Sony Reader Touch Edition PRS-650 Rood Review

RoosW 5 oktober 2010, 30.522 views

Sony Reader Touch Edition PRS-650 Rood

Pluspunten

• Snel, Helder scherm, Weegt haast niets

Minpunten

• Zeer slechte bijgeleverde software.

Sony EReader PRS 650

Na bijna een jaar gebruik te hebben gemaakt van een Sony PRS 600, vond ik het gezien de gebruikers ervaringen op sites als http://www.mobileread.com/forums/forumdisplay.php?f=100 een goed moment om de 650 te bestellen (bij Bol).
Ik moet zeggen dat ik niet teleurgesteld ben! Het verschil tussen beide apparaten is aanzienlijk.
Voorop gesteld dat dit een ereader 'pur-sang’ is, dus alleen geschikt voor het lezen van boeken, tijdschriften (geen ervaring mee) en nieuws van websites (als je calibre gebruikt), en je dus geen kleuren verwacht (wenst) geen flitsende graphics, en tablet eigenschappen, is dit in mijn optiek een prima aanschaf. De nieuwe prijs (229 euro) is een stuk vriendelijker als de oorspronkelijke prijs van de 600 (299 euro).

Na aanschaf opgeladen, en mijn totale library vanuit Calibre over gezet naar het interne geheugen (Geen SD kaart nodig op het moment, alle 1000+ boeken pasten er moeiteloos op) en nu dus aanzetten..
Mijzelf voorbereidend op 20 minuten wachttijd voordat ik nu verder kon gaan, (dat is de 'cold-boot’ tijd van de 600 met dit aantal epubs) was ik aangenaam verrast ,dat na iets meer als 2 minuten de reader klaar stond met het nieuwe hoofdmenu.

Wat direct opvalt is de helderheid en het contrast van het nieuwe scherm, op de foto’s is het misschien niet zo heel duidelijk, maar het verschil is enorm!
Het touch scherm is griezelig gevoelig en snel, soms iets te snel, even de vinger iets te lang bij boek en hij heeft meteen het boek dat dan onder je vinger komt geopend.. Ok, dat is dus even wennen.

Qua gebruik;

tja.. Snel, en het geheel weegt ook haast niets. Teleurstellend was dat dus mijn 'oude’ cover niet past :-( Dat word dus een nieuwe uitzoeken en kopen. De huidige covers bij de Sony website vind ik ronduit lelijk, zucht dat wordt dus geduld hebben en ondertussen heeeel voorzichtig met mijn heerlijke nieuwe speeltje omgaan.

Op het net waren veel gemopper te lezen over het boeken overzicht met kaften die hij standaard gebruikt, dat is een simpele optie, de oude manier van weergave is nog steeds beschikbaar.
De sorteer opties in de library zijn aanzienlijk uitgebreid, wat mij aangenaam verraste was een optie om de laatst gelezen boeken te laten zien (erg handig als je vinger even te lang boven je 'books’ heeft gehangen en er dus een ander boek geopend wordt).

Het nieuwe scherm.

Het omslaan van pagina’s geeft nog steeds een zwart/wit 'flits’ te zien (reset van eink) maar de algemene snelheid maakt het haast onmerkbaar. Het contrast is veel beter als het vorige touch scherm, zelfs naast het scherm van de 300 (de reader van mijn echtgenote) is het een duidelijk beter scherm. Bij gewoon daglicht kan ik nu zelfs met het XS font lezen, ipv M. Ook 's nachts is het bedlampje voldoende licht om bij te lezen, de 600 moest dan echt gebruik maken van mijn Mighty Bright, niet dat die helemaal ongebruikt zal zijn, het extra licht leest gewoon erg lekker ;-)

Touch calibratie is niet meer nodig, een paar simpele vragen over de taal enzo bij het opstarten en je reader is klaar voor gebruik.

