Samsung HW-Q800A

€ 479,-
Specificaties Soundbar met subwoofer en 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Samsung HW-Q800A Review

Ursamajor 2 december 2021, laatste update op 3 december 2021, 694 views Product gekocht

Samsung HW-Q800A

Slanke ruimtelijke krachtpatser met genoeg connectivity.

Pluspunten

• Goeie Black Friday deal
  • Eenvoudige installatie
  • Looks
  • Geluid
  • Draadloze subwoofer

Minpunten

• Handleiding
  • Aparte adapter

Geluidskwaliteit Score: 5
Na 11 jaar een Denon surroundsetje te hebben gehad waarvan een aantal jaar alleen via optische aansluiting (defect hdmi board), was het tijd om eens voor iets slankers met minder kabels en speakers te gaan.
Keuze
Ik heb voor dit model gekozen, omdat deze de volgende voor mij belangrijke eigenschappen heeft:
  • Draadloze subwoofer (grotere maat dan de 700A)
  • Zowel naar voren als naar boven gerichte speakers
  • Spotify
  • Chromecast
Installatie
Het installeren ging erg makkelijk. De subwoofer was al gekoppeld en ook de tv (een Samsung) snapte dat er een soundbar was aangesloten.
Het instellen kan grotendeeld met de afstandsbediening, maar vis de Smart-things app kan er iets meer.
Geluid
Waar de Denon de subwoofer alleen inschakelde bij voldoende volume, is deze subwoofer ook aan bij laag volume. Zo klinkt de muziek ook op laag volume vol.

Er zijn 4 geluidsmodi. Standaard, Surround, Spelcomputer en Aanpasbaar geluid.
De Standaard instelling geeft alleen geluid weer uit de voorste speakers en vind ik niet echt fantastisch.
De Surround instelling is de gekozen instelling, omdat ik daar het geluid het mooist en volst in vind klinken. Dankzij de opwaartse speakers lijkt het geluid ook van achter te komen.
De Spelcomputer stand heeft een meer geforceerd stereobeeld.
Aanpasbaar geluid, lijkt op de Surround instelling, alleen is mij nog niet duidelijk wat het verschil zou moeten zijn. Het klinkt niet per se ruimtelijker of de surround beleving is ook niet echt anders. De handleiding geeft ook niet veel info.

De soundbar kan samenwerken met de speakers van een van de nieuwste televisies. Die heb ik niet, dus dat moet ik dan maar geloven. Zo klinkt ie ook mooi.

De soundbar kan erg luid spelen. Ik heb 'm nog niet op volume 100 (maximaal) gezet, maar ik verbaasde me enorm dat uit een soundbar die wordt gevoed met een klein adaptertje (19 volt), zoveel lawaai kan komen. Nee ik heb niet gelet op de vervorming. Die is me niet opgevallen.

De subwoofer gaat erg laag. Er zijn geen specs opgegeven van het frequentiebereik, maar ik denk dat ie de 25Hz wel haalt.
-edit:
30hz is nog goed hoorbaar en 25hz wat mi der, maar wel aanwezig.
Connectiviteit
Met 1 HDMI ingang (Ziggo Next op aangesloten), gaat de rest via wifi. Spotify werkt prima en ook de (audio) chromecastfunctie werkt goed.
Verder is Bluetooth ook aanwezig, maar waarom zou je die nog gebruiken.
De Alexa assistent heb ik verder niet geactiveerd.
Het gemak van deze soundbar en het geluid dat ie produceert vind ik erg fijn. Voor 450 euro met de Black Friday deal hebben we nu een nette set in huis waar ik nu veel vaker even spotify op luister. Dat was met de oudere surround receiver allemaal niet mogelijk, of dat moest dan via de televisie met chromecast.

De geluidsinstallatie is dus mooi afgeslankt, maar geeft wel een mooi vol geluid.

Heb jij ook een Samsung HW-Q800A?