Fossil Gen 6 Display FTW4059 44mm RVS (RVS)

€ 197,-
Specificaties Android, iOS compatibel en 89,4g - Bekijk alle specificaties

Fossil Gen 6 Display FTW4059 44mm RVS (RVS) Review

mvansluis 3 december 2021, laatste update op 6 december 2021, 1.203 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.mvansluis schreef afgelopen jaar 2 reviews, waarvan 100% gesponsord.

Fossil Gen 6 Display FTW4059 44mm RVS (RVS)

Mooi horloge met een klassiek en luxe uitstraling. Met Android Wear is het horloge naar eigen smaak in te stellen. Er zitten aardig wat verbeteringen in ten opzichte van de Gen 5, maar het is allemaal minimaal. Laten we hopen dat de update naar Wear 3.0 het verschil gaat maken.

Pluspunten

• Design
  • veel apps via Play Store
  • Goed prestaties Snapdragon 4100+

Minpunten

• Accuduur kan beter
  • Geen sporthorloge
  • Nog geen update naar Wear 3.0

Inhoudsopgave:Fossil Gen 6 Review
Afgelopen maand heb ik de Fossil Gen 6 gekocht na bijna twee jaar de Fossil Gen 5 te hebben gedragen. In deze review wil ik graag laten zien wat de 6e generatie Fossil smartwatch te bieden heeft en wat het verschil is met zijn voorganger.

Ready to unbox!

Behuizing en design

De Fossil Gen 6 is te krijgen in vier uitvoeringen. De eerste is de Black Silicone met een zwart kunststof bandje en zwarte behuizing. De tweede is de Brown Leather met een bruine lederen bandje en donkerbruine behuizing. De uitvoering die ik heb is met een roestvrijstalen bandje en donkerzilveren behuizing: Smoke Stainless Steel. En nieuw ten opzichte van de Gen 5 is de uitvoering Green Camo Grosgrain met een donkere behuizing en een stoffen band in camouflage kleuren. Middels pennetjes aan de uiteinde van het bandje is deze makkelijk los te halen van de behuizing en kan je er een ander bandje op doen om de look te veranderen.

Naast de hierboven beschreven heren versies met een behuizing van 44 mm, zijn er nog 3 dames uitvoeringen met een grootte van 42 mm. Ik beperk mij in deze review tot de heren versie.

De behuizing van de Fossil Gen 6 heeft een grootte van 44 mm en is 11 mm dik. Het bandje heeft een breedte van 22 mm. De horloges van Fossil hebben naar mijn mening een meer klassieke/traditionele uitstraling. Horloges van Diesel, die ook door de Fossil Group geproduceerd worden hebben veelal een robuustere uitstraling en die van Skagen (ook Fossil Group) juist minimalistische. Echter heb ik nog geen 6e generatie smartwatches voorbij zien komen van de overige Fossil group merken.

Mijn voorkeur gaat uit naar horloges met een metalen bandje. Het ziet er luxer/robuuster uit en voelt duurzamer aan dan een bandje van kunststof of leder. Wanneer je het horloge met metalen bandje online koopt, zal je zelf de schakels moet verwijderen om het op maat te krijgen of langs de juwelier moeten gaan. Voor 3,50 euro koop je een Horloge Band Inkorter, waarmee je makkelijk de pinnetjes uit de schakels kan drukken. Hierbij is de kans op beschadiging van het bandje bij het inkorten veel kleiner.

Roestvrijstalen bandje en sluiting

De Fossil Gen 6 Smoke Stainless Steel weegt 89,4 gram en is daarmee ruim 20 gram lichter dan de Gen 5. Maar dat is toch behoorlijk meer dan de Gen 6 met een lederen bandje die rond de 43 gram weegt. Ik kan me voorstellen dat je hier rekening mee wilt houden als je bijvoorbeeld van plan bent om het horloge ’s nachts te dragen om je slaap te registreren.

Net als de Gen 5 heeft de behuizing van de Gen 6 een waterdichtheid van 3 ATM. Dit betekent dat het bestand is tegen regen en spatwater. Hoewel één van de promo foto’s op de site van Fossil de Gen 6 onder water laat zien denk ik dat het met deze waterdichtheid verstandiger is om er niet mee te gaan zwemmen. Tevens bevat de behuizing een speaker zodat je er telefoongesprekken mee kan voeren.

