Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart Review

hardware4live 2 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 9.818 views

MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart

Pluspunten

• Het customizen van de muis
  • Precision aim knop
  • Driver/software
  • Uniek uiterlijk
  • Pinkie rest
  • meegeleverd metalen doosje met accessoires

Minpunten

• Onderkant van de muis is niet volledig vlak
  • Bouwkwaliteit van de losse onderdelen
  • Geeft soms het idee dat de muis een prototype is
  • Formaat van muis is al gouw te groot als je kleine handen hebt.
  • Er gaat gemakkelijk stof bij de laser zitten waardoor de muis niet meer juist reageert

Cyborg R.A.T. 7 Review

Dit is mijn eerste review, so be gentle with your judgment!

Waarom heb ik de Cyborg R.A.T. gekocht? Ik heb de Cyborg R.A.T. 7 muis gekocht, omdat dit de eerste en enige muis is die je zelf kan aanpassen aan het formaat van je hand om daarmee dus de best mogelijke comfort zone te vinden. De muis werd al meer dan een half jaar geleden aangekondigd en de release datum is ook al tig keer uitgesteld vanwege productie problemen. Maar omdat ik toch een goede gamemuis wou, heb ik een paar maanden terug de Razer Mamba gekocht. Toen uiteindelijk de R.A.T op de markt verscheen kon ik het toch niet laten om de muis te kopen. Dus ik zal ook in de review de R.A.T. 7 en de Mamba vergelijken. R.A.T. staat trouwens voor "really awesome technologie".

Uiterlijk
Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar persoonlijk vind ik de R.A.T. 7 muis een strak futuristisch uiterlijk hebben. De R.A.T. wordt ook wel vaker vergelijken met een Transformer. Het uiterlijk van de muis opzichzelf is al totaal uniek. De onderkant van de muis is van metaal wat de muis een solide look geeft.

Bouwkwaliteit

Op een of andere manier komt de muis toch nog een beetje prototypeachtig over. Het is mij opgevallen dat de muis niet helemaal vlak blijkt te zijn aan de onderkant waardoor de muis een beetje waggelt op mijn Razer Vespula muismat. De materialen die gebruikt zijn komen niet echt stevig over, vooral de te vervangen onderdelen komen erg breekbaar over. Dus het is aan te raden om wanneer je de ideale comfort hebt gevonden zo min mogelijk aan de muis te sleutelen om zo de levensduur van de muis te verlengen.

Customizable features
De mogelijkheden van deze muis zijn echt ongekend! Bij de muis wordt een metalen doosje met accessoires geleverd, daarmee kun je de muis naar eigen smaak en comfort aanpassen. Bij de muis zit een tooltje onder de palm rest waarmee je de thumb rest verder naar voren of naar achteren kan afstellen (handig voor wanneer een lange duim hebt). Ook kan de thumb rest meer naar links afstellen zo dat je een bredere grip krijgt. verder kun je de palm rest verwisselen met één van de drie meegeleverde palm rests, waaronder; één standaard, één met rubber voor betere grip en een dikkere verhogende palm rest. De palm rest is ook naar voren en naar achteren af te stellen om zo de lengte van de muis aan te passen (heb ik niets aan met mijn kleine handen). Met de meegeleverde gewichtjes is de muis zwaarder te maken, al vind ik dit persoonlijke nutteloos omdat de muis van zichzelf al behoorlijk zwaar is. Wat deze muis ook echt uniek maakt is de pinkie rest, waar je letterlijk je pink op kan laten rusten met als voordeel dat geen last krijgt van dat je pink over de muismat heen sleept (pinkie drag) naar urenlange game sessies. Ook de pinkie grip is met nog twee andere te verwisselen. Omdat ik vrij kleine mannen handen heb en de muis in de kleinste stand voor mij al redelijk groot is, gebruik ik de muis in de kleinste/kortste stand. Dus mensen die gemiddeld tot grote handen hebben zullen het meeste profijt hebben van de in lengte verstelbare palm en thumb rest.

Knoppen
Op de thumb rest zit een precision aim knop, wanneer je deze ingedrukt houd wordt de snelheid (dpi) van muis vertraagd. Dit is dus ideaal voor shooters wanneer je b.v. aan het sniperen bent. Een DPI knop met 4 dipi settings. Een knop waarmee je tussen 3 profielen kan switchen. Je hebt ook nog een thumb scrol maar daar heb ik nog geen nut voor gevonden maar hier kan een functie aan verbonden worden met de meegeleverde software. De rest van de knoppen is wel bekend.

