1 review

Elgato FaceCam

€ 154,-
Specificaties 960x540, 1280x720 (HD), 1920x1080 (Full HD) resolutie zonder microfoon - Bekijk alle specificaties

Elgato FaceCam Review

epoman 16 december 2021, laatste update op 23 november 2022, 435 views Product gekocht

Elgato FaceCam

Voorlopige indruk FaceCam is ok, gave featureset en goed beeld. Heeft redelijk wat licht nodig. Instellingen blijven behouden na herstart maar moeten vaker dan verwacht opnieuw worden opgehaald in Camera Hub.

Pluspunten

• Losse, lange usb-c kabel
  • Aanpassingen in instellingen in de camera opslaan
  • Onder juiste condities zeer scherp beeld
  • Lenskap meegeleverd
  • Bouwkwaliteit lijkt ok
  • Veel controle / instellingen

Minpunten

• Veel licht nodig voor volledig potentieel
  • Losse lenskap (en raar bevestigen)
  • Meegeleverd 'voetje' is wel érg licht
  • Wat prijzig
  • Geen microfoon

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Context: Ik zocht voor m'n thuiswerkplek een webcam die scherper was dan een zoom q2n-4k of de ingebouwde webcams van de laptops. Daarnaast moet 'ie vrijheid geven in hoe/waar ik 'm kan plaatsen. Mijn use cases zijn hoofdzakelijk ms teams / zoom / facetime calls, ik ben geen streamer. Een maximale resolutie van 1080p en 30p zou prima volstaan. Ik heb hieronder een aantal eerste ervaringen opgeschreven die me er enigszins van weerhielden een volledige review te schrijven.

Eerste indruk: Facecam nu een paar weken in gebruik, maar wat momenteel opvalt is dat opgeslagen instellingen verloren lijken te gaan wanneer je 'm aansluit op een Mac (M1 Pro, Monterey). Onder Windows leek dit niet op te treden.

Aanvulling 22/12/21
Met betrekking tot de instellingen: De FaceCam blijkt de instellingen wel degelijk in de camera zelf op te slaan, maar moet (in ieder geval op Mac) na elk stroomverlies (herstart, ompluggen, dock aan/uit etc) in Camera Hub de instellingen opnieuw uit de camera ophalen. Had veel handmatig ingesteld en niet verwacht dagelijks in Camera Hub de instellingen te moeten ophalen. Dat valt toch wat tegen.

Met betrekking tot 'stotteren': Meerdere mensen op o.a. Reddit hebben hetzelfde probleem gemeld icm 2021 MBP 14"/16". Lijkt te maken te hebben met de implementatie van UVC en is zowel bij Elgato als bij Apple gemeld. Raakt bij mij vooral de Camera Hub software zelf, maar ook apps als Facetime en Quicktime. In de browser-versie van MS Teams lijkt het wel redelijk goed te werken.

Aanvulling 30/09/22
Het 'stotteren' in (met name) Facetime lijkt niet langer een issue te zijn sinds een recente update van de Camera Hub software. Ik heb daarom het overall oordeel van 3 naar 4 sterren gezet.

Voorlopige review (wordt nog aangevuld):

Hardware
De FaceCam komt in een relatief eenvoudige doos, zoals de meeste spullen van Elgato. In de doos tref je naast wat papierwerk vier dingen aan:

- FaceCam zelf
- Lenskap
- Voetje
- USB-C naar USB-A kabel (2m)

De FaceCam is een relatief forse webcam maar voelt door de afmetingen relatief licht. Ondanks het gewicht voelt het wel als een degelijk apparaat aan. Er zit een grote lens aan de voorkant, net als een klein indicatie-ledje, een usb-c-poort aan de achterzijde en een standaard 1/4 inch schroefbevestiging aan de onderzijde. De combinatie van een losse/vervangbare usb-c-kabel en de schroefbevestiging van de camera geeft veel vrijheid in hoe/waar je de camera kunt monteren, en met welk doel.