Speakeropening in de behuizing

Scherm en bediening

Het horloge is voorzien van een rond OLED scherm met een diagonaal van 1.28 inch. De resolutie is 416 x 416 met een pixeldichtheid van 328 ppi. In direct zonlicht is het scherm goed af te lezen als je de helderheid op voluit hebt staat. Echter slurpt dat wel je batterij leeg. Ik heb de helderheid op automatisch staan. Op de behuizing rechts zitten 3 knoppen. Met de grote middelste knop kan je naar je app drawer gaan en apps openen op de smartwatch. Door aan de knop te draaien scroll je door je lijst met apps of schermen heen. Aan de twee overige knoppen kan je elk zelf een app toewijzen. Het is ook mogelijk om door polsgebaren bepaalde acties uitvoeren. Bijvoorbeeld als je je pols naar je toekeert om op je horloge te kijken ontwaakt het scherm. Handig als je het scherm op zwart zet om op die manier batterij te besparen. Middels kort polsbewegingen kan je door je notificaties scrollen. Het ontwaken middels polsgebaren werkt goed en vind ik erg prettig. Het scrollen middels polsgebaren werkt ook wel goed, maar gebruik ik sporadisch omdat het overdreven en minder natuurlijk aanvoelt.

Prestaties en accuduur

De Fossil Gen 6 is voorzien van de 1,7 GHz Qualcom Snapdragon Wear 4100+. Deze speciaal voor smartwatches ontwikkelde chipset van Qualcom dateert alweer uit juni 2020, toen deze samen met de 4100 werd gepresenteerd. De 4100 en de 4100+ zijn nagenoeg identiek, alleen heeft de 4100+ een always-on QCC1110 co-processor. Deze extra processor zorgt voor een lagere energieverbruik wanneer het always on beeldscherm is geactiveerd. Het geeft ook meer ondersteuning aan sensoren die sportactiviteiten meten. De 4100/4100+ hebben een prestatiewinst van 85% ten opzichte van de Wear 3100 die in de Gen 5 zit. Tevens zouden de chips energiezuiniger moeten zijn ten opzicht van de voorganger. Bijvoorbeeld een besparing van 22% bij GPS activiteit en 42% bij het scrollen door de notificaties.

Qua snelheid presteert het horloge goed. Door de instellingen en naar de tegels swipen gaan zonder problemen. Apps starten snel op. Waar ik bij de Fossil 5 nog wel een problemen ondervond in de koppeling naar mijn smartphone toe en de synchronisatie tussen de twee apparaten, heb ik bij de Gen 6 geen problemen. Het horloge ondersteunt nu Bluetooth versie 5.0 ten opzichte van versie 4.2 in de Gen 5.

Evenals de Gen 5 heeft de Gen 6 1Gb aan werkgeheugen en 8Gb intern opslaggeheugen. Daarnaast vinden we niet geheel verrassend een NFC chip, een hartslagmeter en GPS onder de motorkap terug. Nieuw in de Gen 6 is een Oximeter oftewel een SpO2 sensor die het zuurstofgehalte in je bloed meet.

De Fossil Gen 6 heeft een accu van 300mAh, de energiezuinige Qualcom Snapdragen Wear 4100+ en 4 verschillende batterijstanden. 3 standaard batterij standen zijn te selecteren in het menu van het horloge. De meest energie slurpende stand is “Dagelijks” waarbij de meeste functies ingeschakeld zijn, maar een aantal zaken niet zoals “Kantelen om te ontwaken” en “OK Google detecteren”. Deze modus is zoals er bij de modus ook vermeld staat, bedoelt als je het horloge dagelijks aan de lader legt. Dan heb je de modus “Uitgebreid”. Wat verwarrend is aan deze modus is dat er in deze modus juist meer functies uitgeschakeld zijn zodat je horloge een aantal dagen mee kan zonder tussentijds op te laden. Denk daarbij aan zaken als de wifi die uitgeschakeld is en bluetooth die alleen overdag aan staat. Als je modus “Alleen tijd” kies kan je weken met een acculading doen. Hierbij krijg je alleen door de knop op het horloge in te drukken de tijd te zien. Alles tussen deze drie batterij standen waarbij je zelf handmatig één of meerdere instellingen hebt gewijzigd valt onder de stand “Aangepast”.