Software

De meegeleverde software bied alle mogelijkheden om de muis naar wens af te stellen, zoals de DPI modes, de knoppen, macro's enz. De precision aim knop is in te stellen op hoeveel % je van de DPI mode wilt gebruiken bv. 40% van de 1400 DPI = 560 DPI als de knop ingedrukt wordt gehouden. De software werkt kortom goed en alle setting worden direct na het instellen toegepast.

Razer Mamba vs Cyborg R.A.T 7

De grootste overeenkomst is de 5600 DPI twin eye laser van Philips die in beide muizen zit. Dus qua motion tracking zouden ze even goed moeten presteren. De grip/ergonomie van beide muizen zijn fijn, al moet ik nog wel een beetje wennen aan de R.A.T. Het is mij wel opgevallen dat de Mamba veel soepeler en geluidloos over de mat heen glijd terwijl de R.A.T. meer weerstand lijkt te geven, ook maakt de R.A.T. meer geluid met het glijden over de mat. De Mamba is natuurlijk draadloos (slechte accuduur) terwijl de R.A.T. 7 dat niet is. Het uiterlijk van de Mamba vind ik denk ik toch wel strakker en mooier dan die van de R.A.T.. De voordelen van de R.A.T. zijn uiteraard de mogelijkheden die deze muis extra bied, zoals: de precision aim knop en de mogelijkheid om de grip van de muis aan te passen naar wens en smaak. Ook de pinkie rest vind ik een groot +punt.

Wil je een muis met ongekende customizeble features dan neem je de R.A.T 7. Geef je niet om toeters en bellen en wil je graag een goede draadloze solide gamemuis dan neem je de Mamba.

Edit:
Ik heb ondertussen de R.A.T. 7 verkocht ik kon er toch niet aan de vorm van de muis wennen. Ook had de laser vaak last van stof waardoor de laser niet meer juist reageerde. Dit was te verhelpen door even in de laser te blazen, maar het bleef irritant. De mamba heeft hier zelden last van. Ik gebruik nu nog uitsluitend de Razer Mamba.

Heb jij ook een MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart?

Heeft deze muis ook last van de welbekende Z-Axis bug die alle Razer laser muizen hebben met de philips sensor?

Voor degene die de bug niet kent: http://www.youtube.com/watch?v=wD0ThxpVHMs

[Reactie gewijzigd door unfor op 20 september 2010 23:22]

Zelf gebruik ik de Razer Vespula mat, waar de philips twin eye laser die in de Mamba en de R.A.T. 7 zit prima (bug free) op werkt . Maar ik heb begrepen dat de Z-Axis bug zich wel voordoet op andere type muismatten. Ik adviseer daarom ook goed van te voren voor het aanschaffen van een nieuwe laser muis te onderzoeken/googlen of de mat die je hebt wel goed werkt met de Philips twin eye laser.

edit:
Sorry ik verwarde het jitter probleem met de Z-Axis bug. Ik heb zowel de R.A.T. 7 als de Mamba getest en ze vertonnen allebei de Z-Axis bug wanneer ze opgetild worden. Ik kan me haast niet voorstellen dat een low sensitive gamer hier last van heeft. Want het is wel zo dat wanneer de dpi heel laag wordt gezet, de sprongetjes van de muis veel kleiner zijn dan met een hogere dpi.

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 21 september 2010 10:02]

Als je in een fps de hele tijd je muis optilt is dit de minste van je problemen. Als dat in the occasional pinch gebeurt, dan is die z-axis shift echt geen ramp, want zoveel verspringt hij niet. (ik heb hier een Imperator)
Ik vind dit een raar soort soort flame / hate gedrag, omdat het niks met gaming te maken heeft en alles met het zoeken van een fout buiten het functionele gebied van het product.

Meer achterlijk commentaar van deze orde:
"Kijk nou toch hoe slecht deze Ferrari presteert als ik het kanaal ermee over wil varen!"

"Dit is een staafmixer van niks, want ik kan mijn scrotum er niet mee scheren."

"Ik koop nooit meer shoarma, want met dit spul kun je nauwelijks je huis isoleren."
Het ligt maar net aan het type speler.
De casual FPS speler speelt over het algemeen met high sensitivity, waardoor je amper je muis hoeft te bewegen om een volledige 360 te maken.
De hardcore FPS speler speelt met lage sensitivity en gebruikt veel van de muismat.
Effect daarvan is dat je de muis vaak moet optillen.

Jij tilt een muis misschien niet vaak op, een ander wel.
Ik vind het zelf verschrikkelijk gamen met de Imperator, en verlang terug naar mijn optische DeathAdder.

