSD
- (Rechtsboven) 3 digital inputs waarvan 1 via een tulpstekker
- XLR Balanced Headphones input
- Preamp outputs via zowel 3 pin-XLR als tulp met een ground switch voor (floating of default),
- (Rechtsonder) input voor bijvoorbeeld een platenspeler (en ook dat klinkt prachtig).

Eigenlijk is het hetgeen wat ik ook in mijn review van de ‘normale’ Naim Uniti Atom aangaf, wat een onwijs mooi apparaat is het toch ook. Het straalt in mijn optiek zoveel klasse uit. En dan staat de Atom nog uit ook. Tijd om daar verandering in te brengen.

De afstandsbediening is gemakkelijk te koppelen door de ‘homebutton’ 3 seconden vast te houden.

Als reviewer van verschillende producten heb ik een hoop afstandsbedieningen mogen gebruiken. Dit is by far de beste afstandsbediening die ik tot op heden heb mogen proberen/gebruiken. De afstandsbediening is duidelijk, ligt lekker in de hand en licht ook nog eens op bij gebruik, hoe gaaf is dat! Sterker nog, de middelste - grootste gedeelte licht op en laat zien hoe hard de Uniti Atom HE staat.
Wat daarnaast ook bijzonder is. Bij het optillen van de afstandsbediening licht ook de draaiknop op de Atom Headphone Edition op.

Het is nu tijd de Naim Uniti Atom Headphone Edition verder in te stellen - dit kan overigens ook via de app van Naim.

De Naim Uniti Atom HE wordt netjes geüpdatet tijdens de installatie, zodat je altijd direct de nieuwste versie hebt.

Tijdens de installatie van de HE is het mogelijk de naam van de Naim Uniti Atom HE te veranderen. In dit geval maak ik er gewoon Uniti van.

Dit kleine kastje zit vol met mogelijkheden. Van Roon ready tot en met Airplay 2 en Chromecast. Chromecast kan worden gebruikt door via de Chromebrowser - of via een device met YouTube - het geluid af te spelen op de Atom HE.

De Naim HE heeft een usb-poort aan de achterkant waar via een (bijvoorbeeld) externe harde schijf muziek kan worden gedeeld binnen het netwerk. De HE kan hierbij als UPnP server dienen. Dit kan vervolgens weer worden gebruikt door bijvoorbeeld Roon of de Naim speler zelf.

Eenmaal ingesteld en volledig ingeschakeld is het tijd de Naim Uniti Atom Headphone Edition te aanschouwen. Ik kan er eigenlijk vrij kort over zijn. Wat een prachtig apparaat.
Linksonder zit het logo van Naim, wat oplicht bij gebruik, USB poort, de en hoofdtelefoonaansluitingen (4,4-mm Pentaconn-poort én de 6,3mm jack poort). Aan de rechterkant zitten vier knoppen waarbij de Atom kan worden opgestart, muziek op pauze/afgespeeld kan worden. De onderste twee zijn voor de input en favorieten. Bijvoorbeeld via de Naim app kun je zoeken naar (online)radiozenders en deze ook in de favorieten zetten. Door een paar keer dit knopje in te duwen, kan je binnen no-time weer je favoriete radiozender starten.

Bovenop zit een grote draaiknop waarmee het geluid harder/zachter te zetten is. Tijdens het draaien én zelfs wanneer je je hand in de buurt houdt licht de volumemeter op.

En als kers op de taart is voor een kleurenscherm waarmee alles te zien is. Daar kom ik straks op terug!

