Philips Slimme LED Spot PAR16 GU10 Review

kipppertjeTestpanel 7 december 2021, laatste update op 8 december 2021, 261 views Testpanel

Philips Slimme LED Spot PAR16 GU10

Philips maakt fijne lampjes. Deze LED spot is geen uitzondering. Het eco systeem van WiZ heeft wel zijn kanttekeningen, afhankelijk van je wensen kan dit wel of geen goed idee zijn.

Pluspunten

• Prima lamp
  • Goede prijs
  • WiZ ecosysteem kan veel

Minpunten

• Wifi schaalt matig
  • Werkt niet samen met Hue
  • App verplicht om locatie te delen
  • Cloud is een mogelijk privacy risico

Kwaliteit Score: 4
“Dankjewel voor je mail en super leuk dat je deel wil nemen aan het WiZ testpanel. Bij deze wil ik je ook laten weten dat je als winnaar naar voren bent gekomen. Gefeliciteerd!”

Zo begint mijn WiZ avontuur. Een paar weken geleden daarvoor was er een actie op Tweakers om je aan te melden voor het Philips Smart LED testpanel. Ik zat op dat moment vlak voor een verhuizing, en ons nieuwe huis moet natuurlijk ook slim gemaakt worden. Zeg je Philips Smart LED, dan denk je misschien aan Philips HUE (en om eerlijk te zijn dacht ik dat het daar om ging), maar WiZ is een andere tak van Signify (het oude Philips Lightning). Enige tijd later krijg ik een doos opgestuurd met WiZ lampen. Inmiddels heb ik zowel Philips Hue, Ikea Tradfri en zal ik deze systemen vergelijken met het opgestuurde pakket.

Prijs en verkrijgbaarheid
Het sterke punt van deze lampen is dat ze een aantrekkelijke prijs hebben en gewoon bij de bouwmarkt in de schappen liggen. Voor 6 euro extra koop je in plaats van een normale led spot deze slimme led.
Het WiZ ecosysteem
Alle WiZ producten zijn gebaseerd op wifi. Het gebruik van wifi maken de WiZ producten aantrekkelijk in prijs en gemakkelijk te configureren. De controller bevindt zich namelijk in de cloud, waar je met het Hue en Tradfri een basisstation nodig hebt. Voor wie nu bij het woord “cloud” af wil haken: hang on! De cloud is bij deze lampen voor de Tweaker optioneel. Daarover later meer.

Wifi is niet het meest geschikte protocol voor home automation. In de praktijk zul je dit vooral merken doordat de lamp soms snel reageert en soms 1 a 2 seconde nodig heeft om te reageren. Daarnaast is de dekking van je netwerk uiteraard ook essentieel voor een goede werking.
Opstarten en beheren
WiZ apparaten toevoegen gaat via de WiZ connected app. Deze is te downloaden in de app store.

Bij de eerste keer opstarten moet je een “fris nieuw huis” aanmaken. Vervolgens kun je kamers aanmaken.

Is je WiZ huis voltooid, dan moet je de gegevens van je wifi netwerk opgeven. Hierbij moet je zowel je SSID als je wachtwoord opgeven. WiZ werkt alleen op 2,4 GHz wifi met WPA2-Personal security en alleen op B- of G-kanalen. In de meeste huishoudens zal dit geen probleem zijn, maar heb je een fancy of afwijkend wifi netwerk, dan is dat goed om te weten.

De app vraagt vervolgens toestemming om je locatiegegevens te raadplegen. Deze permissie is af te wijzen in dit stadium, maar het is niet mogelijk om lampen toe te voegen aan de app zonder locatie permissies.

Het toevoegen van lampen gaat heel makkelijk, in de meeste gevallen krijg je zelfs een popup in het scherm dat er een nieuwe lamp gevonden is. Deze is vervolgens met een paar klikken toe te voegen. Wel valt hierbij op dat, net zoals op een paar andere plekken, de tekst niet in de pop-up past (iPhone 8, ja, ja, ik weet dat we inmiddels op 13 zitten).

