Poco M4 Pro 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart

€ 305,-
Specificaties 6,6" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Poco M4 Pro 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart Review

rubenmiddel 9 december 2021, 1.582 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.rubenmiddel schreef afgelopen jaar 3 reviews, waarvan 66% gesponsord.

Poco M4 Pro 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart

POCO heeft er weer een nieuw toestel bij, de POCO M4 Pro 5G. Net als bij zijn voorganger, de POCO M3, krijg je weer heel veel telefoon voor heel weinig geld!

Pluspunten

• Toestel is erg mooi vormgegeven en een verbetering t.o.v. zijn voorganger
  • Grote 5000 mAh batterij
  • Draadloos betalen
  • 33W snellader en hoesje inbegrepen
  • Dual-sim met dual-5G of sim en Micro-SD
  • 3.5mm audio ingang en stereo speakers

Minpunten

• Nep onderdelen op het camera eiland
  • Niet draadloos op te laden
  • Een flink aantal voor geïnstalleerde apps

Ook dit keer zit er een kenmerkend zwart vlak op de achterkant met naast het camera eiland een groot POCO-logo. Het toestel is verkrijgbaar in 3 kleuren; Cool Blue, POCO Yellow en Power Black.
Het toestel heeft een MediaTek Dimensity 810 5G processor, 6.6 inch FHD+ LCD-display met 90 Hz refresh rate, 50 Megapixel hoofdcamera, 5G ondersteuning, grote 5000 mAh batterij, NFC, 3.5 mm audio-aansluiting en noem het maar op. Daarnaast zitten bij POCO de 33 Watt snellader en een hoesje gewoon nog inbegrepen! Kortom, flink veel waar voor een initiële verkoopprijs van € 229 voor het 4GB/64GB model en € 249 voor het 6GB/128GB model. De opslagruimte van het toestel is trouwens nog uit te breiden met een Micro-SD kaartje.
Natuurlijk heeft het toestel op een paar punten ook wel wat zuiniger aan moeten doen om op deze prijs terecht te komen, welke punten dit zijn heb ik voor je uitgezocht!

Vormgeving

Het toestel valt direct op door het grote POCO-logo op de achterkant van het toestel. In de week dat ik het toestel nu gebruik heb ik al meerdere collega’s gehad die zeiden; “hé, je hebt een POCO-phone!”. In tegenstelling tot de voorganger M3 steekt het zwarte vlak voor het logo op de M4 niet uit. Afgezien van het camera-eiland is de achterkant van het toestel één geheel, met mooie strakke naadloze lijnen voor de letters en de rand van het zwarte vlak. Wat mij betreft een enorme verbetering!
Boven het POCO-logo zit een indrukwekkend ogend camera-eiland met daarop een grote 50 Megapixel lens, een secundaire lens, een flitser en.. Er is ruimte voor 2 extra lenzen, maar deze zijn opgevuld met logo’s. Dit vind ik erg jammer en nep, het lijkt meer te zijn dan het is.

Processor

Onder de motorkap draait het toestel op de MediaTek Dimensity 810. Dit is een 6 nanometer mid-range octa-core processor met 2 2.4 GHz Arm Cortex-A76 cores, 6 2GHz Arm Cortex-A55 cores en een Arm Mali-G57 GPU. Qua performance komt de processor aardig overeen met de Snapdragon 732G, welke we bijvoorbeeld terugvinden in de Mi 11 Lite en de POCO X3.

Scherm

Op het toestel zit een 6,6-inch plat LCD-scherm met een punchhole voor de camera. Door de snelle verversingssnelheid van 90 Hz voelen overgangen extra vloeiend. Het scherm heeft een resolutie van 2400 bij 1080 pixels.

Camera

Ondanks dat er een flink camera eiland op het toestel zit, heeft het toestel maar 2 camera’s. Een grote 50 megapixel Samsung ISOCELL hoofdcamera en een kleinere 8 megapixel groothoek lens. Onder het motto “Everything you need, nothing you don’t.” hebben ze de minder vaak gebruikte lenzen zoals macro, diepte en zoom lenzen weggelaten.
De hoofd camera schiet standaard met 12,5 megapixel, maar je kunt hem instellen op “50MP Ultra HD” om in maximale resolutie te schieten. De foto’s zijn niet fantastisch, maar rekening houdend met de prijs schiet het toestel toch prima plaatjes.

Software

Het toestel draait onder MIUI 12.5, een Xiaomi schil over Android. Of dit een positief of negatief punt is, is een kwestie van smaak. Vooral van Apple-gebruikers hoor ik vaak dat ze het verrassend intuïtief vinden werken. Ervaren Android-gebruikers hebben daarentegen vaak liever een kale Android-ervaring. Zelf ben ik niet anders gewend en vind ik het heerlijk soepel werken en heb je via MIUI bovendien vaak nieuwe functies al ruim voor ze in Android zelf zijn verwerkt.
Volgens Wikipedia heeft Pocophone voor de M lijn een update policy waarbij ze het toestel in ieder geval van een grote Android upgrade zullen voorzien en 3 MIUI upgrades.
Op het toestel staan helaas wel een flink aantal apps voor geïnstalleerd. Dit is een manier voor Xiaomi en Pocophone om de toestellen nog goedkoper aan te kunnen bieden. Naast de standaard POCO, Xiaomi en Google apps, krijg je bijvoorbeeld spelletjes zoals Tile Fun, State of Survival en PUBG meegeleverd. Deze kun je gelukkig wel de-installeren, maar het liefst kies je natuurlijk zelf uit wat je erop zet.

Batterij

Zoals we de laatste tijd vaker zien bij goedkopere modellen, zit er een flinke 5000mAh batterij in de POCO M4 Pro.
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben over de batterijduur! De afgelopen 24 uur heeft mij slechts 20% batterij gekost zonder te laden. Dan moet ik ook wel toegeven dat hij behalve een paar foto’s, een kwartiertje bellen en 5 minuten tethering grotendeels in stand-by heeft gestaan, maar toch. Ik ben gewend dat mijn toestel met enkel stand-by al meer dan het dubbele verbruikt.
Het toestel ondersteund snelladen met 33 Watt en (in tegenstelling tot veel concurrenten) wordt er gewoon nog een snellader mee geleverd waarmee hij binnen een uur van 0 naar 100% kan laden.

Heb jij ook een Poco M4 Pro 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart?

Again the SIM+microSD is a big no-no for me.
Nee, twee nanosim plus microSD.
Thank you. That is a pleasant surprise. Are there options with more RAM, e.g. 8/12GB?
The newer Poco M4 Pro (without 5G) indeed has an 8GB + 256GB option :)
Bedoel je niet de X4 Pro?
Inmiddels wordt dit model geleverd met MIUI 13 en 64M ( 6944x9248 ) camera modes en is het rode plekje achterop vervangen door een macro camera.

Video opnemen is helaas nog steeds slechts FullHD@30fps.

[Reactie gewijzigd door djwice op 5 maart 2022 19:45]