De bijgeleverde kabel is wat stug maar ook vrij lang. Het meegeleverde 'voetje' met schroefdraad is van plastic en in verhouding tot de camera en de kabel veel te licht uitgevoerd. Vrijwel iedere keer dat je de camera of de kabel aanraakt zul je het voetje terug in de juiste positie/hoek moeten stellen. Door de hoogte van de voet en het formaat van de camera zelf komt het geheel vrij hoog boven je monitor uit, wat mogelijk een onhandige kijkhoek kan opleveren. Om deze reden heb ik er zelf voor gekozen met onderdelen van SmallRig (zie foto) de webcam steviger én lager te plaatsen.

De lensopening is vrij groot, en de lenskap daarmee ook. De lenskap is op twee manieren onhandig uitgevoerd: Het is een losse kap (geen mogelijkheid om 'm aan de camera te hangen oid) en de kap 'klikt' vast in de behuizing op een manier die eigenlijk altijd twee handen vereist. Eruit pakken kan wel met één hand, maar als je de bijgeleverde voet gebruikt moet je de camera daarna weer opnieuw richten.

Gebruik
Zoals gezegd gebruik ik mijn setup vooral voor video calls, ik ben geen streamer. Ik heb anderhalf jaar een extreem veelzijdige Zoom q2n-4k als webcam gebruikt. De Zoom is in de basis wel scherp maar heeft nogal een groothoeklens, bij weinig licht snel last van ruis en het beeld in de tele-stand ('ingezoomd') is toch wat wazig. En dat is de stand die ik het meeste gebruik. Was benieuwd of de FaceCam scherper beeld zou opleveren bij een vergelijkbare hoeveelheid licht. De controle over instellingen via de software zag ik als een interessante extra.

De lenshoek van de FaceCam is 82 graden (f2.4/24mm), tegen 150° (f2.8/15.2mm) van de Zoom. Mijn verwachting was dat de standaard beeldhoek daarmee dichter zou zitten bij wat ik gebruik, of met minimaal inzoomen/croppen. En waarschijnlijk minder ruis bij gelijk licht. Blijk in de praktijk ongeveer 72° te gebruiken, dus dat klopte redelijk.

Ik gebruik m'n camera via een usb-hub in een monitor, die afwisselend aan een mac of een windows-machine hangt. Alle apparatuur gaat regelmatig uit of door een herstart heen waarbij de stroom naar de webcam wordt onderbroken. Het was daarom een voorwaarde dat de camera instellingen zou kunnen onthouden, wat zowel het geval is bij de q2n-4k als de FaceCam.

De camera wordt zowel op macos als windows direct herkend als webcam en is ook als zodanig beschikbaar in alle hierboven genoemde applicaties.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is verrassend goed voor wat in de basis 'gewoon een webcam' is. Het is niet te vergelijken met een systeemcamera oid, maar wel duidelijk scherper dan de zoom q2n-4k, logitech c920 en alles wat ik aan ingebouwde webcams in laptops heb gezien.

(Omdat ik tegen wat issues aanliep die ik eerst wil proberen te verhelpen ben ik hier even gestopt met de review, ben wel voornemens dit aan te vullen.)

Software
De FaceCam is plug&play via usb, met alle instellingen op automatisch en noise reduction aan. Elgato levert echter ook de Camera Hub software die je controle geeft over diverse instellingen. Onder andere lenshoek, contrast, saturation, sharpening, witbalans, iso en sluitertijd zijn handmatig in te stellen. Ook is er een optie om de ruisonderdrukking uit te zetten. Wijzigingen in de instellingen kunnen worden opgeslagen in de camera zelf.

(aanvullingen volgen nog)

Voor wie tot hier is gekomen: Geef desnoods met een reactie aan wat je zou willen weten, dan kan ik daar bij updates/aanvullingen rekening mee houden. Ik ga geen video van m'n hoofd plaatsen maar kan wellicht een hoop andere vragen wel beantwoorden :).

Heb jij ook een Elgato FaceCam?

Vraag & Aanbod