€ 67,-
Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 18.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Sensei Ten Review

Dutchiee 3 december 2021, 325 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 29 reviews, waarvan 65% gesponsord.

Steelseries Sensei Ten

Gaming muizen, is het het investeren waard? Waarom is een ‘Ikea’ muis van twee tientjes niet genoeg om als competitieve gamer het maximale resultaat te behalen? Vandaag de dag is er een behoorlijk verzadigde markt met randapparatuur, hoort ook deze 'goedkopere' muis daarbij? Ik zoek het uit!

Pluspunten

• Erg accuraat
  • Ligt lekker in de hand
  • RGB verlichting
  • Softwarematige mogelijkheden
  • DPI switch met max 5 profielen
  • Maximaal 18000 DPI
  • Voor links en rechtshandige
  • Claw, Fingertip, of Palm grip

Minpunten

• Met ongeveer 70 euro is het geen goedkope muis

Steelseries Sensei Ten

Gaming muizen, is het het investeren waard? Waarom is een ‘Ikea’ muis van twee tientjes niet genoeg om als competitieve gamer het maximale resultaat te behalen? Vandaag de dag is er een behoorlijk verzadigde markt met muizen. Logitech, Roccat, Razer en dergelijke bevinden zich in de top qua gaming muizen. Hoort Steelseries met de Sensei Ten ook in dit rijtje thuis? Ik zoek het uit!

Specificaties

Laten wij als vanouds weer beginnen met de specificaties.

Sensor

50G

Polling Rate
1000Hz 1 ms

Hardware Acceleration
None (Zero Hardware Acceleration)

Design

92g (3.25oz) without cable

Length
126mm

Width
63mm (front), 68mm (back)

Height
21mm (front), 39mm (back)

Rubber Cable Length
2m / 6.75 feet

Compatibility
OS
Windows, Mac, Xbox, and Linux. USB port required.

Software
SteelSeries Engine 3.15.1+, for Windows (7 or newer) and Mac OSX (10.12 or newer)

Box Content
Product Information Guide
Sensei Ten Gaming Mouse

Uitpakken

Tijd om de Sensei Ten uit te pakken!

Kijk, dat is ook hetgeen ik roep als wij een aantal potjes winnen tijdens het gamen… ahum.. :P

De Sensei Ten zit ook als de andere Sennheiser producten netjes verpakt.

Uiteraard wordt bij de Sensei Ten een handleiding meegeleverd.

Zoals wij gewend zijn van Steelseries, staat er weer netjes een Steelseries logo afgebeeld. Het logo wordt met RGB verlicht en is via de software aan te passen (hier kom ik later op terug).

De Sensei Ten oogt netjes/rustig, geen gekke vormen.

Aan de bovenkant zit een DPI switch (hiermee is tot max 5 profielen te switchen).

Niet alleen de linkerkant heeft twee duimknoppen, ook de rechterkant heeft deze knoppen. Dit komt omdat deze muis kan worden gebruikt voor links en rechtshandige.

De muis is vrij lang, waardoor er gemakkelijk op meerdere manieren gebruik kan worden gemaakt van de knoppen. Zo kan er worden gekozen tussen een; Claw, Fingertip, of Palm grip

Combineer het met een Steelseries QcK Heavy XXL en je hebt een behoorlijk goede combinatie.

Software

Voordeel van SteelSeries is dat het uniforme software gebruikt die op zijn beurt de verschillende apparaten (van SteelSeries) kan besturen.

Mocht het niet lukken de apparatuur aan te sluiten, dan is er altijd nog de FAQ! :)

In de settings van de Sensei Ten zijn redelijk wat dingen aan te passen.
Aan de linkerkant zijn de knoppen aan te passen. Wil je dat je duimknop een bepaalde macro uitvoert of dient als mediaknop (pauze/speel af etc.), dan kan dit gemakkelijk in worden gesteld.
Rechtsboven kunnen de DPI profielen worden aangepast. Zo kan je tot maximaal 5 profielen instellen - welke door de DPI switch bovenop de muis kunnen worden aangepast/geselecteerd. Eén nadeel, als je bij profiel 2 bent, en je wilt de eerste hebben… dan moet je helaas wel heel het riedeltje af.

Er zijn ook nog opties als acceleration/deceleration, angle snapping en polling rate. Acceleration/deceleration en angle snapping bepalen hoe de muis reageert op bewegingen. Door het aanpassen van de polling rate wordt bepaald hoe snel een computer en muis met elkaar moeten reageren. Of elke milliseconde of elke 8 milliseconden.

De scrollwiel en het logo hebben beide een RGB verlichting. Deze is per zone ook nog eens in te stellen met verschillende presets:
- Steady (één kleur)
- ColorShift (automatisch van kleuren switchen)
- Multi Color Breathe (laten ademen met verschillende kleuren)
- Disable Illumination

Verder links zijn er ook nog verschillende configs in te schakelen. Zo kan je per applicatie selecteren hoe de muis moet reageren. Zo kan je bijvoorbeeld zorgen dat de DPI bij The Division 2 bijvoorbeeld 6000 is, en bij Battlefield V 4500.