[Reactie gewijzigd door unfor op 21 september 2010 01:57]

Hoeft niet, ik ben toch wel een hardcore fps speler, en ik speel met erg hoge sensitivity. Vind ik fijn :) Wel een grove generalisatie...
Hear Hear, ben een vrij fervent FPS speler maar ik heb juist het idee dat casuals de sensitivity laag zetten omdat je dan minder accuraat je muis hoeft te bewegen. Met als bijkomend nadeel dat je dan je halve bureau over moet om een 180 te maken.
Ik geloof er niets van dat het wel of niet hebben van de z-axis bug te maken zou hebben met het type ondergrond wat je gebruikt.
Waar ik hem ook op gebruik, overal is het hetzelfde.
Goede review, alles wat ik zou willen weten is aan bod gekomen. Nu heb ik zelf geen intresse in game muizen aangezien ik links ben, maar toch leuk om te lezen.

Hij lijkt mij wat te dik eigenlijk. Je moet zo te zien je hand echt als een klauw om je muis heen doen om hem vast te houden, lijkt me vreselijk, maar dit kan weer per persoon verschillen.

Wat ik me ook afvraag is of een echt dure game muis ook nog echt een verschil maakt. Die 5600dpi is en leuke feature bijvoorbeeld , maar je zal echt geen verschil merken met een wat lagere dpi. Merk jij nou echt verschil of is het meer een leuke gadget?

Ook zou ik niet voor circa 120 euro een muis kopen. In mijn geval zou ik gewoon even verder sparen voor een tweede Radeon 5850 i.p.v. zo'n muis. Het ligt er natuurlijk aan wat voor gaming rig je hebt en wat je verdient.

Goede review, maar ik kan er persoonlijk niet bij waarom je zo'n muis koopt.
Over de 5600dpi kan ik je vertellen dat het totale onzin is ik gebruik zelf nooit hoger dan 3000dpi. Zie het meer al een verkooptruuk. Ik denk dat er geen mens op de wereld is die met 5600dpi overweg kan in bv. een shooter 8)7
In de tijd dat er al 4000dpi muizen waren had Esreality nog eens een review van een hele hoop muizen onder pro gamers. Ze verkozen de Logitech MX518 (1600dpi) tot de beste muis.

Als je een beetje serieus wilt gaan gamen hoef je daar echt geen honderden euro's aan uit te geven. Het verschil tussen een standaard Dell muis en een gaming muis is groot, maar het verschil tussen een gaming muis van 3 jaar geleden die je nu voor 40 euro koopt en een mega dure muis als deze is volgens mij veel kleiner.

Ik merkte dat ik vooral beter ging spelen met een nieuwe muis zodra ik eraan gewend begon te raken. Oefenen, oefenen en oefenen met nieuwe hardware totdat je precies weet hoeveel je moet bewegen met je hand om je crosshair op het hoofd van je tegenstander te krijgen :)
Dit slaat natuurlijk nergens op. De DPI is letterlijk 'dots per inch'. Wat wil zeggen hoeveel dots hij 'ziet' op 1 inch (duh).
Er zijn nog meer dingen die met nauwkeurigheid te maken hebben. Bijvoorbeeld polling rate. De snelheid dat de muis gegevens over de verplaatsing doorstuurt naar de pc.
Verder heb je nog Windows gevoeligheid, en in-game gevoeligheid.

Hieronder: maw ik ben dus die 'enige' in de wereld die wel met 5700 dpi kan gamen?
Ik heb zelf de Logitech g9x en ik heb hem ALTIJD op 5700 DPI staan en de polling rate op 1000Hz. Het ligt aan jou dat je niet weet dat je de sensitivity van Windows naar beneden moet schroeven wil het bruikbaar zijn. Maar theoretisch is die van mij met 5700 DPI en 1000Hz nauwkeuriger dan die van jouw met 3000 DPI en 250Hz.

Daarbij komt nog dat ik omdat ik mijn sensitivity heel laag heb staan in games zoals Call of Duty en andere shooters. Als ik met een HP-(shit)muis moet gaan gamen kan die mijn bewegingen niet eens bijhouden. D.w.z. dat als ik mijn muis 50 cm verplaats in een halve seconde dat mijn G9x het wel bijhoud maar een HP muis niet.

[Reactie gewijzigd door highmastdon op 23 november 2010 13:32]

D.w.z. dat als ik mijn muis 50 cm verplaats in een halve seconde dat mijn G9x het wel bijhoud maar een HP muis niet..

