Razer Firefly V2

€ 39,-
Specificaties 355mm breed en 255mm lang - Bekijk alle specificaties

Razer Firefly V2 Review

HKS-Skyline 3 december 2021, laatste update op 3 december 2021, 130 views Product gekocht

Razer Firefly V2

Prima muismat, een van de weinige opties met een hard oppervlak en RGB is een leuk extratje

Pluspunten

• Hard oppervlak
  • RGB met veel mogelijkheden via de software
  • Kabelhouder
  • Bouwkwaliteit en algehele unboxing

Minpunten

• RGB instellingen worden niet in de muismat zelf opgeslagen

Kwaliteit Score: 5
Er zijn naar verhouding weinig opties als je een muismat met een hard kunststof oppervlak zoekt, maar de Razer Firefly V2 is een van de meer premium opties waar uit kan worden gekozen. Het oppervlak heeft een prettig hard ruw oppervlak waardoor een hand wel grip heeft maar de muis er moeiteloos overheen glijd. De onderkant is voorzien van een rubberachtig materiaal waardoor de mat goed blijft liggen dus als muismat voldoet de mat volledig aan de verwachtingen. De haakjes voor cable management zijn handig en ten opzichte van de eerste firefly is de bobbel met de elektronica meer in de hoek geplaatst in plaats van in het midden waardoor de kabel van bedrade muizen er niet achter blijft hangen, iets dat ik ook bij de Corsair MM800 een groot minpunt vond. Wanneer je een draadloze muis gebruikt heb je hier uiteraard weinig last van tenzij je met de muis tegen de bobbel aanbotst.
Tracking van de muizen is geen enkel probleem, ik heb de mat tot nu toe met een Logitech G700, G520 Hero en Razer Naga Epic gebruikt, het werkt zoals verwacht. Ik heb nog een Razer Basilisk V3 op mijn verlanglijstje staan omdat mijn G502 hard aan vervanging toe is, ik ga er blind van uit dat deze helemaal probleemloos met deze mat werkt.

Tegenwoordig moet overal RGB op zitten, muismatten zijn hier op geen uitzondering meer. De mat heeft 19 afzonderlijk instelbare zones rondom. Het Razer logo op de mat licht wel op, maar heeft geen eigen zone. De software is zeer uigebreid en geeft de mogelijkheid al je Razer producten met elkaar te synchroniseren, de software kan zelfs worden gekoppeld aan Philips Hue en aan RGB oplossingen van andere fabrikanten om alles op elkaar af te kunnen stemmen. Wanneer de mat wordt aangesloten zonder dat de software draait veranderd hij geleidelijk van kleur, dit is vrij subtiel en dus niet direct storend, maar ik had liever gezien dat je een bepaalde kleur of standaard instelling op kon slaan op de muismat voor wanneer de software niet actief is. Vreemd genoeg lijkt de helderheid instelling wel bewaard te worden op de muismat, een lagere helderheid blijft ingesteld als de software niet actief is. Het is gelukkig niet zoals de Corsair MM800 die standaard een rainbow wave effect op 100% helderheid heeft tot de software actief is, daar stoorde ik mij enorm aan.

Al met al is het een prima product, mijn wensen voor een eventuele V3 zouden een lagere bobbel voor de elektronica en een profiel opslag op het apparaat zelf zijn. De prijs is aan de hoge kant, ik heb de muismat aangeschaft rond black friday voor ~35 euro, ten opzichte van andere harde muismatten betaal je dan 10 a 15 euro meer voor de RGB features, dat lijkt mij redelijk in verhouding. Nu is de mat weer rond de 50 euro en dat vind ik persoonlijk een hoop geld voor een muismat. Heb je andere producten van Razer met RGB en wil je er één groot RGB feest van maken, dan is dit wel een aanrader.

Heb jij ook een Razer Firefly V2?