Met de muis zijn er ook gemakkelijk macro’s op te nemen en aan knoppen te hangen. Daarnaast kunnen de timings ook nog eens worden aangepast.

De Steelseries Engine heeft daarnaast ook nog eens een aantal plugins die wat gave dingen met een toetsenbord, koptelefoon of muis kunnen doen.

Onder library kunnen programma’s worden geselecteerd die aan een bepaalde preset voldoen.

Wat ik persoonlijk erg fijn vind, is dat er bij de Steelseries Engine niet perse gebruik hoeft te worden gemaakt van een account. Zo is er wel te kiezen om in te loggen voor een aantal extra toevoegingen.

Gaming en gebruik

De Sensei Ten beschikt best over een goede sensor. Ik maak zelf al jaar en dag gebruik van Steelseries en heb nog nooit een moment gehad dat ik merkte dat ik niet accuraat was omdat de muis niet meewerkte. De sensoren zijn in mijn optiek erg goed, en werken dus naar behoren.

Het fijne van een muis met vele knoppen is dat er genoeg in te stellen is. Zo kan je er eigenlijk zelfs voor zorgen dat je in Anno 1800 bepaalde presets/elementen aan je knoppen hangt, waardoor je dat weer extra muisklikken scheelt.
De Sensei Ten is daarnaast ook nog eens te gebruiken voor je linker of rechter hand.

Qua gaming en standaard gebruik - zelfs surfen op het internet - vind ik dit best een fijne muis. Vergeleken met de Rival 600 is de Sensei Ten vlakker. De Rival 600 (voor rechtshandige) heeft meer vormen en is ook meer gevormd voor die specifieke palm grip.

Doordat er extra knoppen aan de zijkant zitten kunnen er ook opties zoals page up en down aan de knoppen worden toegewezen. Een fijne optie tijdens het surfen!

Als ik de muisknoppen van de Sensei Ten (links en rechts) vergelijk met die van de Rival 600, zit daar ook wel een verschil in. De Sensei Ten is iets stroever… iets zwaarder alvorens deze ‘klikt’. Als je grotere handen hebt is dat best fijn - waardoor je niet zomaar klikt terwijl je dat nog niet wilt (helemaal vervelend in shooters).

Ook tijdens de potjes in The Division 2 was ik erg blij met de prestaties van de Sensei Ten. De muis is accuraat en rolt soepel over de muismat heen (QcK Heavy XXL of QcK Prism Cloth).

Met de Sensei Ten heeft Steelseries een behoorlijk goede muis in de markt gezet. Een muis die door links en rechtshandige kan worden gebruikt. De Sensei Ten is uitgerust met behoorlijk wat knoppen en een goede sensor. De muis geeft ook nog eens optie voor een claw, palm of fingertip grip, waardoor je eigenlijk best uit de voeten kan.

Qua gaming .. tsja, daar kan ik vrij kort over zijn. De Sensei Ten ligt lekker in de hand, knoppen zijn vrij direct en de sensor werkt gewoon erg goed. In combinatie met een muismat zoals de Heavy QcK XXL heb je best een behoorlijk goede set in huis.

Daarnaast ben je met de twee extra knoppen aan de zijkanten ook nog eens behoorlijk vrij met extra mogelijkheden; page up/page down, mediaknoppen, macro’s e.d.
Ook tijdens het surfen was het best een verademing om twee extra knoppen te hebben waardoor je gemakkelijk over Tweakers/HWI met page up/page down de pagina’s kan lezen zonder te hoeven scrollen.

De kwaliteit van de Sensei Ten is goed, de muis is stevig, rolt fijn over een tafel/bureau en functioneert dus zoals het moet.

Het fijne van de Steelseries producten is dat deze allemaal naadloos aansluiten op de Steelseries Engine. De engine zorgt ook nog voor een hoop extra mogelijkheden bovenop de plug&play standaard functies. Zo kunnen de polling rate instellingen tot DPI worden verfijnd. Ook de verlichting kan worden aangepast (of zelfs worden uitgeschakeld). Al met al, de Steelseries is een zekere toevoeging op de Sensei Ten.

Wat mij betreft hoort ook deze muis thuis in het rijtje der titanen. De Sensei Ten werkt naar behoren. Is met de TrueMove Pro sensor ook behoorlijk accuraat en zorgt in dat opzicht voor een hoop speelplezier.

De Steelseries Sensei Ten krijgt van mij 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Steelseries Sensei Ten?

Top review! _O_ Dikke +3. :Y
Goeie review, alleen wat zou jij eerder doen een draadloze gaming muis of een bedrade?
Dank je wel!
Tegenwoordig maakt het eigenlijk niet meer uit. De timings op de draadloze muizen zijn zo enorm snel..
Zelfs competitive zie je ze draadloos spelen.