Sony Bravia XR A90J 65" Titanium, Zwart

€ 2.338,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 3 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia XR A90J 65" Titanium, Zwart Review

GunterhNewbie 9 december 2021, laatste update op 10 december 2021, 763 views Product gekocht

Sony Bravia XR A90J 65" Titanium, Zwart

Schitterende beeldkwaliteit, goed design, duur en ondermaatse geluidskwaliteit.

Pluspunten

• Hoge beeldkwaliteit
  • Minimalistisch design
  • Google-TV
  • Center speaker functie

Minpunten

• Belabberd geluid
  • Belachelijk hoge prijs

Qua beeldkwaliteit bevestig ik wat ik in alle reviews gelezen heb: beelden zijn ronduit schitterend. Ik begrijp wel niet dat sommige mensen OLED niet helder genoeg vinden. Meer helderheid zou pijn doen aan de ogen. Zelfs DVD upscaling geeft meestal prima resultaten!

Lang getwijfeld tussen de 55 en 65 inch versie, maar nu geen spijt dat ik koos voor 65. Voor televisie kijken is dat voor de gemiddelde woonkamer echt wel overkill, maar voor film (en goed gefilmde series) is het top en genieten.

Verder focus ik hier liever op geluid omdat ik helemaal niet akkoord kan gaan met wat beweerd wordt in de meeste (professionele) reviews. Het geluid van deze TV is gewoonweg niet goed! Het geluid van mijn 40" LCD Philips TV uit 2009 is heel wat beter. Oké dat was in die tijd een premium toestel, maar deze Sony kost winkelprijs wel bijna het dubbele. Gelukkig kon ik het toestel aankopen aan 2/3 van die prijs. Het is natuurlijk wel een OLED en veel groter. Voor het geluid koop je geen TV, maar toch: beweer niet iets wat gewoon ONWAAR is!
Mijn zoon is recording, mixing en mastering engineer. Hij heeft veel beter getrainde oren dan ik en is professioneel gewend om geluid te tweaken. Samen met hem heb ik alle mogelijkheden om het geluid beter te krijgen uitgetest, zonder bevredigend resultaat. Je zou denken dat zo'n duur toestel beter klinkt dan technologie van 13 jaar geleden. Zeker wanneer professionele reviewers beweren dat het geluid goed is.
Ik heb me laten verleiden door deze reviews in de hoop dat ik bij gewoon televisie kijken niet altijd de geluidsinstallatie moet aanzetten. Iets wat met de Philips perfect kan en bij deze Sony onaangenaam blijft.

Vermits het mogelijk is om de TV als center speaker te gebruiken, hoopte ik op een reëele en kwalitatieve oplossing. Dit is interieurgewijs een esthetische oplossing, want staande is het toestel goed gedesignd. Het geluid kan er zo wel mee door, al haalt het niet de kwaliteit van mijn center speaker. Echt overtuigen doet het niet. Voorlopig laat ik het wel bij deze opstelling. Misschien moet ik er een beetje aan wennen? Toch vrees ik dat ik ultiem de televisie aan de muur zal hangen (wat hier in huis niet evident is) zodat mijn centerspeaker opnieuw op z'n plaats kan.

Heb jij ook een Sony Bravia XR A90J 65" Titanium, Zwart?

Geluid wordt voor een zeer groot deel bepaald door ruimte. Met name de diepte van TV's is tegenwoordig zeer gelimiteerd daarin. Uiteindelijk is het dus geen verrassing dat het geluid hiervan waardeloos is, helaas.

Zo'n goede TV verdient naar mijn mening een redelijke dedicated audio setup, maar dat is persoonlijk :).
Daar ben ik het op zich mee eens, voor bv films, muziek en actieseries, maar een top tv mag (moet!!!) ook zelf op z'n minst aardig klinken! Je wil niet voor het nieuws je receiver met tig speakers aan moeten zetten.

Ik ben daarom best blij met m'n Samsung Q95T!

[Reactie gewijzigd door Gadget Freak op 10 december 2021 14:33]

If Sony want to pay me to take one, I will consider it. If with a 7.2 Yamaha system, forget the money, I will take it. Oh! Do not forget the 5 year all-in Warranty!
Uuhhmm als je een tv in deze prijsklasse koopt is een dedicated audio systeem toch bijna vanzelfsprekend?
Wij hebben de AG9 OLED, maar geluid van de tv zelf valt overigens erg mee vinden wij. Maar pas na plaatsing naar een nieuwe plek in de woonkamer, kwamen wij bij toeval achter. Dat maakte blijkbaar heel veel uit. Nu wel tevreden, maar binnenkort overigens toch een mooi hifi systeem waar tv geluid ook over gaat.
Herken wel dat tv geluid jarenlang eerst veel
slechter is geworden en nu langzaam pas weer steeds ietsje beter. Gevolg van de platter platter platter trend…