1 review

HP Pavilion 15-cw1947nd

Niet beschikbaar
Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-cw1947nd Review

JLEpema 9 december 2021, 188 views Product gekocht

HP Pavilion 15-cw1947nd

Snelle laptop met degelijke bouwkwaliteit en design, maar zwakke batterij en driverproblemen. Games zijn ook erg sloom.

Pluspunten

• snelheid
  • design
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• problemen met audiodriver
  • beeldkwaliteit
  • ingangen

Deze laptop heb ik ongeveer een jaar geleden gekocht als vervanging van mijn Toshiba. Het primaire gebruiksdoel was gebruik voor een klantenservicefunctie en het eventueel spelen van wat simpele (soms online) games.

Ik zal beginnen met de goede punten. De laptop start snel op, en is in het dagelijks gebruik ook vlot, zelfs voor deze prijs. Ook de bouwkwaliteit is verrassend goed: ik zie nog geen enkel krasje. Ondanks het feit dat de buitenkant een soort hard plastic is, is het goed afgewerkt met een matte zilveren finish. Ook kun je de behuizing totaal niet indrukken zoals dat wél het geval is bij sommige laptops van deze prijs of lager.

De geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers is prima: ik vind het eigenlijk nauwelijks blikkerig te noemen, het voelt niet alsof je een 'doosgeluid' hebt. Vooral zou ik het geluidsprofiel gebalanceerd noemen, want de tweeters zijn niet overheersend of scherp. De bas kan ik echter totaal niet terugvinden, en dat valt wel nogal tegen. Ik dacht dat Bang & Olufsen daar wel beter in geweest zou zijn.

Daarmee komen we ook meteen op de minpunten: het geluid van de speakers is best oké en helder, maar zodra je een headset of earphones aansluit, merk je dat de bas volledig afwezig is. Dat bleek echter niet aan de hardware van de laptop te ligggen maar aan de software ervan. De standaard geluidsdriver bevat letterlijk géén bas, en dat is alleen op te lossen als je de alternatieve driver installeert. Er staan namelijk twee drivers op: een van Realtek en een die de mensen van Microsoft er schijnbaar zelf op geïnstalleerd hebben. Die van Windows moet je hebben, dan is de bas terug en gewoon neutraal zoals het hoort.

Echter, dan is het alsnog niet opgelost. Na het installeren van de alternatieve driver, beginnen headphones en earphones vanaf een vrij laag volume al een geluid van statische elektriciteit te produceren. Dat geluid is er continu. Zelfs nu, een jaar later, heb ik met het installeren van verschillende drivers alsnog niets kunnen oplossen. Het probleem lijkt in de software te zitten, misschien wel van de laptop zelf. Echt kansloos om muziek mee te luisteren of rustige games mee te spelen.

Verder is de beeldkwaliteit ook vrij matig te noemen; het beeld heeft een nogal gelige tint, waardoor iets wat rood is al gauw een beetje oranje overkomt, of huidstinten zelfs gelig of groenig. Het is niet heel storend, maar als je een film wilt kijken zou ik dat echt via een ander scherm doen. Heel fel kan het scherm eigenlijk ook niet worden. De beeldscherpte is wél weer positief.

De batterijduur is zwak. Vanaf het begin kon ik er ongeveer vijf uur mee doen, en een jaar later is de batterij misschien zelfs na 1,5 uur al leeg (met de beeldhelderheid op het laagste niveau). Dat vind ik echt niet kunnen. Bij het gamen moet je eigenlijk voortdurend met de oplader aan de laptop zitten. Dat is ervan uitgaand dat je überhaupt wilt gamen hiermee, want ik merkte zelfs bij het spel Valheim dat de laptop het nog maar net aankon ondanks het feit dat de systeemkenmerken ruim voldoende zouden zijn. Mijn internetverbinding was overigens ook gewoon sterk en liet bij het downloaden op de website speedtest ook een mooie snelheid van boven de 100 Mbps zien. Toch liep de boel fout.

Samengevat: een laptop in tweespalt. Aan de ene kant een stevige bouwkwaliteit met smaakvolle toetsenverlichting, aan de andere kant weinig inputs voor apparaten. Snel, maar schijnbaar instabiel bij games. Goed geluid uit de speakers maar geen hoorbare bas, en ernstige audiodriverproblemen bij gebruik van headsets en earphones. Scherp beeld, lelijke gelige kleurweergave. Ik zou hem niet aanraden behalve voor dagelijks gebruik in de ICT bijvoorbeeld. Ik had beter verwacht van een toch vrij prijzige laptop, zeker van HP.

Heb jij ook een HP Pavilion 15-cw1947nd?