WiZ Bewegingssensor

€ 18,29
Specificaties Bewegingssensor (Wi-Fi) - Bekijk alle specificaties

WiZ Bewegingssensor Review

kipppertjeTestpanel 8 december 2021, laatste update op 8 december 2021, 687 views Testpanel

WiZ Bewegingssensor

Handige voordelige sensor die prima werkt binnen het WiZ ecosysteem

Pluspunten

• Werkt goed binnen het WiZ ecosysteem
  • Monteerbaar aan de muur of los

Minpunten

• Batterijen niet meegeleverd
  • Voelt goedkoop aan
  • Cloud kan een privacy risico zijn
  • App verplicht om locatie te delen
  • Geen internet is geen besturing

Kwaliteit Score: 3
“Dankjewel voor je mail en super leuk dat je deel wil nemen aan het WiZ testpanel. Bij deze wil ik je ook laten weten dat je als winnaar naar voren bent gekomen. Gefeliciteerd!”

Zo begint mijn WiZ avontuur. Een paar weken geleden daarvoor was er een actie op Tweakers om je aan te melden voor het Philips Smart LED testpanel. Ik zat op dat moment vlak voor een verhuizing, en ons nieuwe huis moet natuurlijk ook slim gemaakt worden. Zeg je Philips Smart LED, dan denk je misschien aan Philips HUE (en om eerlijk te zijn dacht ik dat het daar om ging), maar WiZ is een andere tak van Signify (het oude Philips Lightning). Enige tijd later krijg ik een doos opgestuurd met WiZ lampen. Inmiddels heb ik zowel Philips Hue, Ikea Tradfri en zal ik deze systemen vergelijken met het opgestuurde pakket.

Voor minder dan 20 euro haal je deze sensor in huis en dat is redelijk. Wel had de aankleding wat beter gemogen en hadden er accessoires zoals bevestigingsmateriaal en batterijen bij gemogen.
Het WiZ ecosysteem
Alle WiZ producten zijn gebaseerd op wifi. Het gebruik van wifi maken de WiZ producten aantrekkelijk in prijs en gemakkelijk te configureren. De controller bevindt zich namelijk in de cloud, waar je met het Hue en Tradfri een basisstation nodig hebt. Voor wie nu bij het woord “cloud” af wil haken: hang on! De cloud is bij deze lampen voor de Tweaker optioneel. Daarover later meer.
Opstarten en beheren
WiZ apparaten toevoegen gaat via de WiZ connected app. Deze is te downloaden in de app store.

Bij de eerste keer opstarten moet je een “fris nieuw huis” aanmaken. Vervolgens kun je kamers aanmaken.

Is je WiZ huis voltooid, dan moet je de gegevens van je wifi netwerk opgeven. Hierbij moet je zowel je SSID als je wachtwoord opgeven. WiZ werkt alleen op 2,4 GHz wifi met WPA2-Personal security en alleen op B- of G-kanalen. In de meeste huishoudens zal dit geen probleem zijn, maar heb je een fancy of afwijkend wifi netwerk, dan is dat goed om te weten.

De app vraagt vervolgens toestemming om je locatiegegevens te raadplegen. Deze permissie is af te wijzen in dit stadium, maar het is niet mogelijk om de sensor toe te voegen aan de app zonder locatie permissies.

Het toevoegen van lampen gaat heel makkelijk, klik op het plusje en selecteer de sensor. Vervolgens volg je de instructies op het scherm (dat is: je moet op het knopje drukken).

Heb je al een Hue bridge en denk je dat WiZ sensor een mooie aanvulling is? Vergeet het. Deze broertjes hebben familie ruzie en weigeren met elkaar te praten. Zoek je goedkope(re) lampjes voor in je Hue-ecosysteem dan kun je het beste naar een bepaalde Zweedse meubelfabrikant: Hue wil wel met Tradfri praten.
Aansturing in de praktijk
Begin met slimme lampen en je ontdekt als snel een uitdaging: hoe ga ik mijn lampen bedienen? Uiteraard is het mogelijk om met de app je lichten aan te sturen. In de praktijk echter kost een ouderwetse schakelaar omdrukken als je een donkere kamer binnenloopt 2 seconden, terwijl het via de app al snel 20 seconden duurt.

Een serieuze optie is wanneer je WiZ lampen als hoofdverlichting gebruikt om je ouderwetse schakelaar te blijven gebruiken. De lampen zijn hier ook op ingericht: je kunt instellen wat er moet gebeuren als de stroom aangaat. Je kunt kiezen uit de laatste stand, of WiZclick. Bij WiZclick wisselen twee vooringestelde lichtmodi elkaar af. Je kunt dus bijvoorbeeld een gedimd licht en een fel licht instellen. Niet de juiste modus? Dan doe je de lamp een extra keer aan en uit. Nadeel is natuurlijk dat je de lamp niet meer met de app kan bedienen als de lamp uit staat: hij heeft dan geen stroom meer.

De bewegingssensor helpt ook bij dit probleem. Met name op plekken waar je maar even bent, zoals de gang bijvoorbeeld, is een bewegingssensor ideaal, want als het licht automatisch aangaat is dat natuurlijk sneller dan een lichtknopje zoeken.

Het apparaatje werkt op batterijen. Bijzonder aan dit apparaat is dat dit een van de weinige Philips apparaten is waarbij er geen Philips batterijen meegeleverd worden. Niet onoverkomelijk, maar vervelend als je ze niet in huis hebt omdat je aan het verhuizen bent.

De bouwkwaliteit is voldoende, maar voelt als goedkoop plastic aan. De werking is prima: je kunt instellen wat er moet gebeuren als er beweging is, en in de praktijk werkt dit goed. Hoe lang de batterijen mee gaan moet nog blijken, maar in ieder geval langer dan de review periode. Bij de batterijen zit een schakelaar waarmee met een soort performance mode en een eco mode.
Ik ben een Tweaker, ik wil geen cloud
Alle WiZ lampen hebben een lokale api. Er is een Python library genaamd wizlight waarmee je de lampen zonder cloud kan aansturen en scripten.

Voorbeeld van de Wizlight binary:

$> wizlight on
IP address of the bulb: 192.168.3.24
Kelvin for temperature. [3000]:
Set the brightness value 0-255 [128]:
Turning on 192.168.3.24

Voor Home Assistant is er een onofficiële integratie gemaakt voor wizlight, die ook lokaal werkt. Je zou dan in je firewall de toegang tot het internet voor de lampen kunnen blokkeren en de aansturing via home assistant kunnen doen.

Voor deze sensor is dat een ander verhaal. Deze wordt niet ondersteund door Wizlight omdat het geen lokale api heeft (voor zover ik weet). Het apparaatje stuurt een bericht naar de cloud, en dan gebeurd er iets. Omdat het verkeer onversleuteld is, zou je wellicht met een dns wijziging het verkeer naar je eigen server / home assistant kunnen laten gaan. Maar zover was ik nog niet met tweaken...

Heb jij ook een WiZ Bewegingssensor?