Synology DiskStation DS114 Review

classiclinerNewbie 1 december 2021, laatste update op 1 december 2021, 158 views Product gekocht

Synology DiskStation DS114

Prima apparaat nog steeds als backup voor mijn fotocollectie

Pluspunten

• eenvoudig
  • draait op DSM 7
  • makkelijk te installeren
  • Met een SSD nog steeds zeer geschikt voor opslaan van kleine bestanden

Minpunten

• minder geschikt voor streamen van films e.d.

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb de DS114 jaren terug gekocht en destijds voorzien van een 1TB WD HDD. Gezien er een melding kwam over bad sectors heb ik de HDD laatst vervangen door een 2,5" SSD (Samsung 860 EVO) die ik nog had liggen. De benodigde type C holder heb ik in 3D uitgeprint, bestand is gewoon op internet te vinden. Nooit eerder de switch naar SSD gemaakt omdat je op internet veel leest dat dat weinig toevoegt qua snelheid.
Bij deze 1-bay NAS en de manier waarop ik deze gebruik is echter het tegendeel waar. Weliswaar is de snelheid van up- en downloaden niet of nauwelijks merkbaar hoger. Maar ik gebruik deze NAS meest voor het opslaan en cloudbackup van onze fotocollectie die ik vervolgens vanaf onze mobiele telefoons gewoon simpel via DS File benader, en de SSD maakt bij de DS114 werkelijk een wereld van verschil. De foto's zijn vrijwel zonder wachttijd benaderbaar en zichtbaar, in tegenstelling tot via de HDD, waarbij er altijd thumbs moesten worden opgebouwd of de foto's zelf moesten worden geladen. Ook wanneer ik de foto's via DS photo benaderde.
Ik denk dat bovenstaand ook geld voor de andere (oudere) budget-nas types van Synology, zoals DS115, DS118, enz. En bij de j-types. Ook hoor ik de NAS niet meer, een HDD hoor je altijd wel iets zoemen.

Ergo: gewoon een SSD inbouwen, zo duur zijn die niet meer tegenwoordig!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS114?

Vraag & Aanbod

Is deze met een gewone HDD wel snel genoeg? Ik zoek iets als backup medium en voor het streamen van muziek bestanden van de Bluesound. NAS gaat voor mij ook om de hoeveelheid opslag. 2of 3 TB SSD maakt het dan wel prijzig.
Ik durf het je niet te zeggen hoe audio streamen vanaf deze NAS met een HDD gaat. Ik heb dat nooit geprobeerd. Wel kon ik zonder al teveel lag filmpjes die we vroeger met de fotocamera of telefoon gemaakt hebben streamen naar mijn pc.
Momenteel ben ik niet in de gelegenheid om de DS114 audio te laten streamen vanaf SSD. Ik kan daar volgende week nog wel eens naar kijken.