Damn, een muis 50 cm verplaatsen? Met zulke DPI's zit je al aan de andere kant van het scherm met 5mm beweging. (Of je moet de sensitivity laag zetten, maar wat heb je er dan nog aan?)

MX518 FTW, niks geen dure sensor, gewoon proven design!
beste man,
Als je de resolutie (zo heet dat gene wat jij de DPI's noemt) van de muis verhoogt, verhoog je de nauwkeurigheid niet de versnelling.
Als je de versnelling in het spel verhoogd (meestal aangeduidt met mouse sensitivity of iets van die strekking verhoog je Alle door gegeven bewegingen. Dus ook de ONnauwkeurige.

Wat je dus moet doen om te profiteren van een hogeresolutie zonder de hele tijd rondjes te draaien is de resolutie VAN DE MUIS hoog instellen de gevoeligheid niet zo hoog en de INGAME gevoeligheid laag.

Dan heb je bij erg snelle en korte bewegingen (wat behoorlijkhoge snelheden kunnen zijn) en grandioze naukeurigheid en blijft de muis stil staan als je arm dat ook doet. op het punt dat je ziet. (uiteraard is de Polling rate daarvoor ook van belang maar 500MHz is naar mij ervaring voldoende)
Totaal niet met je eens. Ik zit op 4500 dpi standaard in windows, 5000-5500 in games. Dit is puur persoonlijk.

Leuke review om te lezen trouwens --> 4 sterren :) (enig commentaar: had opzich wel wat langer gemogen... je moet toch wat te zeuren hebben :P)
Het waggelen is op te lossen door de losse delen (weet niet meer welke) meet de ene hand vast te schroeven met een vinger van de andere hand gedrukt op de RAT tekst.
Bedankt voor de tip. Alleen bedoel ik in deze review echt de onderkant van de muis dat waggelt, misschien zijn het ook wel de nopjes waardoor de muis lichtjes waggelt en de muis niet helemaal vlak is. Alle onderdelen zijn allemaal goed aangedraaid en stevig bevestigd dus daar zal het niet aan liggen. Het waggelen is trouwens minimaal.

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 20 september 2010 22:52]

Dit was mij eerste review. Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en andere hier wat aan hebben ;) Reacties en vragen zijn welkom. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 19 september 2010 23:36]

4 sterren! Misschien volgende keer iets meer tekst.. :)
Heb afgelopen maandag ook de R.A.T. 7 muis gekocht en uitgeprobeert. Vind de mogelijkheden van instellen geweldig, hij is echt naar je hand en wensen aan te passen.
Maar heb hem wel alweer teruggebracht door het wiebelen van de muis. Als ik de instelling van de duim losschroef dan is de muis vlak maar zit dit los, draai ik het vast, zoals het hoort, dan wiebelt de muis vrij veel. Vond dit niet echt prettig bewegen en het werd zelfs irritant.
In het promo filmpje van deze muis kan je de duim zijwaarts instellen door het wieltje aan de achterkant te draaien, bij mijn muis moest ik dit van bovenaf los en vastdraaien???

Verder gaan ze dit wiebelen voorleggen aan de fabrikant en ze zullen erop terugkomen. Dus afwachten maar.
hebben hier ook medetweakers met windows 7 64 bits last van dat de programming pagina blank blijft? hier heb ik daar de oplossing van gevonden:

die thumb scroll ben ik nog niet helemaal over uit hoe te programmeren. maar tot zover hier een tevreden tweakert
Bedankt voor je review. Ik ben vooral blij wat meer te lezen over de bouwkwaliteit, want dat is voor mij momenteel het grootste argument tegen deze gave muizen.
is deze muis eigenlijk ook te gebruiken op harde oppervlakken?
zelf gebruik ik nu een logitech g5 zonder muismat op mijn bureau (oppervlak vergelijkbaar met gewoon meubelplaat)
mijn muis heeft van die kleine "glijpads" waardoor dit goed werkt, maar aangezien de r.a.t. een metalen onderkant heeft, vroeg ik mij af hoe dit glijd..
Ik vroeg me af hoe je die pink grip waar je je pink kan opleggen erop zet?
Ik krijg hem er maar niet op :s

EDIT: Blijkt dat de winkel een paar muizen met "verkeerde" grips heeft.
En dat ik niet de eerste klant was die terug kwam, ze hebben de leverancier gebeld en krijg waarschijnlijk een nieuwe muis of gewoon een nieuw doosje met grips.

[Reactie gewijzigd door RoyalMess op 16 december 2010 13:59]