Steelseries Aerox 3 Wireless

€ 89,90
Specificaties Bluetooth muis en 18.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Aerox 3 Wireless Review

Dutchiee 3 december 2021, laatste update op 7 december 2021, 334 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 29 reviews, waarvan 65% gesponsord.

Steelseries Aerox 3 Wireless

Gaming muizen, is het het investeren waard? Waarom is een Action muis van twee tientjes niet genoeg om als competitieve gamer het maximale resultaat te behalen? SteelSeries is een bekende in deze markt, en dat is ook te zien bij de Aerox 3!

Pluspunten

• Zeer lichte muis
  • Erg accuraat
  • Redelijke batterijduur van 80 uur (via 2.4GHz) of 200 uur (via Bluetooth)
  • RGB verlichting
  • Softwarematige mogelijkheden
  • DPI switch
  • Geschikt voor claw en finger grip
  • Maximaal 18000 DPI

Minpunten

• Met ongeveer 85 euro, is het geen goedkope muis

SteelSeries Aerox 3 Wireless

Gaming muizen, is het het investeren waard? Waarom is een Action muis van twee tientjes niet genoeg om als competitieve gamer het maximale resultaat te behalen? Vandaag de dag is er een behoorlijk verzadigde markt met muizen. Logitech, Roccat, Razer en dergelijke bevinden zich in de top qua gaming muizen. Ook SteelSeries hoort in dit rijtje thuis, en dat bewijzen ze ook weer met de Aerox 3.

Specificaties

Laten wij als vanouds weer beginnen met de specificaties.

Sensor

40G

Polling Rate
1000Hz / 1 ms

Hardware Acceleration
None (Zero Hardware Acceleration)

Design

66g

Length
120.55mm / 4.75 inches

Width
57.91mm / 2.28 inches (front), 67.03mm / 2.64 inches (back)

Height
21.53mm / 0.85 inches (front), 37.98mm / 1.50 inches (back)

Connection
2.4GHz / Bluetooth 5.0

Battery Life
Up to 80 hours 2.4GHz
Up to 200 hours Bluetooth

Compatibility
OS
Windows, Mac, Xbox, and Linux. USB port required.

Software
SteelSeries Engine 3.18.4+, for Windows (7 or newer) and Mac OSX (10.12 or newer)

Package Content
Product Information Guide
Download Aerox 3 Wireless Product Information Guide

Aerox 3 Wireless Gaming Mouse
USB Type-C Dongle
USB Type-C to USB Type-A Super Mesh Data/Charging Cable
Extension Adapter

Uitpakken

Tijd om de Steelseries Aerox 3 wireless uit te pakken.

Zoals ik eigenlijk altijd wel bij SteelSeries vindt, ziet de muis er netjes uit. Mooie kunstof materialen en afwerking.

Met de Aerox 3 levert Steelseries de nodige kabels, dongle, hub en handleiding.

In de hub - linksonder op de afbeelding - zitten twee usb-c aansluitingen. Zo kan de dongle gemakkelijk dicht bij de muis worden neergelegd. En snel worden opgeladen door alleen de kabel uit de hub te trekken. De dongle kan daarnaast ook in een USB-C poort worden gestopt, in bijvoorbeeld een behuizing.

Het is een bijzonder design. Vooral dat de muis ook zo bijzonder licht is (66!!!! gram), dat is al helemaal wennen.

De linkerkant heeft 2 duimknoppen, die alletwee via de software aan kunnen worden gepast,
of worden uitgeschakeld.

Midden boven zit de DPI knop, die kan ingedrukt worden waar deze naar het tweede profiel switcht. Kortom, er kunnen maximaal 2 verschillende DPI profielen worden ingesteld, bijvoorbeeld 2000 en 12000 DPI.

De rechterkant is vrij van knoppen.

De muis maakt gebruik van het SteelSeries TrueMove Air sensor. En dat is bijzonder accuraat. Zo heb ik in een aantal games mijn muscle memory getest (há nerd). En daarbij viel het mij op dat deze heel erg scherp en direct was. Sterker nog, i.t.t. de Rival 600 die ik
dagelijks gebruikt merkte ik daadwerkelijk géén verschil.

Aan de onderkant zit ook de switch om de muis aan te zetten via, óf bluetooth of via de 2.4GHz dongle. Uiteraard is het ook mogelijk de Aerox 3 bekabeld aan te sluiten met de meegeleverde kabel.

Het gave van de Aerox 3 is dat deze natuurlijk open is, waardoor je gemakkelijk naar binnen kunt kijken.

