Half Life 2 - The Orange Box, PC Review

Shabbaman 27 februari 2012, 1.036 views

Half Life 2 - The Orange Box, PC

Pluspunten

• veel spellen, vele uren speelplezier
  • goede support
  • dispensers

Minpunten

• In 2007 was de source-engine nog goed te doen, maar zonder fancy dx11-graphics moet die engine het tegenwoordig toch afleggen tegen de concurrentie.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Ik vond de Orange Box al een koopje toen ik 'm voor de volle prijs kocht, maar voor vijftien euro is het een echt koopje, de support van Valve is top. De Orange Box viel in eerste instantie op doordat het Half-Life 2: episode 2 bevat (en als bonus alle voorgaande versies), en ook de opvolger van de klassieker blijkt een klassieker. De bundel bevat echter ook Portal en Team Fortress, en ik heb aan die spellen meer plezier beleefd dan aan HL. Portal is leuk om eens op een andere manier een FPS te spelen, maar het spel onderscheid zich vooral door de briljante humor. TF2 is simpelweg de beste multiplayer FPS die ik ooit gespeeld heb, en ook hier komt weer de nodige humor in voor.

Ik kan toch ook wel een minpuntje noemen (en voor de duidelijkheid: deze review is al een tijdje oud, maar deze minpunten zijn nieuw): TF2 is tegenwoordig zelfs gratis, en Portal is al zo vaak gratis te spelen geweest dat het zo goed als gratis is. Koop je deze bundel nu nog om HL te spelen? Tsja, als je het nog nooit gespeeld hebt…

Heb jij ook een Half Life 2 - The Orange Box, PC?

Reviews door de redactie

Al eens naar CinematicMod gekeken: http://cinematicmod.com ? Is mod voor HL2 welke laat zien waar de engine werkelijk tot in staat is.
ziet er goed uit als je bent hoe oud de engine is
Ik vind dat niet zo'n vreemde vergelijking: een productreview moet ook nuttig zijn voor iemand die zo'n spel nu wil kopen. Je zou ook kunnen zeggen "het spel was geen vijftien euro toen het uitkwam". Los daarvan geef ik aan dat het een update is van een oude review :)
Maar dat wil nog niet zeggen dat jij de toen geldende standaards moet vergelijken met de nu geldende standaards.

Even een ridicule vergelijking: dan zou volgens jou Super Mario Bros. al helemaal dramatisch scoren in een review vanwege de graphics.
Hier snap ik werkelijk niets van:
  • negatief punt: tf2 is tegenwoordig gratis
  • negatief punt: portal is al zo vaak gratis te spelen geweest, dus is het zo goed als gratis (??)
Bovenstaande punten raken noch kant noch wal, vervolgens luidt de slotconclusie dat je alleen dit pakket koopt als je hl2 nog nooit gespeeld hebt, of zo?

Wat is nu het advies dat je mensen wilt geven? Betaal geen geld want het meeste is gratis? Koop het niet want het is verouderd? Het is verouderd dus het is het geld niet waard?

Bovendien wordt met een dergelijke review een grove afbreuk gedaan aan het baanbrekende karakter van het spel.
De Orange Box staat nu voor 20 euro in de pricewatch: voor 20 euro koop je eigenlijk de volledige HL-serie, want voor TF2 hoef je niet meer te betalen en Portal kan je ook regelmatig gratis spelen. Zo'n vreemde conclusie is dat toch niet?
Mijn punt is tweeledig: a. je suggereert iets en concludeert niets. b. de prijs voert nu de boventoon in je review.
Dat is geen conclusie, dat is een constatering.

Welke informatie wil je nu aan de mensen die jouw review lezen, meegeven?
Hm... misschien zou ik het zo moeten zeggen: Half-Life 2: Episode Two is 7 euro, doordat TF2 gratis is en Portal regelmatig gratis te spelen is is de Orange Box het geld niet waard.
Je vergelijkt een oude reeks met spellen van tegenwoordig (dx11)

1 Ster
HL1 en 2 blijven gewoon geweldige games.
De source engine is trouwens al uit 2004!
Dat klopt, maar de Orange Box is uit 2007 :)