Eenmaal klaar met de installatie is het ‘homescreen’ zichtbaar. De volgende zaken zijn zichtbaar:
- Nu afgespeeld
- Spotify
- Radio
- USB
- Ingangen (waarbij de verschillende digitale ingangen kunnen worden gekozen)
- Favorieten (radiozenders zijn onder presets/favorieten te zetten die je vervolgens weer snel kan worden teruggehaald)
- Instellingen

Onder instellingen zitten de volgende opties - verdere diepgang van de instellingen komen terug in het hoofdstuk software:
- Taal
- Netwerkinstellingen
- Fabrieksinstellingen
- Info

Uiteraard gebruik ik de Focal Stellia niet blanco. Ik gebruik hiervoor de Focal Stellia, één van de vlagschepen van Focal, naast de Utopia. En dat is niet voor niets. Wat een pracht van een ding. De Focal Stellia wordt geleverd in een doos afgewerkt met leer, daarin zit een hardcase met de Stellia. Daarnaast is er ook nog een doosje met twee verschillende kabels. De 6.3mm jack én de XLR-kabel.

Het blijft gaaf om te zien hoe de Atom HE oplicht als je hand in de buurt komt. Ook het schermpje veranderd om meer info te geven over hetgeen je luistert.

Het is overigens wel van belang de knop linksboven in te drukken wanneer je gebruik wilt maken van de koptelefoon. Dan gaat de hoofdversterker pas aan. Druk je niet op de knop, dan is er niets te horen en wordt het geluid naar de preamp output gestuurd.
Waaaaanttttt, op de Naim Uniti Atom Headphone Edition is ook gewoon nog een eindversterker aan te luisteren zoals een NAP 250. En laat ik ook die nou hebben gebruikt in een andere review - i.c.m. de Naim Uniti HE. Hierop kom ik ook in een volgende review op terug.
Het uitbreiden met een eindversterker zorgt ervoor dat je nu een onwijs gaaf systeem kunt kopen en later uit kan breiden met een versterker die aansluiten op het type speakers dat je hebt.

Tsja, en dan sta je daar met je Tidal playlist. In dit geval luister ik - zoals ik vaker voor mijn reviews doe - naar muziek van Above & Beyond. Man man man, wat klinkt dat weer fijn.

Ik blijf erbij dat ik de Naim Uniti Atom HE echt een onwijs gaaf ding vindt. Ook in dit geval dat ik via Tidal connect muziek af laat spelen op de Atom HE. De afbeeldingen van de covers worden dan mooi afgespiegeld op de Atom. Enig nadeel van de Focal Stellia is dat de standaard 6.3 mm kabel niet heel erg lang is. De XLR kabel gelukkig weer wel. Die ben ik vervolgens ook maar gaan gebruiken.

Software

In mijn vorige review van de Naim Uniti Atom heb ik behoorlijk ingezoomd op de mogelijkheden van de Naim Uniti reeks. Gezien de Naim Uniti Atom Headphone Edition enorm veel op die van de Atom lijkt, gebruik ik de plaatjes en teksten van de vorige review ook om een goed beeld te geven van de mogelijkheden. En ja.. die zijn er, en veel ook!

Mocht je niet de app willen gebruiken, kan de Naim Uniti Atom natuurlijk ook gewoon alleen met de afstandsbediening worden gebruikt. Echter.. Naim heeft best een fijne app, die eveneens voor de andere Naim producten kan worden gebruikt.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-2.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-3.jpg

De app vraagt de afstandsbediening te gebruiken en te koppelen. Daarna kan het apparaat via de app worden geselecteerd, die moet worden ingesteld.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-4.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-5.jpg

Wat ik persoonlijk fijn vind; in mijn geval gebruik ik een iPhone 12 en kon ik binnen een aantal seconden de AirPlay-luidspreker configuratie doorlopen, waarbij het WiFi netwerk zou kunnen worden ingesteld.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-9.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-10.jpg

Binnen enkele seconde is eigenlijk de versterker ingesteld. Vervolgens zoekt de app naar de kamer, en gaan met die banaan!

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-11.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-12.jpg

Bij het openen van de app worden de kamers weergegeven. Zo kan er door het instellen van multiroom meerdere speakers en versterkers worden gesynct met elkaar. Zo kan alles door het gehele huis op hetzelfde moment afspelen. Tijdens de installatie wordt er ook nog gekeken naar de huidige versie van de firmware. Deze kan dus ook via de app worden geïnstalleerd/geüpdatet.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-13.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-16.jpg

Ook via de app is de naam aan te passen tot een aangepaste naam of de standaard presets.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-19.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-21.jpg

Volgens mij heb ik al eens aangegeven in deze review dat de Naim Uniti Atom behoorlijk wat opties heeft. Ook Chromecast kan via de app worden ingesteld. Zo kun je vervolgens met Google Home de Naim speaker/versterker als Chromecast worden ingesteld.

