PowerWalker VI 2200 SHL Schuko

€ 158,28
Specificaties UPS met 2,2kVA capaciteit - Bekijk alle specificaties

PowerWalker VI 2200 SHL Schuko Review

supermidget 8 december 2021, laatste update op 8 december 2021, 129 views Product gekocht

PowerWalker VI 2200 SHL Schuko

Afrader vanwege krekelgeluid en onbetrouwbare USB verbinding. Als je de software niet wilt gebruiken en hem in een (geventileerde!) kast wilt plaatsen, misschien een aanrader vanwege de lage prijs. Handige om zowel gewone stekkers als voedings-kabels te kunnen aansluiten.

Pluspunten

• Accu prestaties
  • Bescherming tegen gegevensverlies door stroomuitval
  • Aansluitingen

Minpunten

• USB-connectie valt af en toe weg
  • Irritant hoog piepgeluid

Capaciteit Score: 5
Software Score: 3
Prima prijs van rond 130 euro en accu prestaties boven verwachting. Ik ging uit van 5 minuten, maar mijn krachtige desktop + monitor kan er 30 minuten op blijven draaien bij stroomuitval.

Hoe lang blijft je PC draaien?

Bij halve belasting blijft hij 5 minuten aan, volgens de specs. De capaciteit is 1200 Watt, dus halve belasting is dan 600 Watt.
In de praktijk verbruikt m'n systeem (pc, speakers, monitor) eerder 100 Watt in idle (beeldscherm verbruikt veel). Dat is 1/6 van 600, dus kun je 5*6 minuten verwachten = 30 minuten. Dit klopt ook in de praktijk. Zo kun je zelf een beetje inschatten hoe lang je PC aan blijft bij uitval.

Pieptoon
Groot nadeel van deze noodvoeding is een irritant hoog piepje (coil whine), het klinkt als een krekel die om de paar seconden tjirpt. Als hij onder je bureau staat, hoor je het misschien niet, maar als je in directe lijn zit vanaf de accu, dan hoor je het wel. Dit geluid is er altijd, ook als hij standby staat. Om deze reden zou ik liever van een ander merk gekocht hebben, want vanaf de bank en het bed (studio appartement) kun je het horen, en dat is 's avonds en 's nachts storend, dus zet ik hem steeds uit.

USB connectie
Verder ziet windows hem als een batterij, net zoals je laptop, als hij is aangesloten met USB kabel. Soms lijkt deze USB-verbinding weg te vallen, en kan de meegeleverde software geen contact maken met de accu. Sindsdat ik hem nu toch elke avond uitzet heb ik hier geen last meer van, maar niet prettig om steeds de usb-kabel er opnieuw in te moeten doen. Ik weet niet meer of het enkel de software was die de verbinding kwijtraakte, of dat ook windows de batterijstatus niet meer kan uitlezen. Dat laatste is belangrijk, want zo kan windows zichzelf afsluiten als het batterijpercentage bijvoorbeeld onder 10% ligt.

Heb jij ook een PowerWalker VI 2200 SHL Schuko?

Hij heeft blijkbaar 50 Watt uur aan energie opslag. :)

Hij kan een uur lang 50 Watt leveren.
Of een half uur lang 100 Watt leveren.