Sony WH-1000XM4 (Zwart)

€ 219,-
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM4 (Zwart) Review

duhvinci 15 december 2021, 1.267 views Product gekregen

Sony WH-1000XM4 (Zwart)

Na 4 jaar een Bose QC35 II gebruikt te hebben wilde ik overstappen naar de Sony WH-1000XM4, maar dat feest gaat niet door. Wat de Sony vooral gedaan heeft is benadrukken dat ik verwend ben door de Bose.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Equalizer

Minpunten

• Warme krappe oorschelpen
  • Sensor kan tegen je oor aan drukken
  • Geen diepe bas
  • Geen helder geluid (rommelig)
  • Touch controls niet prettig
  • Niet zo "Excellent" als verwacht

Bluetooth:
Pairen lukte in de eerste instantie niet. Vanuit de doos zou hij standaard in pairing mode moeten staan, maar niet bij mij. Handmatig pairen lukte uiteindelijk wel. Maar de pairing button is ook de power button, dus om hem met mijn telefoon en pc te pairen moest 2x de koptelefoon uit en aan, tja..

Comfort:
De koptelefoon zit bij mij niet lekker. Ik (man 1m90) heb normale oren, maar de oorschelpen zijn erg krap. Ik voel overal contact met m'n oren en het wordt snel (te) warm. Maar het meest vervelende is de sensor in de linker oorschelp, die tegen m'n oor drukt en ervoor zorgt dat het al na een uur pijn gaat doen.

Geluid:
Ik ben gek op elektronische muziek, house/techno/dnb. En ik dacht altijd (op basis van reviews) dat Sony's op dat vlak beter presteerden vanwege hun meer "punchy" geluidprofiel. Punchy is het zeker, maar niet op de goede manier. De mid/lage tonen zijn sterk aanwezig, maar de écht lage tonen niet! Daardoor krijg je een bas die overheerst maar niet imponeert, er is geen bas die je "voelt". De Bose gaat qua bas frequentie véél lager en dat was een verrassing. Daarnaast klinkt muziek bij de Bose een stuk helderder, je kunt alles veel beter onderscheiden, de Sony schiet op dat vlak ook echt tekort.

App:
In een poging om het geluid te corrigeren ben ik met de app aan de slag gegaan. Ik stoorde me aan alle tutorials die ik weg moest klikken aan het begin, maar de app zelf werkte probleemloos. De mogelijkheid om een custom equalizer in te stellen is heel mooi, bij de Bose kan dit niet. De equalizer instellingen worden echt in de koptelefoon opgeslagen waardoor het bij alle verbonden apparaten wordt toegepast. Maar ondanks de equalizer lukte het niet om een diepe bas en helder geluid uit deze koptelefoon te krijgen.

Controls:
De touch controls op de rechter oorschelp vind ik niet prettig. Verschillende keren wilde ik het volume aanpassen en stopte de muziek of werd het volgende nummer afgespeeld. De fysieke knoppen op de Bose zijn veel gebruiksvriendelijker. Maar daarmee kun je geen volgend nummer selecteren.

Noise Cancelling:
De NC werkte goed, maar voor een echt oordeel heb ik de koptelefoon niet lang genoeg gebruikt. Mijn eerste indruk is dat het even goed werkt als bij de Bose.

Bellen:
Niet getest. Na 1 uur, een zeer oor en teleurstellend geluid heb ik de koptelefoon weer in de doos gedaan. Hij gaat retour en ik ga voor de Bose QC 45.

Disclaimer: Deze review is mijn ervaring, maar elk (geh)oor is verschillend. Ik heb de review vooral geschreven voor mensen (zoals ik) die blind afgaan op het grote aantal positieve reviews en Tweakers' Excellent beoordeling.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM4 (Zwart)?

Apart, mijn ervaring was ook altijd dat Sony de diepe bass altijd meer benadrukte dan de gemiddelde. Heb hier ook nog steeds 4 exemplaren liggen, 3 bekabeld en 1 wireless. Zit in de Psytrance, en daar zijn de diepe zware zwoele bassen ook zeer gewenst. Voor draadloos ben ik al een tijdje overgeschakeld op de Soundcore (Anker) over-ear koptelefoons, heb de simpele Q10 voor mijn mobieltje gebruik en de Q30 Life voor buiten omgeving (met tablet) ivm noice cancelling. Heb hier op Tweakers een review op staan.

[Reactie gewijzigd door LucW2 op 16 december 2021 10:41]

Ik had dit ook echt niet verwacht. Mijn theorie is dat de drivers in de Bose een groter bereik hebben, waardoor ze lager én hoger kunnen dan de Sony. Sony benadrukt de bas veel sterker met het geluidprofiel, maar dat is softwarematig en dit kan de limitaties van de harware niet wegpoetsen.
De oorschelpen zijn inderdaad belachelijk krap en ik heb toch echt geen grote oren. Heb het opgelost door een vrij dik koord onder de randen van de oorschelpen te leggen. Heb zelf de 1000xm3 maar die heeft exact dezelfde vorm. De soundcore life q30 zit voor beduidend minder geld out of the box veeeel lekkerder.
Jammer dat sony geen dikkere pads verkoopt en het is apart dat er ook geen third party oplossingen zijn. Ik kan ze in ieder geval niet vinden online.

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 16 december 2021 18:09]

Beter laat dan nooit, ik heb oorschelpen besteld bij Wicked Cushion en vind die super fijn. Een veelvoud beter dan de originele en met camo print
Handig als je collega’s hebt met dezelfde headphones :)
@DJTimo Thanks. Goeie tip :) Mijn oplossing werkt vooralsnog prima maar goed om te weten wanneer ze versleten zijn.

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 27 november 2022 12:38]