Wel kwam ik toch een paar kleine dingen tegen, de voornoemde „overgevoeligheid“ van het touch scherm, en de daardoor onbedoelde respons.. en tijdens het lezen heeft de reader mij 2 maal bij het drukken op de volgende pagina toets weer in het Home-menu gezet. Niet echt een ramp, een kleine vingerwijzing naar het recent geopende boek, is voldoende om vrijwel onmiddellijk de net verlate pagina weer terug te zien. Persoonlijk vind ik het nieuwe Home scherm rommelig, het ‚oude’ Home scherm was rustiger. Ach, dat zal wel wennen.
Het woordenboek is geweldig, de pocket versie van de van Dale is aanwezig, ik gebruik de Engels-Nederlands versie, erg handig voor die zeldzame keer dat je een woord tegenkomt dat je echt niet eerder tegen bent gekomen ;-)
Ook het woordenboek is snel, wat de keuze om hem te gebruiken erg makkelijk maakt, je wordt nauwelijks gehinderd in de ‚flow’ van het lezen.
Al met al ben ik heel positief over deze reader, alleen de kleur, het rood van de oude 600 was wat naar bordeaux toe, deze is helder rood naar roze toe (slik), had ik nu toch maar de zwarte genomen.

Na enige weken dus mijn gebruikers ervaringen:

Het lezen is echt een plezier, alleen met het gebruik van Calibre 0.7.21 (Ubuntu) ben ik toch wel op de nodige hordes gestuit. Het zal misschien aan de versie van Calibre liggen (de oudere die dacht dat het de 600 was werkte redelijk tot prima) maar na het wegschrijven van een aantal boeken naar het 'main' memory, bleef het 'bezig' ronddraainde pijltje heel lang aan het werk, en kreeg ik een 'Fatal memory error' oid. waarna ie vrolijk het gehele hoofd geheugen formateerde.. Ok.. hum.

Het werken met .DOC bestanden gaat ook, hoewel Calibre ze weigert op de reader te zetten ;-), opmaak is grotendeels foetsie, kolommen etc. werkte niet (.DOC office 2000 formaat) .TXT files gaan vlekkeloos, hoewel ik niet weg ben van de scherpte van het lettertype dat de reader dan zelf kiest.

Nu is er een nieuwere versie van Calibre, en ik hoop dat die beter werkt, alles beter als de volslagen nutteloze software die Sony zelf bijvoegt!
Voor 39 Euro een nieuwe kaft met lampje gekocht (leuk hoor, in de winkel verkrijgbaar in elke kleur als het maar zwart is). Zeer te spreken over het ingebouwde lampje, veel minder over de extra breedte die het toevoegt aan de reader, zelfs met mijn grote handen, wordt het geheel te breed om hem liggend in bed makkelijk vast te houden en de pagina toetsen te bedienen (Kaft als boek opengeslagen om licht-overlast voor mijn echtgenote te beperken ;-) )

Wat me ook is opgevallen, bij bijvoorbeeld .TXT files wordt de tekst tot heel kort bij de kanten van het beeldscherm geplaatst, en geen vervagen meer langs de randen wat de oude 600 wel deed! Prettige bijkomstigheid dus! Ik denk dat ik mijn Epub conversie dan ook een kleinere marge ga geven.

Al met al blijf ik bij mijn eerste beoordeling, een prima aankoop, als je zonder WiFi wilt of kunt.

Wilco

Heb jij ook een Sony Reader Touch Edition PRS-650 Rood?

Sorry overigens dat ik nog niet aan het testen van .doc enzo ben toegekomen, om de een of andere reden gebeurt er steeds wel weer iets dat mijn tijd opslurpt ;-)

@Kloos - Heb je hem al gevonden? Helemaal onderaan de aanbieding staat een promotiebundel, dat is met de cover, ik zou hem alleen nu terug moeten sturen en opnieuw moeten bestellen, dat doe ik dus niet..