En dat resulteert daarnaast ook in een gaaf RGB effect. Het RGB is uiteraard ook weer in 3 zones (zoals wij bij Steelseries muizen gewend zijn) aan te passen.

Software

Voordeel van de SteelSeries producten is dat het uniforme software gebruikt die de verschillende producten van SteelSeries aan kunnen sturen.

Mocht het niet lukken de apparatuur aan te sluiten, dan is er altijd nog de FAQ! :)

Via de SteelSeries Engine software kan ook uiteraard de muis worden geconfigureerd, zodat deze precies doet wat de gebruiker wilt. Rechtsboven staan de twee opties die kunnen worden gefinetuned tussen de 100 en 18.000 met stappen van 100.

Via de acceleration en deceleration kan de muis ook worden gefinetuned. Dit zorgt er voor dat bij de eerste kleine beweging de muisreactie accelereert of decelereerd.

Ook de polling rate kan worden aangepast. Dit zorgt ervoor dat er of per 1 milliseconde (1000hz) of 8 milliseconden (125hz) wordt gekeken of de muis heeft bewogen.

Voor de Aerox 3 zit er ook een extra optie, namelijk: Sleep Timer. Dit houdt in dat bij bijv. 4 minuten van het niet gebruiken van de muis deze op ‘slaapstand’ gaat, totdat je een knop indrukt. Dit zorgt ervoor dat de muis niet zomaar leeg loopt terwijl je niets aan het doen bent.
Dit geldt ook voor

Uiteraard zijn er ook profielen aan te maken en te beheren, die er voor zorgen dat er bij specifieke games de ultieme preset wordt gebruikt.

Voor de gamer/gebruiker die graag macro’s gebruikt, kan er ook een macro opname worden gemaakt. Eveneens kan er worden gefintuned hoe een knop moet reageren, eenmalig, x aantal keren e.d.

Via het menu kunnen er (voor zowel deze knop als de anderen) verschillende bindings worden ingesteld.
De mogelijke opties (per knop zijn).
- Keyboard buttons
- Macro’s
- Media Buttons (zoals mute etc.)
- Mouse Buttons (niet eens met de DPI knop in het midden? Maak er een duimknop van!).
- Deactivate
- Launch Application
- Launch Configuration (switchen tussen andere profielen)
- Launch Engine Apps
- OS Shortcuts
- Record Macro

Omdat de Aerox 3 ook nog eens RGB opties heeft, zit onder de illumination tab een mogelijkheid de ‘zones’ aan te passen.
Deze kunnen één kleur of meerdere kleuren weergeven, een Colorshift optie waardoor deze continue een regenboog aan kleuren laat cirkelen, multicolor breath of disabled wanneer je helemaal geen RGB wilt.

Via de engine apps zijn de verschillende applicaties te starten die er voor zorgen dat bijvoorbeeld alle SteelSeries producten op dezelfde manier qua kleur voortbewegen, of reageren op muziek. Eveneens is er voor Discord, ImageSync (waarbij een GIF kan worden ingeladen die op een SteelSeries toetsenbord zichtbaar is) en CS Go (en nog aantal anderen) een preset.

Via library kunnen de applicaties die een bepaalde preset dienen te gebruiken kunnen worden beheerd. Dit kan zijn, wanneer er een library is voor het gebruik van het spel Overwatch, dan wordt er bij het starten van het spel bijvoorbeeld een bepaalde preset aangehouden, waardoor de muisknoppen dus weer apart reageren.

Via de settings knop rechtsboven kunnen de settings nog worden aangepast, zoals taal en of software updates zelf moeten worden gedownload e.d.

Ook ontbreekt de optie om het account te beheren (rechtsboven) niet. Wanneer er nog geen account in de software staat, dient er eerst te worden ingelogd/account aan te worden gemaakt.

Gaming

Wat mij tijdens het gamen opviel, is dat de ondergrond bij dit muisje niet zoveel uitmaakt. Of het nou op een gigantische muismat ligt, of op een bureau/tafel, de muis is naar mijn gevoel nog steeds even accuraat. En dat is ook erg fijn - vooral voor iemand die op een bureau speelt, waar mijn oudere Roccat of Razer wel eens moeite had om te lezen welke richting ik op ging met mijn hand. Sinds het laatste jaar ben ik meer gaan spelen met de Rival 600 die in mijn optiek ook bijzonder accuraat en vooral duurzaam is. Toch is de Aerox 3 ook gewoon een enorm fijne muis om even mee te werken en vooral mee te gamen. I.c.m. een hoge DPI weet je zeker dat je snel bij je target bent.
Een mogelijk idee achter een gigantisch lichte muis is ook dat de gamers, die enorm veel met de muis bewegen, sneller bij hun punt zijn. Met de Aerox 3 Wireless lukt dat zeker.

