Xiaomi Vegtrug Flora Plant Sensor

€ 19,95
Specificaties Multi-sensor (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Vegtrug Flora Plant Sensor Review

Janssen12 6 december 2021, laatste update op 18 december 2021, 187 views

Xiaomi Vegtrug Flora Plant Sensor

Pluspunten

• heeft een zeer grote databse van planten
  • Makelijk te gebruiken en verbinden
  • Geeft gebruikbare waardes
  • Goede grafieken en geschiedenis

Minpunten

• verhoogde rechten geëist bij eerste verbinding om firmware te upgraden
  • niet voor gebruik buiten (niet waterdicht)

Kwaliteit Score: 3
(voor de eerlijkheid, heb ik na ontvangst van dit product een aanbod van de webshop gekregen voor €10 tegoed als ik een recensie op Tweakers zou plaatsen - als dat echt gebeurt weet ik nog niet)

Ik heb deze op de XiaomiProducts website gezien en dacht, waarom niet... Nou, eens in huis en al een week met het spelen. Ik gebruik het om een tropische plant in de donkere NL winter levend te houden. Tot nu geeft de sensor mooi inzicht in de status van voeding, licht ontvangst, vocht en temperatuur.

De nadelen zijn 1) dat het alleen handmatig via bluetooth leesbaar is, 2) tijdens pairing is extra rechten geëist om de firmware te updaten en 3) nog een cloud account moeten aanmaken en/of koppelen met HHCC.

Ik zou het gaaf vinden als het ook in home assistant of via een home automation app uitgelezen kan om een pomp of lamp te bedienen. *1 zie edit.

Iets bijzonders: De dagelijkse grafieken vertonen absolute waardes terwijl de wekelijkse of maandelijkse grafieken vertonen relatieve waardes.

edit: toevoegen aan Home Assistant via de ESPhome integratie en een ESP32 dev kit is wel mogelijk. Met dank aan @timminater voor de link. https://esphome.io/components/sensor/xiaomi_ble.html

Heb jij ook een Xiaomi Vegtrug Flora Plant Sensor?

met een esp32 en esphome is dit prima in home-assistant op te nemen:
Geweldig! Bedankt voor de tip. Ik ben nog aan het beginnen met Home Assistant e.d.
update....

Ik heb een ESP32 dev kit aan de praat gekregen (eindelijk) en daarna was het een fluitje om de HHCC plant sensor toe te voegen. Die komt meteen in de dashboard van Home Assistant te zien.

bedankt nog eens voor de tip!