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-22.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-23.jpg

Na de installatie kom je in de ‘homescreen’ van de app - na het selecteren van de versterker.
De app heeft redelijk wat opties en is best overzichtelijk.
De standaard presets zijn als volgt:
- Favorieten
- Digitaal 1
- Digitaal 2
- Digitaal 3
- HDMI

In het midden kan er worden geswitcht tussen
- Presets
- Albums
- Artiesten
- Radio
- Afspeellijst

Onderin zijn onder presets/favorieten de radiozenders opgeslagen. Deze kunnen worden aangepast, toegevoegd en helemaal naar je hand worden ingesteld.

Uiteraard kan de versterker ook naar wens worden ingesteld. De volgende instellingen zijn via de app aan te passen:
- Stand-by
- Stijlen (kleur van de app)
- Ingang instellen
---- Favorieten
---- AirPlay
---- Analoog 1
--------- Lip Sync (0 = standaard)
--------- Ingangsgevoeligheid Hifi (2,5V)
--------- AV vast volume (uit)
---- Bluetooth
--------- Versienummer
--------- IP-adres
--------- Tijdzone
--------- Gebruiksgegevens delen
--------- Aantal overige opties m.b.t. privacybeleid van Google e.d.
---- Qobuz
--------- Ingang geactiveerd
--------- Plaats Qobuz-favorieten op het startscherm (ja/nee)
--------- Kwaliteit (Hi-Res - 24- Bit / 192 kHz)
--------- Inloggen op Qobuz
--------- TIDAL-app openen
---- Servers
---- USB
- Audio instellen
---- Maximumvolume (85 standaard ingesteld)
---- Luidsprekerbalans (0 standaard = center)
---- Max. Volume hoofdtelefoon (100)
- Registreer uw product
- Zoeken naar updates
- Andere instellingen
---- Naam kamer (Uniti Atom)
---- Timezone (Europe/Amsterdam)
---- Netwerkinstellingen (draadloos/bekabeld)
--------- DHCP (aan/uit)
--------- Overige IP info
---- Tijd tot autom. stand-by (20 minuten)
---- Servermodus
---- Muziekdatabase opnieuw opbouwen
- Betreffende
---- IP-adres & overige ip info
- Help

http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-30.jpg http://www.nl0dutchman.tv/reviews/naim-uniti-atom/2-28.jpg

Qua steaming is er ook echt een hoop wat de Naim Uniti Atom ondersteunt;
Chromecast Built-In, Qobuz, Apple Airplay, TIDAL, Spotify® Connect, Bluetooth (AptX HD), Internet Radio™, UPnP™ (hi-res streaming), Roon Ready

Met Spotify, Tidal of dergelijke is het zoeken naar een nummer wat je wilt via je mobiele device en vervolgens de Naim Uniti Atom selecteren via de app.

De Naim app op de telefoon is stabiel en werkt eigenlijk zonder problemen. Ik heb nog geen crash gehad én zelfs geen één probleem gehad met het spelen van muziek via de ‘externe speakers’ op Spotify. Ergo, als je Spotify/Tidal op je telefoon opent en de Atom als ‘luidspreker’ selecteert.

Wat natuurlijk ook gelijk enorm gaaf is, is dat de Naim Uniti Atom gelijk een albumcover op het schermpje toont. Of het nou een podcast of spotify nummer is.

Muziek & films

En ook dan is het tijd om de Naim Uniti Atom Headphone Edition i.c.m. de Focal Stellia te gebruiken om films te kijken en muziek te luisteren, en dat is niet mis.

