Fossil Gen 6 Display FTW4062 44mm Zwart (Bruin)

€ 179,-
Specificaties Android, iOS compatibel en 89,4g - Bekijk alle specificaties

Fossil Gen 6 Display FTW4062 44mm Zwart (Bruin) Review

Hanneke73 17 december 2021, 346 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.Hanneke73 schreef afgelopen jaar 2 reviews, waarvan 100% gesponsord.

Fossil Gen 6 Display FTW4062 44mm Zwart (Bruin)

Ik twijfel enorm of ik er blij mee ben. Ja, hij is cool en hij kan veel, maar mijn hemel wat is de batterij snel leeg, en wat heeft hij rare kuren...

Pluspunten

• Cool, volledig te customizen
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Batterijduur heel kort
  • Activiteitentrackers onnauwkeurig

Het horloge is prachtig. Het was even wennen om alle apps te krijgen zoals ik wilde, maar uiteindelijk is dat gelukt. Maar de batterijduur valt ontzettend tegen! Ik laad mijn horloge altijd op als ik in bed nog wat lig te lezen, en doe hem weer (volledig opgeladen) om als ik ga slapen. Maar het is me al meerdere keren overkomen dat ik hem gedurende de dag nog een keer op moet laden. En dat had ik anno 2021 niet meer verwacht.

Dat het opladen alleen kan met een heel specifieke oplader is overigens ook heel onhandig. Gewoon draadloos (Qi) opladen zou toch wel moeten kunnen, denk ik dan. Extra frustrerend is ook dat als ik een extra oplader zou willen bestellen, voor op mijn werk bijvoorbeeld, dan kan dat niet eens, want ze zijn niet leverbaar... Daar zit je dan met een horloge om je pols dat je niks meer doet, niet eens de tijd aangeeft. Dan is het ineens best een dure armband ;-)

Het toevoegen van wijzerplaten gaat erg makkelijk. Via de ingebouwde Fossil-app, via de Mr.Time-app (op de telefoon, daarmee kun je ook zelf wijzerplaten maken) of rechtstreeks kopen in de Play Store. Dat vind ik een van de leukste dingen aan een smartwatch: je kunt hem helemaal customizen.

Meldingen ontvangen vanaf de telefoon gaat prima: binnenkomende gesprekken (je kan zelfs bellen via je horloge, zonder je telefoon te hoeven pakken), whatsappjes (inclusief mogelijkheid om direct te antwoorden, met een standaard-antwoord of zelf tikken via een (klein!) toetsenbordje op het horloge zelf), enzovoorts. Alleen de wekker van mijn telefoon gaat niet altijd af op mijn horloge. Ik snap werkelijk niet waarom: dagelijks herhalende wekkers (ik gebruik wekkers ook als vaste herinneringen om bijvoorbeeld medicijnen te nemen) gaan de ene dag wel en de andere keer niet op mijn horloge. En soms de ene wekker wel en de wekker van een uur later niet, terwijl ze op dezelfde manier zijn ingesteld. Schiet mij maar lek...

De stappenteller is niet heel nauwkeurig. Als ik aan het haken (handwerken) ben bijvoorbeeld, dan denkt hij dat ik stappen maak, dus hoe groter het kleed wordt waar ik aan werk, hoe trotser mijn horloge is. En andersom: als ik gewoon rustig op de bank zit te lezen of tv kijk, dan denkt hij dat ik slaap, en staan er hele avonden als Sleep Data in mijn overzicht. Beetje jammer voor de statistieken... En waar ik bij mijn vorige smartwatch (Galaxy Wear S2 Classic) wel gewoon losse 'sleep records' kon verwijderen, kan dat bij dit horloge / Google Fit niet. Je kan hier alleen álle slaapgegevens verwijderen. Niet heel subtiel dus.

Ook de andere 'Vital Functions Trackers' die erop zitten werken niet allemaal even goed samen met Google Fit. Mijn horloge meet bijvoorbeeld de SpO2, maar dat kan ik vervolgens niet terugvinden in de Google Fit-app op mijn telefoon. Die gegevens worden niet doorgegeven.

En verder, sja... Hij is wel groot, maar gelukkig ben ik zelf ook niet heel iel, dus hij is voor mij niet té groot.

Ik twijfel al met al enorm of ik er blij mee ben. Ja, hij is cool en hij kan veel, maar mijn hemel wat is de batterij snel leeg, en wat heeft hij rare kuren... Vandaar ook de tegenvallende beoordeling. Voor de prijs die we er via the Insiders voor hebben betaald is het wel te overleven, maar als ik er de volle prijs voor zou hebben betaald zou ik echt zwáár ontevreden zijn. Sorry Fossil. Ik ben al meer dan 25 jaar fan van jullie horloges/sieraden, maar dit valt echt heel erg tegen.

Heb jij ook een Fossil Gen 6 Display FTW4062 44mm Zwart (Bruin)?

Vraag & Aanbod