LG OLED65A16LA Zwart

€ 999,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65A16LA Zwart Review

hoefkadeTestpanel 3 december 2021, laatste update op 3 december 2021, 227 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

Op de vraag van Tweakers of ik een 65 inch van LG wilde testen hoefde ik niet lang na te denken. Mede omdat ik twee geleden bij de aankoop nog twijfelde tussen een 50 of 65 inch.

Pluspunten

• bedieningsgemak
  • ruimte voor soundbar
  • fantastisch beeld en geluid
  • prijs

Minpunten

• slechts 2 pootjes
  • missen van bepaald apps
  • aanmelden van de TV bij LG

- Algemene beoordeling
Bij gebruik blijkt maar weer dat LG met hun televisies een prima product levert. Ik denk dat ik niet snel over zal stappen naar een ander merk televisie.

- Featureset

De televisie laat zich uitstekend bedienen met de magic remote. Zowel met de knoppen als de draadloze bediening van de cursor op het scherm. De interface van het besturingssysteem is heel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.
LG heeft wel wat aangepast in hun app store. Je moet nu verplicht een account aanmaken om de appstore te gebruiken. Hierdoor wordt de televisie ook direct gekoppeld aan de app store van het land waarin je geregistreerd. Een aantal apps die ik in gebruik had om mijn 2 jaar oude LG vond ik in deze app store niet meer terug. Dit kan uiteraard ook aan de maker van de app liggen. Voorbeelden hiervan zijn de apps van Videoland en Starters IPTV.
Het geluid op deze LG is naar mijn mening prima in orde. Ik gebruik een soundbar in combinatie met de televisie maar ook zonder deze levert de televisie een prima rijk geluid met desgewenst een prima volume.

- Kleurweergave/ Contrast en helderheid
De kleuren op de televisies van LG zijn dik in orde en zo ook op deze televisie. Ik zie geen groot verschil met het scherm van mijn B klasse van 2 jaar terug. Wellicht is het ook wel het zelfde paneel als dan maatje groter. De grootste troef blijft toch wel het zwart in de beelden wat ook echt zwart is/lijkt. Hierdoor ontstaat een fantastisch beeld. In de standaard instelling is het beeld voor mij iets te donker afgesteld maar is uiteraard prima voor een ieder zelf naar smaak in te stellen.

- Pixeldefecten
Het exemplaar wat ik heb mogen testen had geen enkele pixeldefect. Met mijn ervaringen met 2 eerdere modellen van LG is dat in mijn geval dit bij de televisieschermen niet voorkomt.

- Bouwkwaliteit en afwerking
Geen toeters en bellen aan deze TV. Is eigenlijk een groot plat scherm op twee pootjes. Na de montage van de pootjes vond ik het best eng om het scherm erop te zetten. Mijn B klasse heeft er een brede voet onder.
Scherm zwabbert een beetje door de grootte. Als het scherm eenmaal staat is het geen probleem meer.

- Vormgeving
Buiten een mogelijk zwakkere opstelling voor zo'n groot scherm met maar twee pootjes is dit wel heel fijn voor het gebruik van de TV met een extra soundbar. De TV staat iets hoger op de pootjes waardoor het scherm niet een stukje achter de soundbar verdwijnt. Tussen de pootjes is er voldoende ruimte voor een soundbar.

- Inbrandgevoeligheid
Is in de korte testtest niet echt aan de orde geweest. In de standby stand met het scherm aan gaat dit vrij snel over in een soort schermbeveiliging door middel van pixelvuurwerk. Ziet er leuk uit en is volgens mij effectief tegen inbranden.

- Prijs
Prijzen van deze 65 inch liggen nu gelijk aan de aanschaf prijs van mijn B klasse twee jaar geleden. Uiteraard heeft elke serie zijn eigen featureset maar voor 65 inch scherm met deze mogelijkheden en kwaliteit is dit een hele scherpe prijs.

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?