Jaar en dag speel ik echt gigantisch veel muziek af via hoofdtelefoons, speakers etc. En toch… toch lukt het de Stellia net weer om een bepaalde toon voor te schotelen die je normaal met je standaard in-ears niet hoort. De Naim Uniti Atom speelt in mijn optiek het geluid met gemak af. De Focal Stellia vangt het op en presenteert het alsof het zo moet zijn. Volgens mij weten al mijn lezers dat ik ook echt fan ben van Sennheiser. Ik heb hier een Sennheiser HDV820 (DAC/AMP) staan met een Sennheiser HD820. En toch… echt waar, - hand op mijn hart - ik lever de spullenboel zo in in ruil voor deze set. Zonder te knipperen. De Stellia en Atom HE klinken open én vers. Het voelt alsof je op vakantie gaat naar een warm land en dan uiteindelijk na een lange dag in de hitte het zwembad in kunt duiken. Eenmaal in het zwembad kom je zo tot rust. Dit gevoel had ik met de Atom en Stellia. De Stellia zit ook nog eens goed op je hoofd ook. Uiteraard begrijp ik dat ik hier praat over een ‘setje’ van 6k, en dat is niet niets. Maar als ik het dan vergelijk met een set als die van Sennheiser - die net iets scherper is geprijsd, dan kies ik persoonlijk hier toch voor. Dan maar even doorsparen. Eerlijk is eerlijk, het oog wilt ook wat. En als je echt wilt genieten van een luistersessie met een koptelefoon als deze, dan wil je ook ergens naar kunnen kijken.

Later heb ik nog eens een platenspeler aangesloten, de Audio-Technica AT-LPW40WN met de platen die ik heb uit de jaren 70 en later - zoals Frank Sinatra en Led Zeppelin, Pink Floyd The Wall én Above & Beyond Acoustic II. Dan merk je pas echt met wat voor een duo je te maken hebt.

Eén aanmerking die ik heb na de urenlange luistersessies. Het schermpje aan de voorkant van de Atom HE had eigenlijk wel een touchscreen mogen zijn. Ik zat dusdanig dicht op de Atom HE dat ik het ergens wel fijn had gevonden gewoon even met een paar klikken op het scherm te kunnen switchen tussen de ingangen. Uiteindelijk kom je ook uit de voeten met de afstandsbediening of je telefoon - die vaak genoeg ook in de buurt ligt. Aan de andere kant heeft ook dat een nadeel; continue vlekken op je mooie Atom. Dat doet ook af voor je gevoel. Althans, dat heb ik dan wel.

Uiteraard ben ik niet alleen onderuit gaan hangen met een koptelefoon op mijn hoofd en een plaat op de achtergrond. Er moest ook hoog kwaliteit muziek worden beluisterd. Tidal, Roon en dergelijke worden ook ondersteund door de Naim. Met een aantal playlists op Roon raak je toch wel weer verbaasd over hoeveel geluid een set kan produceren, en dan heb ik het niet over een hoeveelheid aan dB. Maar voornamelijk de klanken en detailniveau.

Als film/serie liefhebber is het natuurlijk ook van belang eens een film te starten. Als je dan Iron Man 3 of John Wick 3 aanzet, dan word je met de Focal Stellia en Naim Uniti Atom Headphone Edition zo in de film getrokken. Het is echt een enorm gave ervaring. De diepe klanken van de Stellia komen dan wel echt tot hun recht.
Het is daarbij ook ironisch hoe gemakkelijk de Atom HE de Focal Stellia aanstuurt.

De Naim Uniti Atom Headphone Edition is een geweldige stereo versterker, met eigenlijk alle nodige opties die je nodig zou hebben. Of je nou Spotify of Tidal er tegenaan gooit. De Naim Uniti Atom HE speelt het gewoon prima af.

