House of Marley Positive Vibration XL (Zwart)

€ 79,-
Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

House of Marley Positive Vibration XL (Zwart) Review

RRRobert 16 december 2021, 180 views Product gekocht

House of Marley Positive Vibration XL (Zwart)

Op zoek naar een koptelefoon met een solide ontwerp, kom je vrijwel automatisch uit bij House of Marley, die duurzaamheid en recyclebaarheid d.m.v. een afwijkende materiaalkeuze heel hoog in het vaandel heeft staan.

Pluspunten

• zeer robuust uitgevoerd...
  • ...en erg fraai om te zien
  • voor z'n prijs een prima geluidskwaliteit
  • zowel met bluetooth als bedraad te gebruiken
  • er is ook prima mee te bellen, wanner deze wordt gekoppeld aan de telefoon

Minpunten

• bij bedraad gebruik is de kabel aan de korte kant
  • voor sommigen kan de oorschelp een tikkeltje klein zijn

Nadat mijn Shure SRH440 over-ear koptelefoon sneuvelde (afgebroken plastic scharnierpunten tussen de schelp en de beugel), ben ik op zoek gegaan naar een koptelefoon met een meer solide ontwerp. Dan kom je vrijwel automatisch uit bij House of Marley, die duurzaamheid en recyclebaarheid d.m.v. een afwijkende materiaalkeuze heel hoog in het vaandel heeft staan.

In dezelfde prijsklasse als de genoemde Shure kom je dan uit bij de Positive Vibration XL. T.o.v. de oude Shure heeft deze koptelefoon nog een aantal voordelen extra, behoudens de degelijkheid: deze is zowel met bluetooth als bedraad te gebruiken.

Die genoemde degelijkheid uit zich vooral in de materiaalkeuze: de schelpen zijn van aluminium, den beugel is van RVS, de pads zijn van natuurlijk rubber en de beugelbekleding is, net zoals de opbergtas, van een gerecyclede (polyester?) vezel is gemaakt. Er zit tevens een houten(!) merkplaatje op en de meegeleverde kabels hebben beiden een gevlochten mantel voor extra stevigheid.

Geluidstechnisch kan ik alleen melden dat ik erg onder de indruk ben, maar hecht daar niet teveel waarde aan; ik ben geen audiofiel met een absoluut gehoor. Ik heb wel verschillende muziekstijlen geprobeerd met brede dynamiek in lage midden en hoge tonen en de Positive Vibration XL doet daarbij m.i. zeker niet onder voor de gerenomeerde Shure en de (duurdere) Sennheiser HD599 die m'n zoon in bezit heeft.

Ondanks dat deze koptelefoon door de gekozen materialen iets zwaarder is dan de meeste concurrenten in dezelfde prijsklasse, is dat in de praktijk geen belemmering om deze meerdere uren mee op het hoofd te dragen. Dankzij de dikke pads is deze koptelefoon ook goed te gebruiken i.c.m. een bril (voor mij essentieel). Wel is het zoeken naar de knopjes op de rechter oorschelp soms wat aftasten, maar dat zal enige gewenning vergen, vermoed ik.

Heb jij ook een House of Marley Positive Vibration XL (Zwart)?