ASUS Mini PC PN50-BBR747MDE1AC Review

rvleij 2 december 2021, 442 views Product gekocht

ASUS Mini PC PN50-BBR747MDE1AC

Mijn combinatie: Samsung 980 Pro M2, 16GB geheugen (2x Crucial Ballistix BL2K8G32C16S4B 3200 MHz). Bij het opstarten het BIOS scherm, na de instellingen te zijn doorgelopen en F10 kreeg ik ... het BIOS scherm. Verder dan het BIOS scherm ben ik niet gekomen.

Pluspunten

• Krachtige combinatie
  • Mooi klein (NUC formaat)

Minpunten

• werkt niet

Huidige thuis server is een NUC7 met een Core i3. Na 4 jaar leek mij deze PN50 met Ryzen 7 een prima opvolger na wat vergelijkingen met NUC11, NUC10 en wat andere modellen.

Helaas heb ik het geheel niet aan de praat gekregen. Heb een werkende Samsung 980 Pro M2 erin gedaan, samen met 16GB geheugen (2x Crucial Ballistix BL2K8G32C16S4B 3200 MHz). Ik kreeg bij het opstarten het BIOS scherm (hallo 90er jaren MegaTrends BIOS haha) en na de instellingen te zijn doorgelopen en F10 kreeg ik ... het BIOS scherm weer. Verder dan het BIOS scherm ben ik niet gekomen.

Heb uiteindelijk alles geprobeerd qua instellingen, de BIOS geupdate (had al de laatste versie maar toch), mijn oude Intel M2 erin gedaan, het oude 2x4GB 2100 geheugen uit de NUC, en alle combinaties hiervan. Maar wat ik ook deed, ik kreeg alleen het BIOS scherm nadat er op het scherm stond "devices found: Samsung 980 Pro". Ik denk dus dat er iets flink mis is met dit mainboard en met wat google werk zie ik dat ik niet de enige ben met problemen, alleen niet mijn specifieke probleem.

Ik ga alles terugsturen en heb nu gekozen voor een ASRock X300, Ryzen 7 5700G. Ook al zou ik een nieuwe PN50 krijgen, ik heb er weinig vertrouwen in na 4 jaar probleemloos een NUC te hebben gedraaid voor mijn containers.

Heb jij ook een ASUS Mini PC PN50-BBR747MDE1AC?

Misschien eerst een OS installeren? ;)