€ 3.056,57
Specificaties 16" • 3072x1920 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2019 16" (i7 6-core 2,6GHz, 16GB ram, 512GB opslag, Qwerty) Spacegrijs Review

klonic 20 december 2021, laatste update op 20 december 2021, 145 views Product gekocht

Deze laatste Intel Macbook Pro is een heerlijke machine!

Pluspunten

• Laden via USB-C
  • Goed, fel scherm
  • Fijn toetsenbord
  • Fijn trackpad
  • Goede speakers
  • Goede bouwkwaliteit
  • Mac OS is heerlijk, zeker als je in het ecosysteem zit

Minpunten

• Touchbar
  • Ik mis HEEL soms een USB A poort
  • Thunderbolt accesoires zijn zo duur
  • Geen WiFi6 (kwam tegelijk met laptop uit)

Professioneel heb ik een HP Elitebook 830 G5. Zakelijk heb ik ook een Dell Latitude gehad en een Thinkpad (dus niet de modellen van de mediamarkt, maar de zakelijke modellen).

In 2020 heb ik eindelijk mijn 13" Macbook Pro uit 2013 vervangen voor dit exemplaar. Omdat de modellen vanaf ~2015 voorzien waren van de butterfly mechanismen (in het toetsenbord) en deze bekend staan om de vele defecten, heb ik besloten om deze serie over te slaan. Het 16" model uit 2019 was de eerste Macbook Pro met fatsoenlijk toetsenbord, dus na een jaar heb ik er een tweedehands aangeschaft (voor €1500). Tevens was toen al duidelijk dat dit de laatste Intel Mac zou worden. Voor mij prima, want op mijn vorige macbook pro heb ik nog wel eens geBootcamped. Al moet ik toegeven dat ik dat sinds deze upgrade niet heb gedaan.

Scherm
Het 16" scherm was een welkome verandering t.o.v. de 13". Waar ik bij 13" vaak nog het gevoel had wat ruimte te kort te komen is dat hier niet het geval. Het nadeel is dat 16" wel echt wat groot is en ook wat zwaarder. De laptop past met zijn hoes nauwelijks in mijn rugzak.

Het 500 Nits scherm is heerlijk fel en je kan er dus relatief goed mee buiten gaan zitten. Dit is ook wel een beetje een sneer naar andere laptops, want dit is echt een standaard punt waarop andere schermen tekortscheieten, zelfs gewoon desktop schermen. En je hoeft natuurlijk niet je scherm op 500 Nits in te stellen, je kan het in veel stappen dimmen.

De kleuren zijn mooi en zwart is erg donker, mijn LG OLED TV is beter, daar niet van, maar voor een LCD scherm is dit toch heel heel heel fraai!

Speakers
Wat opvalt is hoe goed de speakers zijn. Het is ongelofelijk hoeveel lage tonen er uit zo'n platte laptop komen.

Connectivity
Van de USB-C poorten heb ik in tegenstelling tot vele andere eigenlijk niet zo'n last. Soms mis ik een USB A poortje. Ik heb een dongeltje en als ik eens data moet overdragen doe ik dat via de internetverbinding van mijn iPhone. Dankzij iCloud gaat dat toch heel soepel en snel. Die dongel heb ik overigens nog nooit gebruikt. Thuis staat een USB-C dockingstation. Al gebruik ik de Mac 99/100 keer gewoon stand alone.

Ik heb recentelijk ook een iPad Air (2020) gekocht in plaats van dat ik mijn iPhone scherm liet repareren, een 2e hands iPad Air kost namelijk het zelfde als een iPhone OLED schermpje. Wat opvalt is hoe geniaal sidecar van je iPad een 2e scherm kan maken. Een heel aantal dingen die je kan missen zijn dankzij dit soort oplossingen opeens non-issues. Wel moet je jezelf diep ingraven in het ecosysteem.

Wel jammer dat de Laptop geen WiFi6 heeft, ik ben bang dat ik dat op termijn ga missen. Het is Apple niet echt aan te rekenen, WiFi6 hardware is ongeveer gelijktijdig met de laptop uitgekomen.

Batterij
De batterij gaat een uur of 10 mee geloof ik. Voor mij prima, maar als je het vergelijkt met de M1 mac's die ook nog sneller zijn, dan is dit toch wel een beetje jammer.

Als je Netflix kijkt loop je het risico dat je laptop steeds tussen GPU's (de intel IGP en Radeon Pro 5300M) gaat switchen. Wat je dan ziet is dat je scherm knippert, best irritant. Je kan dan je mac forcen om de 5300M te gebruiken, maar niet om de IGP te gebruiken. Wil je dat het knipperen stopt, dan gaat je batterij gaat sneller leeg doordat je de 5300M gebruikt. Gemiste kans van Apple.

Input
Het toetsenbord is wat mij betreft ouderwets goed. De trackpad is zoals altijd bij Apple geweldig. TouchID werk heerlijk (en wat mij betreft een stuk beter dan FaceID op mijn iPhone XS).

Maar waar het helemaal mis gaat is die achterlijke TouchBar. Ik typ blind, en bij blind typen raak je regelmatig andere toetsen aan om je vingers te kunnen orienteren, net zoals de streepjes bij de F en J toetsen daar ook aan bijdragen. Echter raak ik regelmatig de touchbar eventjes aan (bijvoorbeeld als ik hier iets type) en dan opeens is mijn browser een pagina terug gegaan, omdat boven de 1 en 2 de terugpijl verschijnt op de touchbar. Je kan dat voorkomen door standaard F-toetsen te tonen, maar ik ben bang dat dat dan inbrandt (het is tenslotte OLED).

Voor mensen die heel veel met bepaalde software werken (ik denk aan DJ's die heel veel met Traktor en Ableton werken) geloof ik dat dit echt geweldig kan zijn, maar voor mij als Casual user niet.

Al met al denk ik dat dit een waardig afscheid is van de Intel Processoren.

O en als je toch netflix kijkt, je touchbar blijft wat langer aanstaan dan je zou willen.

Die hele touchbar hadden ze optioneel moeten maken en als je er dan voor koos, dan zou die BOVEN de F-toetsen moeten komen.

Webcam + Microfoons
Een hoop reviewers klagen over de webcam. Opzich terecht, aan de andee kant interesseert dit me eigenlijk gewoon niet. Tsja, de kwaliteit laat te wensen over. Is dit belangrijk, koop dan een losse (web)cam of een andere laptop.

De microfoons zijn heel goed. In vergelijking met mijn HP 830 G5 ben ik veel veel veel beter te verstaan voor de andere kant.

Processor, Ram, SSD, chipset
Andere hardware laat ik buiten beschouwing, er zijn zat benchmarks te vinden. Voeger speelde ik nog COD op mijn Macbook Pro, maar nu niet meer, dat betekend ook dat ik eigenlijk voor wel heel weinig workload zorg.

Deze laptop als 2e handsje aanschaffen kan denk ik prima, en als je nog een oude Mac hebt zal dit altijd een fijne upgrade zijn, of omdat naar een veel veel nieuwer model upgrade, of omdat je naar een model gaat zonder butterfly keyboard.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2019 16" (i7 6-core 2,6GHz, 16GB ram, 512GB opslag, Qwerty) Spacegrijs?