Na al het Tidal, Roon e.d. is het ook eens tijd voor Spotify. Zo heb ik de playlist van 2021 weer eens opgezet. De nummers die ik dit jaar enorm vaak beluister. En dat is een genot, ook nu. Ik betrapte mijzelf erop dat ik bij een aantal nummers gewoon in het midden van de bank ging zitten om precies het muziek te luisteren zoals die werden voorgeschoteld door deze set. Dat zijn momenten dat ik kan genieten. Ik zeg het vaker in mijn audioreviews. Ken je het gevoel dat muziek je laat bewegen? Met zo’n set en de combinatie van nummers voel je toch een soort van geluk, je gaat lichtjes bewegen. Genieten gewoon.. :D

Onderstaand nummer speel ik echt op elke set speakers, koptelefoons, in-ears en overig af. Ook nu is dit weer genieten. De bass van de basgitaar komen heerlijk binnen op de Stellia. Het wordt zonder problemen afgespeeld. De overige instrumenten als de piano en en zelfs zijn paspoort die hij in zijn nummer gebruikt, zijn kraakhelder.

Zo, even vooruit spoelen naar kerst (spoelen naar 57 seconden). De Stellia en Atom HE spelen de stem van Andrea Bocelli echt prachtig af. Het kerstgevoel schiet hier echt gelijk naar binnen. De instrumenten op de achtergrond worden ook mooi weergegeven. Er is geen vervorming van instrumenten hoorbaar. En dan hebben wij het hier over de live-versie. Er zijn ook genoeg flac-varianten beschikbaar van dit prachtige nummer.

De Atom wordt ook goed herkend door Roon. Zo kun je gemakkelijk muziek streamen naar de Uniti Atom.

En zo heb ik ook nog een hoop andere Spotify (via bijv. Airplay), Podcasts, radiozenders via de Uniti Atom af kunnen spelen. De Naim Uniti Atom Headphone Edition is in mijn optiek echt een kleine powerhouse met een hoop opties.

De Naim Uniti Atom Headphone Edition, zo dat is een mondvol, is een onwijs mooi apparaat. Dat vond ik destijds van de ‘standaard’ Atom al. De HE maakt het in mijn optiek echt af, en al helemaal als je meerdere naim producten in je netwerk hebt hangen, bijvoorbeeld de Mu-so’s.

Wel heb ik opgemerkt dat als je met een koptelefoon zoals de Focal Stellia muziek zit te luisteren, je automatisch al vrij dicht bij de Naim Uniti Atom Headphone Edition zit.
De Naim had in mijn optiek daarom wel een touchscreen mogen hebben. Ik heb bij het switchen tussen of radiozenders of Tidal/Roon playlists toch elke keer mijn telefoon/afstandsbediening moeten pakken. En dat voelt wat knullig.
Aan de andere kant is het ook wel te begrijpen. Het is een high-end product. En om die continue in een zonlicht te zien met enorm veel vingerafdrukken voelt ook wat… yea.. minder.

Aan de voorkant zitten de 4,4-mm Pentaconn-poort én de 6,3mm jack poort. Dus er is genoeg bewegingsruimte voor alle soorten koptelefoons. Je hoeft dus niet alleen een Focal koptelefoon te kopen hoor, geen zorgen!
De XLR kabel zit aan de achterkant en dat stoort mij in iedere geval niet. Over het algemeen zijn de XLR kabels wat langer, en om nou zo’n groot gapend gat aan de voorkant te zien, maakt het er in mijn optiek ook niet echt beter op.

Wat ik persoonlijk wel echt enorm fijn vind, is dat de app van Naim gewoon enorm goed werkt. Zoals ook op de Atom (vorige review) te zien was, is er gewoon enorm veel mogelijk. Van het in favorieten zetten van radiozenders tot en met het afspelen van je Roon (lokale) afspeellijst via de versterker. Het kan er allemaal mee. Dat er ook nog eens een widget op iOS beschikbaar is, is voor mij helemaal fijn. Even een harder of zachter zetten is hierdoor dus ook enorm snel gedaan.
De Naim Uniti Atom Headphone Edition heeft fijne (en vooral stabiele) software en is met het schermpje ook gewoon fijn te bedienen. Dat de afstandsbediening verlicht is, is natuurlijk ook gewoon erg handig. De afwerking van de Uniti Atom is daarnaast ook echt prachtig. Het geborstelde staal aan de bovenkant, draaiknop en natuurlijk het verlichte logo zorgt wel voor een pronkstuk. Het oog wilt immers ook wat. ;)