Ik gebruik zelf de “Aangepast” stand waar onder andere het scherm altijd aan staat, de helderheid automatisch ingesteld wordt, het geluid van het horloge uit staat en ik ook NFC en OK Google detecteren heb uitgeschakeld. Hiermee ontvang ik altijd notificaties. Met deze instellingen kom ik met gemak de dag door en heb ik genoeg batterij over. Leg ik hem een keer dan niet aan het stroom dan red ik het misschien de volgende dag tot laat in de middag, hooguit avond. Maar dan zit ik ook een ruime tijd in de besparingsmodus met alle beperkingen van dien. Goed nieuws is dat de Gen 6 sneller oplaad dan de Gen 5. Fossil claimt dat de batterij voor 80% opgeladen is in 30 minuten laadtijd.

Accuduur van ruim 29 uur met nog 10% in energiebesparende stand te gaan

Software

Wear OS
Op het moment van schrijven draait de Fossil Gen 6 op Wear OS by Google 2.33, systeemversie H MR3, met een android-beveiligingspatchniveau 1 juli 2021. Systeemversie H welke gebaseerd is op Android 9.0 Pie is al beschikbaar sinds het najaar van 2018. De Fossil Gen 5 kreeg afgelopen voorjaar de update naar systeemversie H MR2 die oa het starten van apps en opstarten van het horloge met 20% versnelde. Gegevens met betrekking tot wat de update naar H MR3 behelst zijn schaars. Het zou ontwikkelaars toestaan om derde partij Tiles te maken.

Hoe dan ook hieronder een korte uitleg van hoe Wear OS 2.33 er op dit moment uitziet en werkt. Centraal in het besturingssysteem staat natuurlijk de watchface waarop tijd, maar ook afhankelijk van welke watchface je kiest zaken als batterijpercentage of het weer af te lezen is. Deze zaken kan je naar eigen voorkeur instellen. Welke gegevens jij het belangrijkst vindt kan je laten weergeven op je watchface.

Naast de tijd en datum zie je bovenin ook (snelkoppelingen naar) accuduur van het horloge, stappenteller, het weer.

Swipe je naar beneden, zie je daar de quick settings zoals vliegtuigmodus of theathermodus en de optie om verder je instellingen in te duiken. Net zoals dat op je Android telefoon het geval is. Swipe je naar boven, dan zie je daar je notificaties die je vervolgens afhankelijk van het type notificatie van daaruit kan beantwoorden of negeren etc.

Quick settings en Notificaties op de Fossil Gen 6

Swipe je naar links, dan krijg je daar tot max 10 tegels te zien die je qua inhoud en volgorde zelf kan instellen. Dus bijvoorbeeld Google Fit, je agenda afspraken, een stopwatch of het laatste nieuws van Google News. Swipe je naar rechts dan ga je naar de Google Assistent. Tot slot gebruik je de grote middelste knop van het horloge om naar je apps te gaan en middels swipen of draaien aan de knop om door je lijst van apps te scrollen.

Tegel weersverwachting en app lijst

Om verbinding te kunnen maken met je telefoon dien je de Android Wear app op je mobiel te installeren. Via deze app kun je ook instellingen veranderen die je rechtstreeks op je horloge kan wijzigen, zoals het wijzigen van watchface of tegels. Maar je kan via deze app onder andere ook het gedrag van je accu bestuderen, de opslag van je horloge bekijken, screenshots maken.

Tevens kan je in de Android Wear app meerdere smartwatches koppelen aan je mobiel en dus switchen tussen de verschillende smartwatches. Ik heb vorig jaar een poosje naast de Fossil Gen 5 een Skagen Falster 3 mogen testen en het wisselen tussen deze twee horloges ging tot mijn verbazing verrassend goed. Het enige wat mij tegenviel was dat als je van smartwatch wisselt, de opgebouwde hartpunten en stappen van Google Fit niet worden gesynchroniseerd naar het andere horloge wanneer je die gaat gebruiken. Wat ik ook jammer vind is dat je niet met hetzelfde horloge makkelijk wisselt van telefoon. Bijvoorbeeld doordeweeks de mobiel van je werk en in het weekend die van jezelf. Wissel je van telefoon, dan moet het horloge terug naar fabrieksinstellingen en moet je het opnieuw koppelen en instellen.

