Sony Xperia 1 III Zwart

€ 892,-
Specificaties 6,5" • 3840x1644 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia 1 III Zwart Review

erikkie69 2 december 2021, 113 views Product geleend

Sony Xperia 1 III Zwart

fijne foon. Zie de uitgebreide omschrijving hieronder

Pluspunten

• degelijk
  • snel
  • goede camera
  • snel opgeladen

Minpunten

• accuduur redelijk - niet slecht

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van deze Sony Xperia 1 III.
Overgestapt van een Samsung S10+
Na vele jaren samsung toch weer terug naar Sony Xperia. De spec zijn veebelovend.

De Xperia is retesnel, heerlijk.

Ligt lekker in de hand. Fijne aluminiun behuizing.
Heel fijn dat er een afdrukknop voor de camera op de zijkant zit. Jammer dat die uit de standaard stand 'altijd' gebruikt moet worden en er geen knop op het scherm meer is...
Verder zitten alle knoppen rechts wat er nog wel eens voor gezorgd heeft een verkeerde knop in te drukken.
Jammer is een 4e knop, die speciaal voor de Google assistant is. Deze gebruik ik niet, maar de knop valt zonder een jailbreak niet anders te programeren / in te stellen. Dat is heel jammer (al had de S10+ dat met de Bixby-knop ook).

Het lange smalle scherm voelt in 1e instantie 'apart' aan, maar went ook wel snel.
Nadeel hiervan is dat alles toch wat kleiner staat doordat het scherm smaller is. Al kan dit dan weer bijgesteld worden in de settings.
Voordeel is dat er eenvoudig (multitasking) '2 schermen' boven elkaar kunnen draaien. Dat is wel weer heel erg handig.

Het scherm is standaard nogal koel afgesteld. Ook dit valt heel simpel zgn. 'warm' af te stellen, waarna de blauwe gloed weg is en het scherm erg prettig toont.
Ik heb standaard de 120Hz vernieuwingsfrequentie uit staan. Wel even getest, maar heeft voor mij persoonlijk niet veel toegevoegde waarde, maar gaat ten koste van accuduur. En de lage frequentie is ronduit meer dan prima.

De camera
Een van de redenen waarom ik toch terug ben naar Sony Xperia...
En ik moet zeggen, valt niet tegen. In tegenstelling tot 1e test reviews die te lezen zijn, zou de camera vooral in het donker te wensen over laten.
Ik heb daar niets van gemerkt en ben juist behoorlijk tevreden over óók de resultaten in het donker.
En hoe sony anders dan samsung de kleuren 'vertaald' is een kwestie van smaak maar wat mij betreft gelijkwaardig.
Het wordt pas interessant als je de camera uit de standaard (of 'basic') modus haalt. Dan tovert er een compleet menu als is de telefoon een spiegelreflex tevoorschijn.
Daar heb ik helaas nog niet alles wat ik graag had gewild mee kunnen testen, maar een straal water uit de kraan valt vlekkeloos te vangen als een straal en met een andere instelling als losse vallende druppels.
Prachtig en heel erg fijn.
Waarbij nadrukkelijk gezegd dat de standaard (basic) instelling voor de meeste foto's die je maakt gewoon goed is.
Zoom bereik is super (al had ik dat graag willen vergelijken met een recentere samsung, s21 bijvoorbeeld); kleuren zijn mooi, details zijn prima. Kortom een camera waar ik veel plezier aan zal gaan beleven.

Ik ben niet zo'n filmer, maar wat ik tot nu gedaan heb is zonder meer prachtig. Ook op mn 55 inch OLED thuis, simpel vanaf de foon op mn TV gecast. Ideaal! Geldt overigens ook voor de foto's. Die komen ook prachtig over op de TV

De batterijduur valt me meer dan mee. Net als m'n S10 circa een dag. Het opladen gaat wel veel sneller.
Helaas evengoed bij dagjes weg / vakantie, waar het (camera) gebruik vaak intensiever is, altijd een powerbank mee.

Dat de foon retesnel is, merk je ook met beeld, games opstarten en gebruik van apps. Ook meerdere tegelijk / naast elkaar.

Het gebruiksgemak is prima. Komt natuurlijk door Android. Het vervelendst vind ik dat onderaan het scherm de terugknop en de menuknop omgedraaid zitten t.o.v. de S10+. En dat valt niet aan te passen. Dat is jammer, maar zal ook wel weer gaan wennen.

Wat ik mis is in het snelmenu (bovenkant scherm naar beneden vegen) een button om de geluid en tril instelling van bellen en berichten aan te passen. Op de Xperia werkt dat door de volume knop in te drukken en dan pas verschijnt de knop (geluid / trillen / stil).

De 1e connectie met de PC verliep niet gemakkelijk. Ik moest een Sony programma installeren, maar daarna kwam ik in een loop van een PC en een foon die elkaar niet herkennen.
Daarna op m'n laptop, zonder die software te installeren, verliep het wel soepel. Al we wat traag.
Daar heeft Sony wat mij betreft nog echt wel wat te winnen...

Ik besef me dat ik nog lang niet alle mogelijkheden heb geprobeerd. Als ik later nog noemenswaardige plus- of minpunten ontdek, zal ik deze review updaten.

Mijn conclusie: wat een fijn toestel.

Heb jij ook een Sony Xperia 1 III Zwart?

Vraag & Aanbod