Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Passport Essential SE 1TB Zwart Review

svheuvenNewbie 18 september 2010, laatste update op 18 september 2010, 4.032 views

WD My Passport Essential SE 1TB Zwart

Pluspunten

• Klein, glimmend, sexy, spin-down na idle.

Minpunten

• Onbetrouwbaar, verplicht gebruik overbodige en opdringerige software, niet-standaard kabeltje,

Mobiliteit Score: 3
(account aangemaakt om onvrede over dit schijfje te kunnen uitspreken)

Deze prachtige kleine harde schijf is in het dagelijks gebruik een volstrekte nachtmerrie. Dit wordt veroorzaakt door de op de schijf aanwezige virtuele CD, die ongevraagd - en onherroepelijk - het gewraakte "WD SmartWare" op je computer installeert. Dit programma start ALTIJD wanneer de schijf wordt aangesloten of de computer wordt gestart (ook al is er in de ge-up-up-date versie van WD SmartWare een vinkje te verwijderen dat anders doet vermoeden). Voor een enkele zonderling op een PC is dit heeel misschien nog van enige waarde maar op een standaard met TimeMachine uitgeruste Mac is dit programma volstrekt overbodig. Het is echter onmogelijk dit programma (of die nep-CD) te verwijderen of zelfs maar (succesvol) uit te schakelen. Formateren helpt niet (want niet op draaiende schijf aanwezig, maar in firmware van 't onding), het programma uitzetten evenmin (vereiste: tóch eerst installeren en updates binnenhalen, zodat een niet-functioneel vinkje verschijnt waarmee software 'verborgen' kan worden - niet dus). WD heeft met dit schijfje een dramatisch product neergezet.

Verder: 't bijgeleverde kabeltje lijkt verdacht veel op een standaard miniUSB->USB kabel, maar is 't helaas niet. Dus: nog een kabeltje meesjouwen. En als je 'm kwijtraakt, zou het wel eens heeeel lastig kunnen zijn zo'n soort-van-mini-USB-kabeltje-maar-dan-platter-en-een soort-diagonaal-en-met-van-die-weerhaakjes-(!) te vinden...

Leest snel, schrijft langzaam (maar dat is misschien iets te subjectief). Verder al menigmaal gecrashed, wellicht ivm met pogingen de WD-SmartWare-Virtual-Partition of whatever te de-installeren. Dus al meermaals video, muziek, etc. kwijtgeraakt. Als backupdrive (voor TimeMachine, notabene) zeer zeker niet betrouwbaar genoeg.

Ik kan een ieder die dit product overweegt te kopen niet zwaar genoeg op het hart drukken een exemplaar van een concurrerend merk te overwegen!!!

Samenvattend: wat een &%&#$-ding. Dit m'n 7de externe HD (4x3.5", 3x2.5"), en de enige waar de tranen me van in de ogen springen. Wat een miskoop.

Heb jij ook een WD My Passport Essential SE 1TB Zwart?

Heb zelf de 500 gig versie en was van al die voorgeinstaleerde troep af na het formateren.
Hierna nooit problemen zoals jij omschrijft gehad.
Dat kan niet aangezien het op een niet wisbare partitie staat
karig review. je hebt er zo te zien flink de pest in van deze miskoop maar over de punten zelf zeg je bar weinig. je zegt alleen iets over de betrouwbaarheid, compatibiliteit en de drivers, maar voor de rest kan ik niks terugvinden over je beoordeling.
Met de Smartware software heb ik op al mijn 4 x 500GB Passport Essential diskjes deze virtual cdrom drive kunnen disablen. Mij stoorde dat ook in den beginnen. Eenmaal uit, heb je er geen last meer van.

Misschien dat je een maandagochtend modelletje hebt, maar als je disk zo vaak crashed als je doet voorkomen, dan had je hem binnen de daarvoor wettelijke geldende termijn gewoon terug moeten brengen en omruilen voor wat anders.

Het volzetten van deze externe disks is inderdaad een tergend langzaam proces, maar als je hem, net als ik, gebruikt voor eenmalige opslag van iso's, software en films en dergelijke, dan heb je er een prima disk aan.

Zeker aan te raden als externe self powered disk voor bijvoorbeeld een router of mediaplayer, om films vanaf te spelen, of software vanaf te installeren.
Deze schijf is inderdaad een nachtmerrie. Het is de enige schijf die herkend wordt als een niet standaard mass usb storage device in windows, bijgevolg obruikbaar op computers waar je geen admin rechten hebt. Er moet immers een driver geinstalleerd worden die via een virtual device deze schijf installeert.
Ik heb de 320 gig versie en inderdaad had ik ook van die voorgeinstalleerd troep.

na formatteren was dit er af.

Maar de reviewer schrijft dat hij ook geformatteerd heeft, en dat het er niet af is, en dat het lijkt dat smartware in de firmware geschreven is.

en dat lijkt me inderdaad ruk als je er dus helemaal niet van af kunt.
Ik heb dit model ook en ik heb de 320GB versie je kan hem gewoon formatteren dan dan heb je een keurige schijf. niks op aan te merken.
Schijnbaar ligt het bij dit schijfje wat moeilijker maar via Google heb je dit zo gevonden:
Ik ben het wel met je eens dat deze schijf met deze nonsens niet direct een aanrader meer is (ik zou bij deze grootte sowieso usb3 en/of esata erop willen hebben).

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 13 oktober 2010 19:33]

Ik begrijp die toestanden niet,je gaat gewoon via Gianni's link naar ->here,daar zul je zien dat je met Windows Uninstall de WD SmartWare er gewoon af kunt gooien.

Zelf ben ik op zoek naar een klein dingetje met een kabeltje waar ik 1TB in kwijt kan,zo'n BAK met een stekker daar heb ik eigenlijk geen zin in.

Ik was bij Mediamarkt,daar durfden ze me 190 euro te vragen voor dit 1TB WDdingetje terwijl ie op internet voor 140 euro te krijgen is.

WD is de meest betrouwbare externe schijf leverancier,als dit apparaat van hun het al niet zou doen dan zal 1TB bij andere merken helemaal een zooitje zijn.
Ben een echte WD fan, maar ben het wel met de product review eens m.b.t. de smartware rommel.

De WD portable harddisks met Smartware zijn niet altijd als plain simple externe harddisk te gebruiken op elk OS of met elke hardware. Het was hier een drama geweest om het werkend te krijgen als backup alternatief op een HP Proliant G5 met Windows Server 2003 (SP2) en uiteindelijk (na firmware updates/driver updates/RMA's) overgestapt op de basic elements versie: werkt ;-)
Ik heb ook deze 1 TB-versie en heb problemen met het kabeltje. Ik hoef er maar even tegen aan te stoten in de buurt van de USB-connector en de verbinding met de drive wordt verbroken. Het voelt zeer brak aan, maar ik had deze gekozen om de inhoud op een gemakkelijke manier te kunnen versleutelen met een wachtwoord. Als iemand nog zo'n kabeltje over heeft, dan hou ik me dus aanbevolen...