Wat overigens ook erg fijn is, is de DPI switch, die ervoor zorgt dat er snel kan worden geswitcht tussen de twee profielen, bijvoorbeeld; 800 en 1600 DPI - tot maximaal 18000.

Eveneens zijn de knoppen vrij direct, hiermee doel ik te zeggen dat bij een kleine druk wordt al een actie uitgevoerd. Kortom, het is dus niet nodig om op de linkermuisknop te gaan staan om een wapen te vuren in BF4/BF5/PUBG of andere games, een lichte klik is meer dan genoeg. Dit zorgt er ook weer voor dat er snel kan worden gereageerd in games, waardoor de competitieve gamer toch net iets sneller reageert dan een andere speler.

Door de jaren heb ik als gamer echt gigantisch veel muizen versleten. Zo ben ik een tijd lang met Corsair, Roccat en zelfs Razer bezig geweest. Sinds de laatste jaren dat ik SteelSeries ben gaan reviewen ben ik ook niet meer van Steelseries gestapt. Niet omdat ik het review, maar ook omdat ik echt achter de producten sta. Tot nu toe heb ik alleen maar positieve ervaringen met de producten van SteelSeries.
SteelSeries hoort in mijn optiek ook thuis in het rijtje der giganten. Met de Aerox laten ze ook zien dat ze goede wireless producten kunnen maken, die kwalitatief, licht zijn en nog eens RGB hebben. Wat wil je nog meer?!

De Aerox 3 Wireless heeft mij aangenaam verrast. De lichte muis met een daadwerkelijk lange batterijduur zorgt voor eindeloos veel plezier (nou, ja.. eindeloos... tot je batterij leeg is :D). Prop de kabel erin en verder spelen maar!
Dat is overigens wel een gigantisch pluspunt van de Aerox 3 Wireless. Raakt deze leeg, kabel erin en doorspelen maar. Bij de Steelseries Rival 3 dien je dan de batterijen te vervangen. Tsja,... dat kan nog wel eens onhandig zijn als die niet direct bij je liggen.

De software heeft een hoop te bieden en is daarmee een leuke extra. Er zijn leuke toevoegingen zoals het synchroon kunnen laten lopen van de RGB verlichting en het compleet customizen hoe de knoppen in Windows of via ‘presets’ in game reageren.

Ook dit is zo’n muis die ik vroeger in mijn ‘oud’-competitive carrière graag had willen gebruiken.. In combinatie met een dergelijke muismat, zoals de SteelSeries QcK Prism Cloth - of enig QcK muismat, maakt wel een perfect duo. De muis rolt over de muismat heen, blijft niet hangen en voelt heel accuraat. Uiteindelijk komt het dan op je skills terecht. Kortom, mocht je dan missen, ligt het in dit geval niet aan de muis ;).

De DPI Switch is in mijn optiek een geweldige toevoeging. Vroeger had SteelSeries in zijn software alleen de mogelijkheid voor twee profielen, dit hebben ze softwarematig aangepast naar maximaal 5 levels.

Kijkende naar de prijzen van de andere brands; Razer, Roccat, Logitech e.d., valt de muis niet buiten de boot. Ergo, de Aerox 3 Wireless zit qua prijs gelijk als de andere brands die een soortgelijke muis verkopen.

De SteelSeries Aerox 3 krijgt van mij 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Steelseries Aerox 3 Wireless?

Hmm, een van de belangrijkste aspecten is de tegenwoordig moderne half open bovenkant.
Daar moet naar verloop van tijd stof, rommel etc. in terecht komen, daar lees ik niets over.
Is daar rekening mee gehouden, is dat bereikbaar en schoon te maken ?
Hi Remag22,
Dat is een zeer valide punt. Nee, daar heb ik in deze review eigenlijk verder geen rekening mee gehouden. Uiteindelijk worden alle muizen vies, dat is bij deze natuurlijk wel een stuk sneller - waar deze behoorlijk open is. Maar dat is ook de afweging die een koper dient te maken, inderdaad.

In de tijd dat ik de muis heb gebruikt, is er behalve stof verder weinig ‘rommel’ in gekomen. Af en toe even blazen of uitspuiten zou daarom wel wonderen kunnen verrichten. Maar, ik begrijp best dat zo’n muis als deze na 3 jaar er toch echt anders uitziet..
Dat uitblazen is misschien geen goed idee. Ik bedoelde nl. dat stof tussen de dure sensoren kan komen.
Met perslucht ga je dat proces waarschijnlijk juist versnellen. ;)