1 review

Sony Xperia Pro-I Zwart

€ 1.397,-
Specificaties 6,5" • 3840x1644 • 512GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Pro-I Zwart Review

Romeo89 7 december 2021, laatste update op 9 februari 2022, 1.026 views Product gekocht

Sony Xperia Pro-I Zwart

Het kost serieus veel geld maar je krijgt er wel wat voor.

Pluspunten

• Ongelooflijk mooi afgewerkt
  • Voelt erg premium aan
  • Schiet mooie foto's bij weinig licht
  • 4k @120hz 21:9 oled scherm
  • 3.5mm Headphone jack
  • Sim te verwijderen zonder tool
  • Sd kaart tot 1tb
  • 512gb intern

Minpunten

• Snelheid beveiligings updates vallen tegen

Toen ik het toestel uit de doos haalde was ik meteen verliefd.
De afwerking is absurd goed.
Elke rand is zo precies afgewerkt dat er geen enkele verschil is en het lijkt alsof de frame en glas helemaal in elkaar lopen.
De "ribbel" frame is erg mooi en met de matte "frosted" glas voelt het erg premium en stabiel in de hand.

Ze hebben een lederen case bijgeleverd met een anti bacteriële coating.
De case voelt ook erg goed aan.
Je merkt dat zegoed hebben nagedacht over de case want de openingen zijn precies:
- headphone jack gat is groot genoeg voor de wat dikkere kabels
- simkaart slot bereikbaar
- alle knoppen goed te drukken
- camera cut out is genoeg verhoogd zodat de camer wat extra bescherming heeft
- zelfs de dunne lijn bij du usb c poort zit stevig
en er zit een zachte materiaal aan de binnenkant.

Ik heb mijn simkaart nog niet erin gezet omdat ik eerst nog een bescherm glas wil hebben.
Daardoor kan ik nog niet veel over de batterij zeggen maar ik verwacht dat het ongeveer even goed zal zijn als de 1iii (ook 4500mah)

De eerste foto's die ik genomen heb zien er veel belovend uit.
Bij weinig licht zie je toch erg veel details.

De specificaties zijn hetzelfde als de 1iii op de camera en interne geheugen na.
Dus een sd888, 6.5" 4k @120hz hdr 21:9 scherm, 4500mah batterij, stereo front facing speakers, headphone jack, 12gb ram, dsee ultimate en dvs.
Het geheugen is verdubbeld van 256gb naar 512gb en de hoofd sensor is en 1 inch variant van de rx100 vii maar het wordt niet volledig gebruikt.
Hoeveel ervan gebruikt wordt zal ik nog opzoeken maar qua hardware is het wel een serieuze toestel.

Of het toestel €1800,- waard is?
Naar mijn mening eigenlijk niet maar dat komt omdat ik zelfs €1000,- voor een telefoon te veel geld vind.
Toestellen kosten tegenwoordig absurd veel.
Een 1iii kost €1300,- een s21 ultra 512gb kost iets van €1500,- en dan hebben we de iphone 13 pro max 512 voor €1600,- en in vergelijking vind ik de pro-i wel z'n prijs waard.

In verhouding tot de andere is het veel exclusiever, beter afgewerkt en met (echte) professionele opties.(mocht je die nodig hebben)

Zelf wil ik wat meer met fotografie doen en dit lijkt me een ideale (tussen) stap voordat ik €1000,- + ga uitgeven aan een camera.

Ik zal de review updaten als ik wat meer ervaring heb met het toestel.
Ook wat meer foto's maar van/met het toestel zelf.

Update 09-02-2022

Een aantal maanden verder en heb nieuwe bevindingen die ik graag wil delen.

Als eerste vind ik de 1iii een betere all round toestel omdat:
- het veel goedkoper is
- makkelijker goede foto's kan maken(in auto modus)
- sneller updates krijgt
- iets compacter (minder breed en dik)
- zelfde speakers heeft maar een stuk luider is
- draadloos laden(niet belangrijk voor mij maar voor veel mensen wel)
- vaak nog een headphone erbij krijgt

Het design vind ik nog steeds erg bijzonder maar ze hadden het toestel wat dikker kunnen maken voor een grotere batterij.
Bij een toestel die voor professioneel gebruik geadverteerd wordt zou de batterij wat beter mogen zijn.

Video's opnemen is wel veel beter op de Pro-i ook is de hoofd sensor erg fijn om foto's mee te maken vooral in de "manual" modus.
Bij weinig verlichting kan de camera app in "basic" mode niet goed tegen bewegende objecten (het blurred)
Maar in de handmatige modus kan je de sluitertijd aanpassen en maak je scherpe foto's.