Dat er geen speakers op de Naim Uniti Atom Headphone Edition aan te sluiten zijn, dat is duidelijk, daarvoor dien je de Naim Uniti Atom te gebruiken. Wat dan wel echt weer een toevoeging is, is dat er een preamp output opzit. Hierdoor kun je door bijvoorbeeld een Naim NAP 250 aan te sluiten enorm dikke speakers aansturen. En toevallig heb ik de NAP 250 ook mogen lenen. Die komt in een volgende review voorbij!
Het voordeel hierbij is ook. Stel je koopt een Naim Uniti Atom voor een normale set speakers die gewoon prima is. Vervolgens besluit je de speakers te upgraden naar een bijv Focal Sopra 2. Dan sta je mooi met je Naim Uniti Atom in je handen. Hetgeen niet representatief is voor de set speakers die je vervolgens hebt staan. Door juist een eindversterker los aan te schaffen maakt het eigenlijk niet uit welke box er aan de voorkant staat. In dat geval is de Naim Uniti Atom Headphone Edition wel echt een hele geschikte.

De Naim Uniti Atom Headphone Edition doet gewoon waarvoor het gemaakt is, muziek afspelen die je erin pompt. En dat muziek komt eruit, en hoe! Met de aangesloten Focal Stellia heb ik echt enorm kunnen genieten. En mijn eigen Sennheiser HD820 klinkt ‘heerlijk’, waar ik normaliter een HDV820 gebruik. Als ik moet kiezen tussen de HD820 en Naim Uniti Atom Headphone Edition zou ik echt direct voor de Naim Atom gaan.

Dat er ook nog eens heel veel manieren van muziek toevoer zijn, dat is ook wel echt een enorme toevoeging. Roon, Tidal, Spotify ready, Airplay 2 etc. en dan nog eens alle aansluitingen voor toevoer. Dat is natuurlijk geweldig! Dat de USB aansluiting nou nét niet de USB aansluiting voor een PC is, dat vind ik dan wel weer jammer. Toch heeft de HE echt een enorme toevoer dat je gewoon prima uit de voeten kunt.

Het mindere deel van de Uniti Atom Headphone Edition is de prijs bij losse aanschaf. €3299~ isch is natuurlijk wel een investering. Ja, het is een investering, maar wel één die zich terug laat betalen ... in puur genot.

De Naim Uniti Atom Headphone Edition krijgt van mij 5 van de 5 sterren. Ik baal echt als een stekker dat deze terug moet. De HE staat zo prachtig op mijn bureau. De Stellia en HD820 klinken er ook zo mooi mee. Waarvan de Stellia nog net iets beter ook. Dit maakt je werkdagen toch echt beter!
Misschien moet ik Naim nog maar eens vragen dat ik de HE voor een aantal jaar moet lenen om een soort duurtest uit te voeren ofzo…

De Focal Stellia krijgt van mij ook 5 van de 5 sterren voor de kwaliteit van zowel het materiaal als de kwaliteit van het geluid wat eruit komt. Allemachtig.. wat een geluid. En wat een combo!

Heb jij ook een Naim Uniti Atom Headphone Edition?

Mooie review Dutchie!

Echter voor het budget iets to much! Haha!
Yo Dutchiee,

Ik kwam toevallig terecht op jouw review en vroeg mij af, "Wat voor apparaat is het eigenlijk?" Na het lezen van de eerste paar alinea's ging ik over op een scan van de artikel. Het is mij wel duidelijk geworden dat het een versterker-achtige apparaat is die network media streaming doet. Toch is het mij niet duidelijk, zelfs na een vrij uitgebreide scan van het document wat dit ding eigenlijk doet. Wat ik wel achter was gekomen is dat met het prijskaartje ik hoogstwaarschijnlijk niet de doelgroep is die zij in gedachte hadden.

Voor de rest is het wel een behoorlijk uitgebreid review met mooie foto's!
Hi NTwoO,
Klopt aardig wat je zegt! Het is inderdaad een versterker voor koptelefoons. Maar, kan ook als voorversterker dienen voor een eindversterker. Beetje een amp/dac ineen.

