LG OLED65A16LA Zwart

€ 1.296,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65A16LA Zwart Review

Storm-FoxTestpanel 7 december 2021, laatste update op 7 december 2021, 277 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

De LG OLED 65A16LA is een nieuwe OLED televisie waarbij ontzettend veel focus is gezet op beeldkwaliteit, software en bouwkwaliteit. De televisie beschikt over alle gangbare aansluitmogelijkheden die je kunt verwachten van een toestel uit 2021, maar wat het meeste uitspringt is de imposante schermgrootte en beeldkwaliteit.

Pluspunten

• Heel mooi beeld
  • Heel dun scherm en bezel
  • Voldoende aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Indeling afstandbediening
  • Niet heel stabiele voeten
  • Vaste stroomkabel
  • Niet 120Hz maar 60Hz

LG OLED 65A16LA
De LG OLED 65A16LA, is een smart televisie met heel mooi beeld, prima geluid, veel ondersteuning voor applicaties en is daarbij zeer goed instelbaar.

Pluspunten
• Heel mooi beeld
• Heel dun scherm en bezel
• Voldoende aansluitmogelijkheden
• Prima geluid voor ingebouwde speakers

Minpunten
• Indeling afstandbediening
• Niet heel stabiele voeten
• Vaste stroomkabel
• Niet 120Hz maar 60Hz

Aanleiding
Medio oktober 2021 heb ik meegedaan aan een LG poll en was een van de gelukkigen die deel mocht uitmaken van een testpaneel om twee weken de LG OLED 65A16LA te testen.
Afgezien van gebruikelijk huisregels werd mij slechts gevraagd om de LG te testen en een review te plaatsen op tweakers.

Uitpakken en plaatsen
Toen de LG thuis werd bezorgd schrok ik om hoe groot de doos en was even bang dat de LG niet
op mijn televisiemeubel zou passen. Achteraf viel het een beetje mee en kon hij prima op het kastje staan. De LG is dusdanig groot van formaat dat het uitpakken en plaatsen minimaal door twee mensen
gedaan moet worden. Oude televisies hebben een goede houvast, maar bij deze LG moesten mijn
vriendin en ik eerst goed kijken waar wij veilig aan konden tillen. Gelukkig was het gewicht geen
uitdaging omdat hij maar 24kg weegt.

De LG is makkelijk te plaatsen op een TV meubel, maar hierbij moet er wel enige ruimte worden
vrijgehouden voor de voetjes en kabels. Helaas beschikt de LG niet over een demonteerbare stoomkabel. In gevallen waar de stopcontact ver weg is kan de 150cm stroomkabel een beperking zijn. Bij de LG worden twee voetjes meegegeven die middels schroeven gemonteerd moeten worden.
Aangezien mijn oude tv al in de muurbeugel zat en ik geen zin had om dit voor maar twee weekjes
te demonteren heb ik maar besloten om de voetjes te gebruiken.
Als ik de LG in vast gebruik zou nemen dan zou ik zeker gebruik maken van de muurbeugel omdat
ik de LG met voetjes niet heel stabiel vind.

Het eerste indruk
Het eerste indruk na het plaatsen, was echt wauw wat groot en plat.
Onze oude televisie is slechts 37 inch en dan is de sprong naar 65 inch bijna niet te bevatten.
Mijn oude televisie heeft enorm last van weerspiegeling, maar bij deze LG vind ik dit heel erg meevallen.

De afwerking en het design zijn uitmuntend. Het oogt allemaal strak, duurzaam en kwalitatief goed.
Bij het aanzetten volgt een korte installatie guide om alle apparaten, software, taal en audio snel in te stellen. Het enige waar ik moeite mee had was het configureren van mijn youfone kastje, maar
achteraf bleek dat de oude hdmi kabel hiervan de oorzaak was. Na het vervangen werkte alles
zoals het hoorde.

De remote
De meegeleverde afstandsbediening is een modern afstandbediening met knoppen, shortcuts, scrollwiel en zelfs een ingebouwde pointer zodat je middels wijzen op het scherm
dingen kan aanklikken Hoewel de afstandsbieding fijn in de hand ligt ben ik niet helemaal tevreden als ik deze vergelijk met mijn Logitech harmony one. Dit omdat de indeling van sommige knoppen zoals de volume niet heel logisch is. Heel vaak drukte ik tijdens het film kijken verkeerd, maar het kan ook aan mijn grote handen liggen, mijn vriendin had namelijk hier veel minder last van.
Grote pluspunt van de remote is dat hij heel degelijk aanvoelt en de Netflix knop.