De Pro-i voelt aan als een echte camera en zal waarschijnlijk ook nog beter presteren als je weet wat je doet.
Zelf ben ik er nog mee aan het spelen en heb wel interesse om wat meer te leren over fotografie.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd maar kwam erachter dat ik veel minder foto's gemaakt heb dan ik dacht (privé foto's niet meegerekend)
Ik heb er een aantal bijgevoegd.

De batterij raakt sneller leeg als je foto's of video's maakt in vergelijking tot de 1iii.
Waarschijnlijk door de grotere sensor.(ik gebruik de andere 2 sensoren nauwelijks)
Voor multimedia gebruik gaat de batterij langer mee dan de 1iii vooral bij games.
Het toestel wordt nauwelijks warm bij cod mobile.

De case die Sony erbij levert (en los verkoopt voor €90,-🤯) is het niet waard.
Het is wel erg mooi en echt leder voelt goed aan maar ik heb toch maar een goedkope case gekocht zodat de zijkanten ook beschermd zijn.
Had graag gezien dat Sony een case zou verkopen zoals die van de 1iii en 5iii.

Ik heb glazen screenprotector gekocht voor de 1iii waardoor het de voor camera niet geheel bedekt is en er een vlek aan de bovenzijde is als je video belt.
Het was de enige zonder een zwarte rand maar er zit helaas geen oleophobische coating.

Een echte minpunt voor mij is het update beleid.
Bij de "gewone" toestellen zijn de beveiligings updates de snel maar bij de Pro-i niet.
We zitten al in Februari 2022 en ik zit nog steeds op November 2021🤦🏽.
De 5ii heeft zelfs al een tijdje de Januari 2022 update.
Vind het wel erg tegen vallen want zelfs de 10ii kreeg binnen een maand de laatste beveiligings updates en een toestel dat bijna 5x zo duur is loopt rustig 3 maanden achter.

De android versie updates vind ik niet zo belangrijk maar de 1iii en 5iii hebben al android 12.

Verbeter punten:
- Alleen de 1" sensor met een variabele lens.(de andere 2 maken beduidend minder goede foto's)
- grotere batterij
- zuinigere soc (snapdragon 7xx)
- beveiligings updates moeten veel sneller kunnen

Heb jij ook een Sony Xperia Pro-I Zwart?

Ik zou het bedrag op zich voor dit geweldige toestel over hebben als ze niet het absurde updatebeleid zouden hebben. Twee jaar slechts voor een toestel van 1800 euro. In deze klasse zou ik persoonlijk op zijn minst vier jaar updates verwachten en dan waarschijnlijk de nieuwste versie weer kopen. En het ding kan vast met gemak langer mee. Maar 2 jaar updates, en daarna nog jaren door gebruiken zonder updates lokt me niet.
Het update beleid laat wel te wensen over bij dit toestel.
Voor mij is 2 jaar geen probleem maar ik verwacht wel snel de laatste beveiligings updates te krijgen in die tijd aangezien het zelfs bij de 10ii beter was dan bij de pro i.
Ik zit pas op de november 2021 beveiliging met de pro i.😒

€1800,- is zeker duur maar ik begrijp de prijs aan de ene kant wel als je het vergelijkt mij de huidige toestellen.
Het is min of meer de 1iii met een veel grotere sensor.
Moet wel erbij zeggen dat de 1iii de betere toestel is voor dagelijks gebruik helemaal als je de prijs meeneemt.
@Romeo89 Heb je al foto's gemaakt met (en van) het toestel?
Ja en ik heb wel een paar foto's kunnen maken maar door omstandigheden had ik amper tijd.
Zal het binnenkort uploaden👍🏽
Ik vind het maar gezeur over het upfare beleid. Mijn 5ii krijgt regelmatig updates, had al vrij snel Android 12, maar er zijn nauwelijks verchillen, dus als dat na 3 jaar stopt is prima. Mijn oude nexus kreeg jaren lang updates en ik merkte er niks van. Tab 6 van Samsung, geen merkbare of interessante wijzigingen. Blijft over de veiligheid, maar bij normaal gebruik geloof ik daar ook niks van.
Zelf vind ik versie updates ook niet belangrijk maar beveiligingsupdates wel.

Het was best wel frustrerend dat ik op mijn 5ii elke keer de beveiligingsupdate binnen een maand kreeg (voorheen ook op de 10ii) en op de pro-i 3 maanden achterliep.
Maar gelukkig hebben ze het al verbeterd sinds april.
Krijg nu gelukkig wel de beveiligings updates maandelijks.