JBL Tune 750BTNC (Zwart)

€ 114,99
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Tune 750BTNC (Zwart) Review

laptopleon 2 december 2021, 133 views Product gekocht

JBL Tune 750BTNC (Zwart)

Prima geluid, bovengemiddeld voor wat ik gewend ben, maar de noise cancelling valt tegen ten opzichte van de concurrentie. De schelpen zijn te klein voor een 'over the ears' koptelefoon. Minimale uitrusting. Geen aparte knoppen voor bijvoorbeeld 'Volgende nummer'. Heeft wel goede grip op je hoofd.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit (mede dankzij AAC)
  • Blijft goed zitten
  • Bluetooth bereik prima

Minpunten

• ANC is ondermaats
  • Geen aparte volgende/vorige knoppen
  • Schelpen te klein

Als ik eerlijk ben, valt deze koptelefoon tegen, zelfs op de meeste vlakken tegen.

Het boeit op zich niet dat alles plastic is, maar wel dat het heel hard plastic klinkt op je oren, zodra er ook maar iets langs de hoofdband of schelpen gaat. Dat was bij mijn eerdere koptelefoons veel minder.

Hij wordt gekocht als 'over de oren' maar bij geen normaal mens passen de oren vlak tegen het hoofd onder deze veel te kleine schelpen. Hoe irritant je dit vindt is persoonlijk maar zelfs als het je niet stoort, verpest het zowel het passieve als active noice cancelling omdat er daardoor meestal geen goede afsluiting meer is.

De passieve geluidsdemping is overigens wel behoorlijk goed en als je dan ook nog popmuziek aan zet, hoor je de tv vanaf de bank niet meer, maar daarvoor koop je geen anc koptelefoon natuurlijk.

De active noice cancelling kan alleen aan of uit, wat op zich voor mij voldoende is, maar het werkt gewoon niet goed genoeg. Hiervoor had ik een (zeg maar Aldi huismerk) Medion koptelefoon MD 43691 van € 40 in de uitverkoop-bak (kon hem niet koppelen met deze review, want niet te vinden in de pricewatch). De anc van die 3,5 jaar oude variant leek meer te doen dan van deze, die toch echt van een andere prijsklasse is.

Met anc aan hoor je de tv vanaf de bank net zo goed als zonder anc. Wel hoor ik een zacht ruisje met anc aan, zoals ook bij de Medion koptelefoon. De ruisonderdrukking komt meer in de buurt van de Nokia BH-604 die ik daarvoor had. Daar merkte je ook weinig van.

De ruisonderdrukking is wel merkbaar bij het geluid van de airco die nu als warmtepomp staat te blazen, maar dat is een heel subtiel, monotoon geluid. Voor stemmen en tv-geluid werkt het totaal niet. Ik weet dat anc daar sowieso minder op werkt maar het moet wel IETS doen. Ik zou bijna denken dat deze hoofdtelefoon gewoon kapot is, maar dan zou het ook niet hoorbaar moeten zijn met de airco.

Bij het aan/uitzetten hoor je een soort melodie-riedeltje, wat erg slecht van geluidskwaliteit is en eindigt in een overdreven zwaar basgeluid. Onbegrijpelijk dat er zo'n slechte, lage kwaliteit sample gebruikt wordt want het apparaat klinkt met gewone muziek 100x beter. Dus wat voegt dit dan toe? Dit maakt de ervaring juist minder. Uiteraard kun je dit ook niet uitzetten.

Het geluid klinkt wel lekker fris en helder. Ik luisterde vanaf een iPhone en beide kanten ondersteunen aac. Dat klinkt zelfs voor een niet-audiofiel zoals ik meteen hoorbaar beter dan de Medion koptelefoon of een willekeurig paar oortjes. Veel beter ook dan de oortjes die je bij je iPhone krijgt.

In tegenstelling tot de Apple oortjes valt de koptelefoon niet zomaar van je hoofd. Hij voelt aan alsof hij een goede grip heeft. Beter dan gemiddeld.

Er zijn knoppen voor aan/uit, anc aan/uit, volume harder, pauze/play/telefoon en volume zachter. Om een nummer over te slaan of terug te gaan moet je de volume-knoppen 2 seconden vasthouden. Persoonlijk vind ik dit niet handig. Koptelefoons hebben hier bijna altijd aparte knoppen voor. Even 10 nummers skippen kan nu niet snel.

Verder zit er geen app bij, geen andere functies zoals een equalizer of wat dan ook. Wel zo'n veel te kort oranje oplaadkabeltje wat je ook bij een losse JBL-speaker krijgt (daar klinkt de 'start-riedel' veel beter trouwens) en een mini-jack-kabeltje om rechtstreeks in te pluggen op een bedrade manier.

De multipoint verbinden, bedraad luisteren en bellen (microfoon-kwaliteit) heb ik (nog) niet getest.

Als ik hem nog meer ga gebruiken, zal ik deze review nog aanvullen, maar wat mij betreft gaat deze koptelefoon sowieso retour. Ik dacht een Black Friday-koopje te hebben gevonden voor € 58 maar nee.

Op cybermaandag heb ik, op het laatste moment, toch nog een andere koptelefoon besteld. Een Anker Soundcore Life Q35. Die ga ik ook testen en hier op tweakers bespreken, zodra ik hem uitgeprobeerd heb.

Heb jij ook een JBL Tune 750BTNC (Zwart)?