Maar los van dat vind ik Android Wear op de Fossil Gen 6 zeer prettig werken. Ik krijg netjes mijn notificaties binnen van mijn e-mail, agenda afspraken, herinneringen of wanneer ik gebeld wordt. Er is daarbij voldoende keuze aan apps in de Google Play Store.

Ik ben minder te spreken over de ontwikkeling die het besturingssysteem de afgelopen jaren heeft gemaakt. Er zijn nog maar echt weinig vernieuwingen geweest. De grote updates waren meer cosmetisch van aard of waren om het systeem stabieler te maken. Maar ik heb niet het idee dat ik nu gek veel meer met mijn smartwatch kan dan 5 jaar geleden. Vorig jaar heeft Google wel aan het begin van de Coronacrisis een alarm in de klokapp ingebouwd. Deze herinnert je om de 3 uur eraan je handen te wassen en middels een timer aangeeft hoelang je je handen moet wassen. Ik zou graag vaker dit soort kleine functionaliteiten toegevoegd zien worden aan het besturingssysteem.

Geïmplementeerde functionaliteit naar aanleiding van de Corona epidemie

Maar het nu wachten op Wear OS 3. De versie die Google samen met Samsung heeft ontwikkeld en nu alleen nog op de Samsung Galaxy Watch 4 te vinden is. De verwachting is dat deze update pas in de 2e helft van 2022 naar de Fossil Gen 6 komt.
Meegeleverde watchfaces/apps
Op het moment van schrijven heb ik 19 watchfaces van Fossil op mijn Fossil Gen 6 staan, waarvan er 18 standaard op stonden. Vorig jaar had ik op mijn Gen 5 nog 54 watchfaces staan, maar die had Fossil middels een update de lijst met meer dan de helft ingekort. Fossil gaf aan dat gedaan te hebben om de prestaties van het horloge te verbeteren en opslagruimte vrij te maken. Mijn favoriete watchface van de Gen 5 kon ik helaas niet terugvinden op de Gen 6. Les hieruit te leren is om niet te gehecht te raken aan een watchface en regelmatig te wisselen.

Eens is de zoveel tijd verschijnt er op het horloge een bericht van Fossil met een nieuw watchface die je downloaden. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een feestdag of een andere gebeurtenis. Sommige watchfaces kan je voorzien van een andere kleur achtergrond of lettertype. Ik had voorheen een Fossil watchface waarvan je de achtergrond kon voorzien van een eigen foto door connectie te maken met je Instagram of Facebook account. Maar deze functie lijkt nu geblokkeerd te zijn.

Overzicht van watchfaces in Android Wear op op je telefoon

Via de Google Play Store en daarbuiten zijn nog meer watchfaces te vinden. Vorig jaar stuitte ik op de app Watchmaker. Middels deze app kon ik twee twee Casio watchfaces op mijn smartwatch zetten. De nerd in mij was daar heel erg blij mee. Nu heb ik gekozen voor de Pixel Minimal Watch Face. Een watchface met een digitale klok, waar ik maar liefst 4 widgets op kwijt kan. Verder heeft de Fossil Gen een aantal standaard meegeleverde apps zoals Nike Run Club, Spotify en Cardiogram.

Fossil Gen 6 met Pixel Minimal Watch Face

Sport en Gezondheid

Veel smartwatches zetten hoog in op sport en gezondheid terwijl vele qua uiterlijk en materiaalkeuze keuze naar mijn mening niet voor sporten bedoeld zijn. Datzelfde is het geval met de Fossil Gen 6. Je kan met de verschillende sensoren en apps het nodige kan bijhouden op het gebied van gezondheid. Maar naar mijn mening is het meer een slimme sieraad dan een echt sporthorloge.
Hartslagmeter
Het horloge beschikt over een optische hartslagmeter. Deze meter werkt met groene led lampjes die op de achterkant van het horloge zitten. De led lampjes knipperen heel snel achter elkaar. Het groene licht weerkaatst op het bloed en meet zo hoe snel je bloed door je aderen stroomt en hoe hard je hart klopt. Over hoe accuraat de hartslagmeter is kan ik geen uitspraak doen omdat ik niets heb om deze mee te vergelijken.

