Huawei FreeBuds 4i (Zwart)

€ 58,99
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Huawei FreeBuds 4i (Zwart) Review

devvy 2 december 2021, laatste update op 20 december 2021, 205 views Product gekocht

Huawei FreeBuds 4i (Zwart)

Heel goed, charging case kan beter.

Pluspunten

• Geluid
  • Noise Cancelling

Minpunten

• Rammelend doosje

Ik wilde graag een koptelefoon met noisecancelling. Een over-ear model vind ik wat comfortabeler, en dat was aanvankelijk mijn keus, maar het heeft als nadeel dat je hem niet eenvoudig meeneemt. Toen er een interessante aanbieding was van de Huawei Freebuds 4i ben ik daarvoor gegaan, mede vanwege de goede reviews op het internet.

Voor wat betreft ANC had ik wat ervaring met Apple Airpods Pro, die ik een tijdje geleend had (ik heb zelf een iPhone 11). Ik vergelijk de Freebuds 4i met wat ik herinner van de Airpods Pro. Ik heb hoofdzakelijk getest met de iPhone 11, maar ook in combinatie met een zakelijke windows laptop.
Zitcomfort
Ik merk niet echt verschil. Ben nog wat aan het experimenteren met welke size dopjes het beste zit. Ook bij de Airpods Pro beginnen de oortjes te irriteren na wat langere tijd. De Freebuds zijn niet beter of slechter.
ANC
Ik denk dat de Airpods Pro beter zijn, maar het is moeilijk om dat met zekerheid te zeggen. In ieder geval werkt de ANC wel goed op de Freebuds 4i, je kunt heel duidelijk verschil merken.
De transparency mode (Awareness mode genoemd op de Freebuds) werkt ook goed, en vind ik op de Freebuds 4i wat natuurlijker overkomen. Het kan zijn dat de Airpods Pro het omgevingsgeluid licht versterken, dat kan ook een voordeel zijn.
Geluid
De Freebuds 4i geven een goed geluid, misschien iets te bass-heavy soms, maar over het algemeen niets om over te klagen.
Latency
De Freebuds 4i hebben een aanmerkelijk hogere latency dan de Airpods Pro. Dit is meestal geen probleem, maar het valt op bij applicaties zoals Garageband of NanoStudio 2. De Airpods Pro vond ik het erg goed doen wat dat betreft.
Charging case
USB-C versus Lightning. Voor mij had lightning een pré geweest, maar usb-c is ook goed. Er wordt een kabel meegeleverd.
De case van de Airpods Pro is een stuk beter dan die van de Freebuds 4i. Het klepje rammelt, er komen snel vingerafdrukken op en de oortjes zijn er moeilijk uit te halen.
Pairing
De Airpods Pro pairen makkelijker dan de Freebuds 4i. Ik moet regelmatig opnieuw 'connecten' via Bluetooth settings, wat wel heel snel gaat.
Let op: op het internet wordt geklaagd dat de Freebuds 4i niet zouden worden herkend door de AI Life app van Huawei; dat is (niet langer) het geval, de mijne worden gewoon herkend en je kunt er een aantal instellingen wijzigen. Het is geen app die super useful is, als je eenmaal de instellingen hebt gemaakt die je wilt kan je de oortjes ook prima zonder app gebruiken. Het enige wat je dan mist is de indicator voor hoe ver de charging case is opgeladen.
Accuduur
Ik loop hier in de praktijk nooit tegenaan, maar ze zouden heel lang mee moeten gaan. Ik denk dat dat inderdaad ook klopt.
Ik vind het verschil in gebruik tussen de Airpods Pro en deze Freebuds 4i heel minimaal. De geluidskwaliteit is (voor mij) vergelijkbaar en heel goed, de noise cancelling werkt behoorlijk en kwa draagcomfort merk ik geen verschil.

Hiervoor had ik de JBL 220TWS, die niet in-ear zijn. Ook die oortjes vond ik nooit echt comfortabel, en het geluid van de Freebuds is aanmerkelijk beter. Het verschil tussen de JBL 220TWS en de Freebuds 4i is veel groter naar mijn beleving dan tussen de Freebuds 4i en de Airpods Pro. En dat terwijl ik een kwart betaald heb van de prijs van de Airpods Pro.

Als ik nieuwe dingen tegenkom zal ik de review updaten, ik heb de oortjes nu twee dagen vrij intensief gebruikt.
Overigens kreeg ik er een soort siliconen hoesje bij dat over de charging case geschoven wordt, dit zorgt er in ieder geval voor dat de glanslak niet bekrast raakt. Maar het siliconen hoesje trekt wel ongelooflijk stof aan...

Update 20-12-2021
Nog steeds erg tevreden. Het zijn oortjes die ik zonder meer kan aanraden aan iedereen die wel ANC wil maar geen geld wil uitgeven aan AirPods Pro.
Wat me in positieve zin opvalt is de snelheid van pairen tussen verschillende apparaten, iets wat ik nog wel eens doe. Dit gaat altijd probleemloos, een heel verschil met mijn JBL 460BT die ik vrijwel altijd hardhandig bij de les moet brengen.

Heb jij ook een Huawei FreeBuds 4i (Zwart)?