@MrsK - Hum, het contrast is het zeker waard, maar dat geld eigenlijk alleen als je net als ik een leesbril moet gebruiken, fatsoenlijke ogen zullen het wel waarderen, maar noodzakelijk is het niet.
De batterij is iets beter als de 650, maar of ie de 2 weken gaat halen bij mijn leesgedrag (meerdere uren per dag), dat betwijfel ik.
Ik ben sinds de aanschaf (lees 1x opladen) nu 2 blokjes van de 4 kwijt. Ervaring leert dat dit wel verbeterd bij regelmatig bijna leeg/volledig laden, maar in hoever dat valt te bezien.
Het is een trade-off, minder 'levens-duur' van de accu tegen meer contrast en een (zeer) duidelijk beeld. Zou ik hem willen omruilen met mijn 'oude' 600? No-way, zelfs als de accu slechter zou presteren en dat doet ie niet, zou ik hem zeker niet willen ruilen ;-)
Ik ben nu aan het touch screen gewend, en het is een verademing vergeleken bij de oude! De 350 heeft echter nu ook een touch screen had ik begrepen. Hoe je het ook wend of keert, goed voor de levensduur van je batterij is het zeker niet.
Ik zie dat je net je ervaringen met doc en txt bestanden hebt gepost, mijn dank hiervoor!

Ik ga misschien toch nog even naar Dixons vanmiddag.
Leuke review! Ik zat er toevallig naar te kijken van de week en had deze al op bol.com gezien in de aanbieding. Je had meteen de bijbehorende hoes voor 15 euro kunnen bestellen (ipv rond de 30). Misschien dat je dat alsnog kan?

Hoe werkt hij met pdf's en word documenten? Gaat dat nog een beetje snel?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, zodra ik morgen even tijd heb, zal ik het uitproberen, en het aan de review hangen ;-) Dat van die hoes had ik nergens gezien :-( Ik zal Bol emailen of het nog kan.. Bedankt voor de tip!
Leuke review. Ik heb de zilvergrijze en ik kan je review onderschrijven; zeker voor wat de snelheid. De gevoeligheid van het scherm vind ik persoonlijk erg aangenaam. Dat van dat hoesje is volgens mij niet geheel correct. Het betreft volgens mij een blauwe hoes voor de PRS-350
Leuke review!

Ik denk erover mijn PRS-300 aan de wilgen te hangen, en deze PRS 650 aan te schaffen.
Is dat aan te raden? Werkt deze reader significant beter dan de oude pocket edition? Is de leeservaring zoveel beter dat het de aanschaf van een nieuwe reader rechtvaardigt?
De functies zoals MP3 luisteren en tekenen etc gebruik ik niet, het gaat mij puur om het lezen, het contrastrijke scherm, gebruiksgemak enzo.

En, belangrijker nog: hoe is jouw ervaring met de batterij van de 650? Want over touch-screens is vaak te lezen dat ze energie slurpen.
Volgens Sony is de batterijcapaciteit met 20% verbeterd t.o.v. de vorige serie. Afwachten dus maar. De prettige snelheid van het bladeren en de woordenboeken, als je een anderstalig boek leest is werkelijk fijn, vooral als je die taal niet regelmatig gebruikt. Al met al, gezien mijn ervaring met andere readers, is deze Sony het neusje van de zalm, ook wat betreft de chique uitvoering. Op YouTube is een leuk introductie filmpje (van de beurs).

[Reactie gewijzigd door Kloos op 22 september 2010 15:33]

duidelijke review.. je hebt de staat er weer mee gespekt :-)
net 1 besteld incl hoes met 20 euro korting..
ben benieuwd.. ik was net niet voor half tien (volgende dag in huis).

ik was eerst van plan om op de nieuwe bebook club te wachten.. iets goedkoper.. maar maar 8 grijstinten en geen touch.

[Reactie gewijzigd door tjaeuhm op 22 september 2010 21:50]

Nee hoor, het staat nu bij alle nieuwe modellen, heb de kantenservice een email gestuurd, afwachten dus maar.. Ik heb vanmiddag eindelijk even tijd om wat .doc en .txt files te proberen, zal de review daarna aanpassen.
@RoosW: kan de aanbieding niet vinden. Zet me even op het juiste spoor.
Ja, uiteindelijk zie ik de aanbieding, scheelt toch € 20. Moet de reader terugsturen wil ik van de aanbieding gebruik kunnen maken. Doe ik maar niet.

[Reactie gewijzigd door Kloos op 20 september 2010 13:12]