Specificaties 8,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 20D Zwart Review

dookiy492 26 juni 2006, laatste update op 26 juni 2006, 718 views

Canon EOS 20D Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, ergonomie, beeldkwaliteit, snelheid.

Minpunten

• ISO-waarde niet zichtbaar in venster.

Snelheid en automatiek Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
De 20D is de opvolger van mijn oude, trouwe 10D.
Normaal zou de overstap niet echt logisch zijn aangezien de features van de 20D volgens sommigen niet baanbrekend beter zijn dan die van de 10D. Toch ben ik overgestapt, aangezien ik de 20D 2e-hands kon kopen voor een hele goede prijs.

Als eerste is er de featureset. Deze is nog uitgebreider dan bij de 10D. Je kan er voor kiezen om bijvoorbeeld al meteen in zwart/wit te schieten. Ook kan je nu ook aangeven welke combinatie je wil opslaan van Raw en Jpeg. (En eindelijk wordt er ook daadwerkelijk een losse Jpeg opgeslagen! :D)
Verder heeft de 20D een knopje minder, namelijk die voor het selecteren van horizontaal, danwel verticaal scrollen als je op een foto hebt ingezoomd in de review-mode. Deze is vervangen door een 9-wegs joystickje waarmee je door de foto kan scrollen, maar in shooting-mode kan je hiermee snel je AF-punt(en) kiezen.

De snelheid en precisie van de autofocus is iets sneller ten opzichte van de 10D. Merkbaar, maar niet een revolutie. Uiteraard is het wel fijn om meer autofocus punten te hebben. :) Wat sterk verbeterd is, is het aantal foto's per seconde wat je kan maken in burst-mode. Van drie foto's per seconde is dit naar 5 per seconde gegaan. Dit lijkt niet echt veel meer, maar in de praktijk is het dat wel! Ik heb al verschillende foto's gemaakt die met de 10D niet gelukt zouden zijn. (Uitvliegende koolmeesjes bijvoorbeeld.) De gemaakte foto's worden ook veel sneller weggeschreven naar de CF-kaart dan bij de 10D. Echt een vooruitgang.

Beeldkwaliteit is niets op aan te merken. De 20D heeft weer ietsje meer pixels, maar wat ik belangrijker vind, is dat de ruis nog minder aanwezig is. Bij de 10D was dit al meer dan goed, bij de 20D is het echt helemaal genieten!

De bouwkwaliteit is wat we gewend zijn van de xxD-serie van Canon. Heel solide en niet zo plastic-fantastic als een 300D of 350D. Ook is de 20D groter dan de 350D, wat ik zelf erg fijn vind. Zelfs met grip is de 350D te klein voor mij.

De batterijduur is erg goed. Ik heb nog geen shoot zonder stroom gezeten. Dit komt waarschijnlijk omdat ik de grip erbij heb en dus twee accu's erin heb zitten.

Mensen dumpen massaal hun DSLR op de 2e-hands markt om een nieuw model te kopen. Als je overweegt een 350D te kopen, overweeg dan ook een 2e-hands 20D als je het aandurft 2e-hands te kopen. De bouwkwaliteit, ergonomie en features zijn beter dan die van de 350D naar mijn mening.

Heb jij ook een Canon EOS 20D Zwart?

ISO-waarde is wel degelijk zichtbaar in het lcd venster aan de bovenzijde. Het is maar hoe je het display instelt.