Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003UMH)

Niet beschikbaar
Specificaties 16" • 2560x1600 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003UMH) Review

Nautilus59 2 december 2021, laatste update op 24 december 2021, 519 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003UMH)

Mooi design, goede laptop, wel met enkele belangrijke beperkingen. Zie verder voor uitgebreide tekst.

Pluspunten

• Kwaliteit behuizing (aluminium)
  • Dun ontwerp, toch stevig, strak en licht
  • Prachtig scherm (WQXGA)
  • Leuk extra is de infrarood sensor voor gezichtsherkenning (scheelt je steeds wachtwoorden intypen)
  • Goede support van Lenovo
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • opladen via usb-c mogelijk (adapter hoeft niet per sé mee)

Minpunten

• Accuduur lijkt beperkt
  • Hdmi beperkt tot 1.4b
  • Camera niet echt hoge kwaliteit (720P)
  • Niet veel aansluitmogelijkheden (adapter nodig)
  • Ontbreken ethernetaansluiting (RJ-45)
  • Geluid slecht
  • behoorlijke backlight bleeding onderaan scherm

Ik heb een aantal jaren een HP Workstation laptop gehad. Deze was echter behoorlijk zwaar en vertoonde inmiddels wat mankementen. Ik ging op zoek naar een andere laptop en kwam uit bij deze Lenovo, op advies van mijn zoon Floris. Op Blackfriday nog 100 € van de prijs af, waardoor ik 888 € heb betaald. Voornaamste redenenvoor aankoop waren:

-het lichte gewicht (1.9 kg),
-de aanwezigheid van een WQXGA scherm, 16 inch,
-solide aluminium behuizing,
-toetsenbordverlichting,
-gecombineerd met een redelijk intern geheugen (16 GB) en goede SSD (512GB).,
-goede prijs/kwaliteit verhouding.

De laptop oogt erg mooi, dun en strak. Het beeldscherm is fantastisch, mooi scherp en goed leesbaar, goed contrast. De 16:10 beeldverhouding is een mooie verbetering.
Wel heeft het scherm (vooral bij volledig zwart scherm goed zichtbaar) last van backlight bleeding, vooral onderaan het scherm. Zeker niet hinderlijk, maar toch....
De dead pixel test levert geen dode pixels op.

Het toetsenbord is op zich mooi, met soepele toetsen en zachte aanslagen. Wat me tegenvalt, is de reflectie op de toetsen van kunstlicht. Hierdoor wordt e.e.a. lastig leesbaar. De backlit is dan wel een must.

Het geluid is mager, bij laag volume acceptabel, maar zodra je het ietsje harder zet vervormt het behoorlijk. Dolby Atmos is wellicht in theorie een mooie toevoeging, maar ik heb nog niet genoeg beluisterd om hiervan onder de indruk te zijn. Ik vrees dat ook dit tegenvalt.

Wat ik eigenlijk wel mis (niet verwacht dat dit er niet op zou zitten!) is een ethernet aansluiting. Nu moet ik met een adapter gaan 'klungelen', en is best jammer. Verder zijn de aansluitopties karig en zit er weliswaar één HDMI aansluiting op, maar beperkt tot 1.4b. Inmiddels een multi-adapter gekocht, 14-in-1, aan te sluiten via usb-c. Hierdoor worden de aansluitmogelijkheden weer fors uitgebreid en dit werkt naar behoren.

Bij het gebruik van de laptop zonder netstroom schrok ik van de korte gebruiksduur van de opgeladen accu. Er wordt geadverteerd met 13 uur of langer, maar met gewone programma's (windows 11/'matig intensief' internet -(gewone webpagina's, nog niet eens video's-) - trekt de laptop de accu al leeg in 3 uur! Dit is wel héél kort en vind ik een misser. Mogelijk dat de accuduur nog wat opgerekt kan worden, maar ik vrees niet zo heel veel.

Verder is het intern geheugen niet uitbreidbaar (gesoldeerd), en de accu kun je ook niet vervangen zonder de boel open te schroeven. Geen kliksysteem, maar dat vindt je überhaupt steeds minder.

Resumerend: Een mooie laptop met heel aardige opties voor een redelijke prijs. Wel met enkele beperkingen. Bedenk goed wat je nodig hebt. Is het voor huis-/tuin- en keukengebruik dan is dit een goede keus.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003UMH)?

Wat de accuduur betreft: kijk eens na wat voor modus de laptop gebruikt op batterij. Mijn ervaring met Lenovo laptops met een Ryzen CPU is dat de CPU vaak een ruime power limit heeft waardoor die voor elke kleine taak gaat boosten naar erg hoge snelheden (met dito stroomverbruik). Als dat op batterij ook zo is dan kan het energieverbruik wel erg hoog worden.

Verder kan een hoge resolutiescherm op hoge helderheid ook wel een stroomvreter zijn.