ICIDU 11G Wireless Broadband Router Review

The Lord 16 september 2010, laatste update op 16 september 2010, 3.316 views

ICIDU 11G Wireless Broadband Router

Pluspunten

• Opstarttijd (hooguit 5 seconden)

Minpunten

• Bug(s)
  • Ondersteuning ICIDU (firmware)

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Ik zal heel kort door de zaken heen gaan die ik minder dan goed heb beoordeeld.

Featureset
De router biedt alle mogelijkheden die je minimaal in een router verwacht. Voldoende naar mijn mening en niet meer dan dat.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Hier zou het apparaat een voldoende hebben gekregen als er niet een nare bug in de firmware aanwezig zou zijn. Een lange SSID en passkey met verplicht WPA2 AES resulteert in een router waarvan de management interface het helemaal niet meer doet. De SSID (32 karakter max) en passkey lengte zijn binnen specificatie.

Het niet afdwingen van WPA2 AES in combinatie met lange SSID en passkey gaat goed zolang geen client WPA2 AES gebruikt.

Het niet afdwingen van WPA2 AES met een 'normale' lengte SSID en passkey lijkt stabiel te werken.

Beheerbaarheid
Net als de bij de beoordeling van de featureset vindt ik dat de router voldoende kan worden beheert. Wat echt nodig is zit erin.

Ondersteuning
Daar valt kort over te zeggen dat die eigenlijk niet aanwezig is vanuit ICIDU.

Voor een router van ongeveer 19,- is dat wel een beetje te verwachten. Maar dat er zelfs geen nieuwere firmware is te downloaden om eventuele bugs te fixen gaat wel erg ver.

Dan volgt nu de (gouden?) tip.

De ICIDU's zijn veelal relabeled producten van de firma TP-LINK. De ICIDU 11g (NI-707502 v2.1) welke ik heb aangeschaft bleek na een inwendige inspectie (zonder de garantie sticker te verbereken), wat gegoogle en proberen een TP-LINK WR541G v4 te zijn.

Procedure voor nieuwere firmware:
  • Download bij TP-LINK de firmware voor de TL-WR541G V4.
  • Pak het firmware bestand uit, zodat deze zijn originele folder structuur behoudt.
  • Upload de firmware wr541gv4_tmp_en_up.bin uit de folder TL-WR54xGv4v6_081021_transition.
  • Log in met username admin en password admin.
  • Upload de firmware wr541gv4_en_up.bin uit de folder TL-WR54xG_v4v6_081021.
En nu is het een TP-LINK WR541G hardware versie 4 te zijn met firmware 4.0.1 build 081021 Release 48660n. Bepaald niet nieuw die firmware, maar de bug waar ik last van had zit er niet meer in.

Heb jij ook een ICIDU 11G Wireless Broadband Router?

"Een lange SSID en passkey met verplicht WPA2 AES resulteert in een router waarvan de management interface het helemaal niet meer doet."
Als dat echt het geval is, hoe kan je er dan nieuwe firmware op krijgen?
Op de mijne krijg ik na een reset nog wel login-scherm op192.168.1.1 maar kan niet meer inloggen met admin/admin zoals ik vroeger deed.
Het lijkt of de firmware corrupt is.

Ik gebruik nu een ICIDU NI-707517, maar ik meen dat deze minder goed werkt dan de NI-707502, want mijn tablet en smartphone hebben duidelijk meer last van signaalonderbrekingen, ondanks een vrij sterk signaal.

Bert
Een 'factory reset' wist de instellingen, zodat de management interface weer bruikbaar wordt met standaard inlog gegevens (gebruiker: admin, wachtwoord: admin).

Use the Factory Default Reset button: First, turn off the router's power. Second,
press and hold the default reset button then turn on the router's power, until the
System LED lights up (about 3 seconds). Last, release the reset button and wait
for the router to reboot.