Aansluitingen
Het toestel beschikt over 3 HDMI 2.0 aansluitingen waarmee 4K op 60Hz mogelijk is, 2 USB-aansluitingen, een optische audio uitgang, een UTP ethernet aansluiting, ingebouwde wifi en bluetooth 5.0.
Voldoende aansluitingen dus, maar met een hdmi splitter zijn meer apparaten toe te voegen indien nodig.

Features en de software
Tijdens het testen van de LG heb ik gebruik gemaakt van de onderstaande apparaten:
Playstation 4 pro
Xtreamer meda player
Youfone decoder
USB stick (tbv 4k films)

De playstation 4 werd automatisch herkend en na wat settings te hebben gewijzigd op de PS4 kon ik
eindelijk voor het eerst op 4k gamen. Wat een genot om met zo scherp en groot beeld te spelen.
De game-ervaring met spellen zoals Spiderman en SW Fallen Order waren compleet anders.
Hoewel de LG niet 120Hz is, heb ik hier geen last van gehad tijdens het spelen op mij PS4 Pro.
Wellicht dat de 60Hz bij een PS5 wel een grote beperking wordt, maar dit kon ik zelf niet testen.

De Youfone decoder werkte na een kabelswap naadloos samen met de LG waardoor ik probleemloos
kon switchen tussen gamen, Netflix en tv kijken. Het verbaasde mij dat de LG remote ook werkte
op de youfone kastje en ik slechts een afstandbediening nodig had.

Nu ik eindelijk een 4K tv had wilde ik ook films gaan kijken op 4k
Om dit te doen heb ik een paar 4k films afgespeeld vanaf een usb stick.Mijn oude xtreamer mediaplayer kan geen 4k films afspelen en dus is het een grote pluspunt dat de tv een ingebouwde decoder heeft om 4k mkv bestanden af te spelen.
Naast de USB stick heb ik ook via Netflix een aantal series en films in 4k gekeken en
ook dit ging makkelijk en met heel goed beeld.
De LG beschikt over heel veel smart software, maar wegens tijdgebrek heb ik hier nog niet uitgebreid
naar kunnen kijken.

Kleurweergave en ghosting
Het beeld en de kleurweergave is uiteindelijk waar het met zo’n televisie om gaat en
wat dat betreft heb ik niks te klagen gehad. Helaas heb ik geen meting verricht voor wat betreft
input lag, kleuren en ghosting maar tijdens de twee weken testperiode heb ik
geen ghosting kunnen waarnemen tijdens het gamen of films kijken.
De kleurinstellingen zijn middels de ingebouwde software makkelijk aan te passen aan de thema.
Er is bijvoorbeeld een gamingprofiel en filmprofiel waardoor jezelf niet veel tijd kwijt bent met het tweaken. Wat betreft de kijkhoek heb ik ook geen nadelen kunnen ervaren. Zowel recht voor de tv als schuin blijft het beeld aangenaam en mooi.

Geluid
De LG beschikt over dunne ingebouwde speakers die prima geluid geven.
Beiden speakers hebben een totaal vermogen van 20 RMS wat voor onze keine woonkamer
meer dan genoeg is. Toch zou ik adviseren om een externe versterker of soundbar te gebruiken om
de ervaring tijdens het filmkijken of gamen te versterken. Maar dit advies geldt eigenlijk voor alle televisies.
Net zoals het beeld is het geluid ook in te stellen middels verschillende profielen.

Prijs en conclusie
beeldkwaliteit, software en bouwkwaliteit.
een toestel uit 2021, maar wat het meeste uitspringt is de schermgrootte van 65 inch.
Op het moment van schrijven (7 dec 2021) kost het toestel 1299 euro.
En wat dat betreft krijg je een mooi en groot toestel waar je jaren meer vooruit kan.
Toch zou ik voor onze woonkamer niet dit toestel kopen en dat is puur vanwege onze
korte zitafstand van 2.5meter. Voor onze woonkamer zou een 55 inch LG OLED beter passen.
Maar mocht je een ruimere woonkamer hebben dan is de LG OLED 65A16LA echt een aanrader.

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?