De groene ledlampjes van de optische hartslagmeter

Resultaat hartslagmeting op je Fossil Gen 6
SPO2
De Fossil Gen 5 had twee groene ledlampjes op de achterzijde zitten, maar de Fossil Gen 6 heeft er 4. Dat komt omdat de Gen 6 nu over een SPO2 sensor beschikt. Hiermee kan je de hoeveelheid zuurstof meten dat in je bloed aanwezig is op dat moment. Hoe deze sensor precies werkt op de Fossil 6 heb ik niet kunnen achterhalen. Maar het lijkt te werken zoals dat bij de Apple Watch Series 6 het geval is. Daar bestaat de zuurstofsaturatiesensor uit vier led-clusters met groene, rode en infrarode leds, die zijn geïntegreerd in de achterkant van het horloge. Voor gezonde mensen is een waarde van 95% tot 99% zuurstofsaturatie normaal. Maar waarom je dit in het dagelijks gebruik zou willen meten ontgaat mij een beetje.

De rode en groene led lampjes aan het werk tijdens het gebruik van de SPO2 sensor

Daarnaast kan je middels GPS je afstanden bijhouden. Normaal gesproken heb ik als ik ga sporten ook mijn mobiel bij me. Dan maakt het horloge snel via de mobiel contact met GPS. Maar als je bijvoorbeeld je hardloop sessie bijhoudt in Strava en deze op je Fossil Gen 6 zet, kan je je mobiel ook thuis laten.
Slaap
Voor het schrijven van deze review heb ik ook de functionaliteit om je slaap te meten getest. Dit heb ik vorig jaar ook een poosje gedaan bij de Gen 5 en gebruikte ik daarvoor de app Android Sleep welke te downloaden is via de Google Play Store. Dit keer heb ik de functionaliteit gebruikt die via Google Fit wordt aangeboden en ik moet zeggen dat dit sinds medio 2020 verbeterd is. Via de Tegel krijg ik een mooi overzicht hoeveel slaap ik heb gekregen en hoeveel daarvan ik vast en licht heb geslapen. Tevens kan je een slaapdoel instellen mocht je dat nodig vinden.

Je slaap bijhouden via de slaap tegel
Google Fit
Android Wear leunt zwaar op Google Fit die prominent aanwezig is in het besturingssysteem. Middels de tegel van Google Fit blijf je op de hoogte van het aantal stappen die je hebt gezet en het aantal hartpunten dat je hebt behaald. Het aantal hartpunten van 150 wat je volgens Google Fit wekelijks moet behalen is gebaseerd aanbevelingen van de WHO en het behalen van dat aantal zou goed zijn voor je levensverwachting, slaap en stemming. Daarnaast geeft hij het aantal kcal aan dat je hebt verbruikt, de afstand die je hebt afgelegd en het aantal beweegminuten. Daarnaast kan je in Google Fit je hartslag meten, een training starten en een ademhalingsoefening doen om je hartslag omlaag te brengen en zaken bijhouden zoals je gewicht, voeding en menstruatiecyclus.

Je activiteiten in Google Fit opgemeten met je horloge

De Fossil Gen 6 Smoke Stainless Steel is een mooi en klassiek horloge met een luxe uitstraling welke met andere bandjes nog een ander uiterlijk te geven is. Met Android Wear is het horloge naar eigen smaak aan te passen.

Qua sensoren en daarbij behoren notificaties biedt de Fossil Gen 6 voldoende om je leven “smarter”te maken. De huidige versie van het besturingssysteem Android Wear heeft echter zijn tijd gehad en mag wel geupdate worden. Dat gaat met Wear 3.0 ook wel gebeuren maar moet nu nog erg lang op gewacht worden.

Ben je op zoek naar een smartwatch om je leven middels notificaties en connectiviteit slimmer te maken en is sporten een bijzaak in je leven? Dan is de Fossil Gen 6 zeer zeker het overwegen waard. Mits je de beperkte accuduur voor lief neemt. Gaat het jou puur om het bijhouden van je sportactiviteiten dan is wellicht een andere keuze beter qua uiterlijk, materiaal en besturingssysteem.

Ben je al in het bezit van een Android Wear smartwatch zoals de Gen 5, vraag jezelf af of het nu waard is om de overstap te maken de Gen 6. De verschillen zijn minimaal en tegen de tijd dat Wear 3.0 op de Gen 6 verkrijgbaar is, is deze waarschijnlijk ook flink in prijs gezakt.

Heb jij ook een Fossil Gen 6 Display FTW4059 44mm RVS (RVS)?

Vraag & Aanbod