LG OLED65C16LA Zwart

LG OLED65C16LA Zwart Review

NatrixzTestpanel 6 december 2021, 228 views Testpanel

LG OLED65C16LA Zwart

Dunne tv met een uitstekende beeldweergave. Misstaat wat mij betreft niet in de woonkamer, ook zonder input geeft de TV een mooi schilderij weer als beed.

Pluspunten

• Zeer dun scherm
  • Uitgebreide Featureset
  • Uitstekende Beeldweergave

Minpunten

• Scherm is lastig vast te houden bij plaatsing

Als een van de gekozen testpanel leden voor de LG OLED C1 65Inch Smart TV heb ik voorgenoemde TV ongeveer 14 dagen mogen testen. Op basis daarvan heb ik onderstaande review geschreven.

Algemene beoordeling

De tv kwam binnen een vrij slanke doos, na het uitpakken blijkt gelijk hoe dun het scherm is! Geen dikke TV of een behoorlijke uitstulping aan de achterkant meer, maar gewoon vlak.
De voet van de TV is zwaar en stevig, eenmaal gemonteerd gaat de TV geen kant meer op.
Ik heb voor de tijd van de test geen muurmontage geprobeerd, dat vond ik toch wel wat zonde :+

Eenmaal aangesloten kon de tv worden ingeschakeld, direct verschijnt een installatie-wizard. Normaalgesproken ben ik geen fan van installatiehulp maar in dit geval deed de LG het redelijk netjes. (Versterk werd herkend als soundbar, maar het merk was wel correct)

Featureset

De LG beschikt, zoals eigenlijk elke SmartTV uit deze prijsklasse, een groot scala aan Apps en beeld/geluid opties. Apps waaronder; Netflix, Disney+, Videoland, en nog een gigantische hoeveelheid aan (meer/minder bekende apps)
Sommige opties, zoals niet weergeven dat er geen input is, zitten wat verstopt onder rare menu’s. Reden dat ik specifiek deze noem is omdat de TV op een schilderij stand springt wanneer er geen input is. Wat mij betreft een prima optie!

Kleurweergave

Helaas heb ik geen professionele meetapparatuur om te controleren hoe de kleurweergave echt is, maar als ik vergelijk met mijn huidige Samsung QLED TV dan ben ik zeer tevreden over de LG. Het beeld is ontzettend kleurrijk en levendig! Wel heb ik de beeldinstellingen vrijwel direct aangepast (op basis van een aantal test beelden) om te komen tot een voor mij goede instelling waarbij m.i. de kleuren zo goed mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid. (Dit is uiteraard objectief)

Contrast en helderheid

Eigenlijk gaan kleurweergave en contrast en helderheid hand in hand, desondanks heb ik het als apart hoofdstuk staan aangezien het contrast out-of-the-box al heel erg goed is!
Bij ons staat de TV vooral ’s avonds aan dus ik heb wel een aanpassing gedaan aan de helderheid. In onze woonkamer was deze toch wat te fel.
Ghosting
Betreffende ghosting kan ik kort en bondig zijn; Ik heb geen enkele vorm van ghosting gezien.

Pixeldefecten

Ik ben best wel perfectionistisch met het beeld, het eerste wat ik doe als ik een TV aanzet ik controleren of alle pixels er oke uit zien. Bij mijn exemplaar was dat zeker het geval.

Bouwkwaliteit en afwerking

Wat mij betreft is de bouwkwaliteit en de afwerking helemaal prima.
Als ik iets zou kunnen/mogen veranderen dan heb ik maar een paar kleine punten en dan vooral “omdat het kan”
Zoals de kabels makkelijker door de voet lussen (nu maken ze soms een rare hoek om ze erdoor te krijgen) en het metalen deel van de voet anders bevestigen dan met een aantal schroeven. Dat is wat mij betreft bij een TV van deze prijs een rare keus.
Verder ben ik zeer tevreden over de afwerking.

Vormgeving

Minimalistisch wil ik de vormgeving niet noemen, mede doordat de voet over de gehele breedte van de TV loopt. Wel is de voet weinig zichtbaar en verbergt het erg netjes de kabels die uit de TV komen. De rand van het scherm is, net als het scherm zelf, erg dun.
Tijdens het tv kijken vormt de tv een klein zwart randje om het beeld heen, kost een klein stukje van het scherm maar ik vind het er netjes uit zien.

Inbrandgevoeligheid

Ik vind dit een dubieus onderdeel om te “testen”. Van nature ben ik erg zuinig op alle spullen die ik heb en laat eigenlijk nooit tijdens het afspelen van een film het beeld op pauze staan. Eerlijkheidshalve heb ik dit dus eigenlijk ook niet echt getest. Als er geen input is dan zorgt de TV er zelf voor dat er een afwisselend schilderij te zien is. De enige “kans” die je hebt om het beeld in te laten branden is dus door een hele lange tijd een film op pauze te laten staan.

De tv valt qua prijs in het hogere segment. Wat mij betreft echter zeker het geld waard!
Deze stond al op mijn Wens-lijst, maar na het mogen testen helemaal. (Ik heb zelfs al in dubio gestaan om aansluitend aan de testperiode gelijk een zelfde model te kopen)

Heb jij ook een LG OLED65C16LA Zwart?

Vraag & Aanbod