Heb je al een Hue bridge en denk je dat WiZ een mooie aanvulling is? Vergeet het. Deze broertjes hebben familie ruzie en weigeren met elkaar te praten. Zoek je goedkope(re) lampjes voor in je Hue-ecosysteem dan kun je het beste naar een bepaalde Zweedse meubelfabrikant: Hue wil wel met Tradfri praten.
LED there be light
Philips maakt fijne lampjes. Of je nou een domme lamp koopt, een Hue of een WiZ lamp, de kwaliteit is prima. De lampen zijn te configureren in verschillende kleuren en stemmingen. Wat een leuk detail is, is dat de lampen van WiZ ook in dynamische modus kunnen: hierbij verandert het licht subtiel in sterkte en kleur (of minder subtiel als je dat zo instelt). Voor spotjes is dit misschien niet de meest nuttige feature, maar leuk is het wel. De lamp heeft ook een functie om langzaam feller te worden. Hierdoor is de lamp ook te gebruiken als wake-up light.
Aansturing in de praktijk
Begin met slimme lampen en je ontdekt als snel een uitdaging: hoe ga ik mijn lampen bedienen? Uiteraard is het mogelijk om met de app je lichten aan te sturen. In de praktijk echter kost een ouderwetse schakelaar omdrukken als je een donkere kamer binnenloopt 2 seconden, terwijl het via de app al snel 20 seconden duurt.

Een serieuze optie is wanneer je WiZ lampen als hoofdverlichting gebruikt om je ouderwetse schakelaar te blijven gebruiken. De lampen zijn hier ook op ingericht: je kunt instellen wat er moet gebeuren als de stroom aangaat. Je kunt kiezen uit de laatste stand, of WiZclick. Bij WiZclick wisselen twee vooringestelde lichtmodi elkaar af. Je kunt dus bijvoorbeeld een gedimd licht en een fel licht instellen. Niet de juiste modus? Dan doe je de lamp een extra keer aan en uit. Nadeel is natuurlijk dat je de lamp niet meer met de app kan bedienen als de lamp uit staat: hij heeft dan geen stroom meer.
Hue of WiZ
In de comments van de actie vroegen verschilende Tweakers zich af hoe de WiZ producten zich verhouden met Hue. Daar kan ik kort over zijn: Hue is vrijwel op alle punten superieur.

Om een idee te geven: links is de warmste stand van Hue, en rechts de warmste stand van de WiZ.

Hieronder zien we links de minst felle stand van de Hue, en recht de minst felle stand van de WiZ. We zien dat de Hue significant minder fel kan, en dat is ’s nachts een groot voordeel.

Wil je je huis met Hue inrichten, dan gaat dat behoorlijk in de papieren lopen. Een Hue lamp ongeveer 2-3x zo duur als een WiZ-lamp. In ons huis hebben we meer dan 30 spotjes, dus tel uit je winst.

Dan zou je zeggen: als je een paar lampen wilt, neem dan Hue, wil je er veel neem dan WiZ. Maar eigenlijk is het precies andersom: Wifi werkt redelijk goed (op wat lag af en toe na), maar schaalt minder goed. Zou ik mijn spotjes allemaal vervangen door WiZ: dan heb ik plotseling 30 wifi-apparaten in mijn netwerk. En aangezien de 2,4 Ghz band toch al vrij druk kan zijn, is dat wachten op storingen.

In het geval van Hue wordt er gebruik gemaakt van ZigBee. Dit vormt een eigen mesh netwerk, wat ervoor zorgt dat hoe meer apparaten je toevoegt, hoe sterker het netwerk wordt.
Ik ben een Tweaker, ik wil geen cloud
Alle WiZ lampen hebben een lokale api. Er is een Python library genaamd wizlight waarmee je de lampen zonder cloud kan aansturen en scripten.

Voorbeeld van de Wizlight binary:

$> wizlight on
IP address of the bulb: 192.168.3.24
Kelvin for temperature. [3000]:
Set the brightness value 0-255 [128]:
Turning on 192.168.3.24

Voor Home Assistant is er een onofficiële integratie gemaakt voor wizlight, die ook lokaal werkt. Je zou dan in je firewall de toegang tot het internet voor de lampen kunnen blokkeren en de aansturing via home assistant kunnen doen. Dit is wellicht ook de veiligste optie: de communicatie met de cloud is onversleuteld en smart bulbs zijn een extra aanvalsvector om op je netwerk te komen.

Geen Home Assistant? De lamp laat zich ook via Bluetooth besturen als deze eenmaal in de app zit. Dus zit je zonder internet dan zijn je lampen niet onbestuurbaar. De vraag is wel of ze nog updates krijgen als ze niet verbonden zijn met het internet.

Heb jij ook een Philips Slimme LED Spot PAR16 GU10?