Monitor Audio Silver 200 (Wit satijn) Review

curkey 1 december 2021, 986 views Product gekocht

Monitor Audio Silver 200 (Wit satijn)

Een mooi levendig en breed geluidsbeeld met strakke bassen in een slanke verschijning voor een fijne prijs, what's not to like? Met nauwelijks reviews, verdient Monitor Audio toch meer aandacht, want de speakers zijn top.

Pluspunten

• Helder en ruimtelijk stereobeeld
  • Strakke bas, reageert snel
  • Visueel aantrekkelijk, slank design
  • Erg goed geluid, zeker voor de prijs
  • Mooi gebouwd zonder schroefgaten etc

Minpunten

• Voor de prijs eigenlijk geen
  • Geen subsonische bas

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 5
Intro
Al een tijdje was ik op zoek naar opvolgers voor mijn Jamo Digital 100 speakers, welke ik al sinds mijn studententijd in gebruik had. Deze speakers deden het op zich nog best prima, maar zagen er wat verfomfaaid uit na diverse verhuizingen en jaren gebruik.

Na het vervangen van mijn oude getrouwe Denon PMA-920 versterker door een NAD C388, werd het echt tijd om te upgraden. De Jamo's klonken gewoon niet super over de NAD. Omdat de Denon erg krachtig en helder leverde, was er op matig volume nog wel voldoende hoog aanwezig. De C388 heeft meer power in huis, maar levert een gelijkmatiger geluid op, wat erg saai klonk.
Kandidaten
Aangezien ik wat kleiner behuisd ben, was ik in eerste instantie van plan mijn Jamo's te vervangen voor boekenplank speakers. Mijn oog viel gelijk op de KEF LS50 Meta speakers. Deze combineerden een uitstekend geluid met een mooi design en een leuk prijskaartje. Ook het goedkopere broertje, de Q350 leek me wel wat. Ik wilde niet meer dan uiterlijk 1500 Euro uitgeven (liefst minder) wat goed overweg kon met de NAD.

Ik zag nog wat Dali's, B&W en Dynaudio's die op papier goede kandidaten waren, maar ja, hoe klinkt zoiets nu echt...
Proefluisteren
Op een weekenddag naar Utrecht getogen om de speakers te gaan beluisteren. Audio Zaal had ze in de winkel staan, dus dat kwam mooi uit.. Ondanks de spontane drop-in mochten mijn eega en ik in een luisterruimte gaan zitten en werd alles netjes aangesloten op eenzelfde C388 versterker als wat ik thuis had.

Mijn smaak loop van licht verteerbare Chopin en ijselijke schoonheid van Eivør tot en met dampende techno en beukende death metal. Dat betekent dat ik dus een compromis moest zoeken waar dit alles tot zijn recht kon komen zonder er een nieuwe hypotheek voor af te hoeven sluiten...

De LS50 Meta klonk serieus goed, was mijn eerste gedachte. Mooi heldere klanken en een breed geluidsbeeld. Maar bij het inzetten van wat densere muziek miste ik toch wel de power door het ontbreken van echte bas. Het inzetten van een subwoofer nam ik even in overweging, maar dat zou betekenen dat ik over budget zou gaan, plus ik zou zo'n extra box maar moeilijk thuis kwijt kunnen. De speakers zelf zouden idealiter op stokjes moeten staan, wat nog weer extra geld zou kosten.

De winkelier suggereerde om toch een vloerstaander te overwegen, maar dan een wat ranker model. Hij had er een aantal staan, zei hij. Awel, laat maar komen dan...

Als ik me goed herinner kwam er een Acoustic Energy langs, dat zal dan de AE 109 zijn geweest gezien de prijs. Een fijne speaker met een prettig geluid met zeker een beter frequentiebereik dan de LS50. Echter was deze wat ingetogener en intiemer in de mid/hoog, waardoor ik hem minder sprankelend vond dan de KEF. Een typisch warm, Brits geluid, zo werd mij verteld. Het knusse was wel leuk, maar verschilde te weinig met wat ik thuis had staan.

De volgende werd de Monitor Audio Silver 200. Het merk kende ik wel van naam, maar dat was eigenlijk alles. Bij het naar binnendragen werd mijn vrouwtje al blij, want ze vond het design al mooi. Gelukkig is ze niet de moeilijkste met dit soort dingen, maar een positief begin was mooi meegenomen. De ranke zuilen bleken niet alleen mooi eruit te zien, maar ook een prima weergave neer te zetten. Zelfs de 200 bpm van de technische death metal van Archspire liet gewoon duidelijk de tikken van de bassdrum horen. Een live concert van Eivør daarentegen klonk heerlijk ruimtelijk en welhaast etherisch.

Tenslotte kwamen er een paar Dynaudio Emit 30's voorbij, ook prachtige zuiltjes. Er zat ook hier heerlijk veel detail in en een heel strakke zuivere bas. Over de hele range was het echt een fijn geluid en kon ik genieten van de tracks die ik opzette.
De Keuze
De keuze tussen de Monitor Audio en de Dynaudio was nog best een harde noot om te kraken. Beide waren goed en anders genoeg om ze uniek te maken. Het strakke laag en de controle over de details van de Dynaudio waren erg prettig, maar het was iets ingetogener allemaal.

De Monitor Audio zette een wat bredere soundstage neer, was wat levendiger en had ook een snelle respons, alleen een iets minder strak laag. In combinatie met het mooiere design viel de keuze op de Monitor Audio. Mooi binnen budget ook, dat was ook wel eens fijn :-)

Of deze speakers een paar dikke KEF Reference kunnen evenaren is natuurlijk simpel te beantwoorden, maar dat was ook niet mijn intentie. Wel denk ik dat ik nog best wat jaren plezier ga beleven aan mijn aankoop, want ik heb niet het gevoel dat ik nu echt veel op de kwaliteit heb moeten beknibbelen met deze speakers. Binnen dit budget is er best veel fatsoenlijks te koop, maar je moet toch echt zelf gaan luisteren. Verrassend hoeveel verschil er te vinden is.

Mijn nieuwe Silver 200's komen prima tot hun recht in mijn bescheiden huiskamer, die toch al wat akoestisch gechallenged is. Daarenboven zien ze er ook nog modern uit met een nette afwerking, dus wat wil je nog meer?

Heb jij ook een Monitor Audio Silver 200 (Wit satijn)?

Mooie review. Ik herken veel wat je beschrijft over het geluid want ik heb zelf dezelfde MA Silver 200. Ik stuur ze aan met een Cambridge CXA 60.
Dankjewel, Zelfs bijna (nou ja) een jaar later ben ik nog steeds happy met mijn keuze.