De Naim Atom heeft dus een hoop aansluitingen en input mogelijkheden om muziek af te spelen op, in de dit geval gebruikte Focal Stellia.

Het is inderdaad wel echt aan de bovenkant van de markt, maar daar is - zeker als set - de kwaliteit ook wel naar.

Dank je wel! :)
Hi Dutchie,

Prachtige review !
Knap dat je dit zo gedetailleerd bespreekt + voorziet van duidelijke foto’s .

Ik overweeg deze, maar dan ook enkel en alleen om via koptelefoon te luisteren.
Misschien een domme vraag: moet er absoluut een UTP kabel in ? Wellicht wel om de hoge kwaliteit te waarborgen ….
Ik zou hem graag op mijn bureau zetten, maar daar heb ik geen UTP aansluiting of ik moet weer wat gootjes leggen.
Ik zou Flac’s van mijn Synology NAS willen afspelen, dus volgens mij moet ik dan gewoon in mijn netwerk zitten met die Naïm. Maar best wel niet draadloos ? Of kan dat wel ( zonder kwaliteitsverlies )

Thx !
Hi @FENICE,

Dank je wel!
Jazeker dat kan. In de Naim Uniti Atom Headphone Edition zitten de WiFi antennes (2.4 en 5Ghz) in de koelribben. Ergo, door wifi te gebruiken kun je muziek afspelen op de Atom. Dit maakt geen verschil in kwaliteit, omdat het nummer (muziek) op de Atom wordt geladen.

Alvast veel plezier met de Atom, een waar pronkstuk!
Super ! Bedankt voor je reply.
Zeg, enne ik kreeg op een ander forum deze tip:

Is dat toestel vergelijkbaar ?

Wel minder mooi natuurlijk, maar scheelt ook 2K
Hi @FENICE,
Ik heb persoonlijk helaas geen ervaring met de Bluesound producten. Ik weet echter wel dat de Naim Atom Headphone Edition wel degelijk gemaakt is om als hoofdtelefoon versterker te fungeren. En dat lukt echt prima.
De review van de Bluesound ziet er prima uit, apparaat is inderdaad wat minder mooi dan de Naim. Maar ik heb wel het vermoeden dat de Naim wel ‘iets’ meer uit de koptelefoon kan halen. Ook gezien de xlr en balanced aansluitingen die de Naim heeft.
Ik kan echter pas echt oordelen als ik het getest heb.

Hoe dan ook, heb persoonlijk ook een Sennheiser Hdv820. En dat is echt een enorm goed ding. Toch zou ik het binnen een hartslag omruilen voor die HE van Naim.
Ik neem aan dat dit 1,5 Watt pure A-klasse is ? Ik kon het niet vinden in de review.
De geluidservaringen "Vers" en een zomer vakantie icm een frisse duik waren "opmerkelijk". ;)
Ondanks alle beschreven toeters en bellen is 3300 euro voor een voor versterker bizar veel geld. :X
Hoi Dutchiee,

Allereerst, mooie review!

Ik overweeg deze aan te schaffen.

In jouw review schrijf je dat je films en series hebt gekeken met geluid over de atom en focal. Wat ik mij af vraag is hoe je je tv of pc dan hebt aangesloten op de atom.

Mvg Sander
Hi Sander,

Dank je wel!

Je kunt via AirPlay 2 films afspelen, of via de 4 inputs achteren; RCA, 2x spdif, 1x digital coax zo uit mijn hoofd.

Zo speelde ík muziek af via de Tidal of Spotify connect waardoor de speler lokaal op de amp alles afspeelt.
Hopelijk helpt dit je een beetje, zo niet; stel gerust een vraag of stuur even privé een bericht.

Groet,
Ricardo
Hoi Dutchie,

Nog een vraagje…ik veronderstel dat ik via de Atom Headphone ook wel wireless muziek kan afspelen, bv via de B&W Formation Duo speakers ?
Verlies ik dan kwaliteit ?