MSI Optix MPG341CQR Grijs

€ 849,-
Specificaties 34" • 3440x1440 • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

MSI Optix MPG341CQR Grijs Review

Initial G 16 december 2021, 360 views Product gekocht

MSI Optix MPG341CQR Grijs

Tevreden over de beeldkwaliteit en deze monitor voelt premium aan. Volgens mij heeft MSI het paneel een upgrade gegeven.

Pluspunten

• redelijk snel VA LCD paneel
  • freesync werkt goed
  • goede kleurweergave
  • webcam
  • ook usb type-c (met laden)
  • PIP
  • Knoppen functies toewijzen
  • RGB geinig

Minpunten

• geen speakers ingebouwd
  • geen mic
  • ouder model (maar niet obsoleet)

Ik ben er tevreden over. Ik heb ook een 3440x1440 34inch AOC 60Hz IPS, dit is toch wel een heel ander gevoel, natuurlijk vooral met gamen. Het ding zit ook vol met features en voelt premium aan.

Volgens mij heeft MSI het LCD paneel veranderd t.o.v. het oorspronkelijke model, want de kleurweergave bij calibratie met mijn colormunki blijkt beter dan de specificatie van MSI en van oudere reviews. (sRGB volume 128% ipv 105% spec. Gamut coverage DCI-P3 89%, spec 84%. 83% adobe-RGB.)
Daarnaast is er een aantal reviews dat claimt dat het paneel maar 300 cd/m2 haalt, maar zonder de HDR stand is dat met mijn meting echter ongeveer 350. Met HDR aan is het zelfs 430 cd/m2.

Er is in sommige situaties black smearing, maar het is niet storend, vind ik. Heb hem op "fastest" pixel response staan. Strobing backlight (MPRT) kan ook nog, maar dan heb je geen freesync. Ik had eerder ook een iiyama red eagle gb3466wqsu-b1 getest, maar die was merkbaar slechter wat pixel response betreft (en had 7 dode pixels).

De software die er bij komt is zeer bruikbaar, hoef je niet met het joystickje te werken. De macro knop en het joystickje kun je trouwens ook een aantal aparte functies toewijzen. De aan/uit knop kun je instellen op standby of aan/uit.

Heb gezien een bijna gelijke prijs ook getwijfeld over de nieuwere 343CQR. Die kan feller (wat ik niet wil), heeft een andere paneel en heeft iets andere featureset. Ook een serieuze optie.

Heb jij ook een MSI Optix MPG341CQR Grijs?