Lenovo D32q-20 Zwart

€ 276,71
Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Lenovo D32q-20 Zwart Review

ThinkPad 29 november 2021, laatste update op 29 november 2021, 249 views Product gekocht

Lenovo D32q-20 Zwart

Vrij basic monitor, wel goede kleurweergave, na kalibratie een gemiddelde dE van 0,28.

Pluspunten

• Mooi groot

Minpunten

• Geen USB-hub
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Irritante menu knopjes

Scherm was voordelig te koop met Black Friday. Heb hem voor €171 rechtstreeks bij Lenovo besteld. Mooie upgrade vanaf 2x24" nu we nog lang(er) moeten thuiswerken. 2x24" was ook al best een nette werkplek, maar ik vond de schermranden toch wat vervelend worden. Heb liever één groot scherm. Wel eens gekeken naar een 34" curved, maar dan praat je maar zo over €400-500 wat ik te duur vind.

Het is een vrij basic scherm, 1x HDMI, 1x DP en een koptelefoonaansluiting. Dat is het. Ik zou persoonlijk een USB-hub nog wel handig vinden, om m'n muis en toetsenbord op aan te sluiten.

Belangrijkste bij een monitor is natuurlijk de beeldkwaliteit en die is prima!
Heb het scherm gekalibreerd met een ColorMunki Display. Rechtstreeks uit de doos is hij redelijk, ietsje teveel blauw. Hierdoor een gemiddelde dE (delta E, kleurafwijking) van 1.49 op 0-100% grayscale en een kleurtemperatuur van 6600K-en een beetje. Ik heb de brightness teruggeschroefd naar 39, dan is de hoeveelheid uitgestraald licht 120cd/m2 wat een stukje fijner is voor je ogen. Uit de doos met 75 brightness zit hij op 175cd/m2 en dat vind ik wat te veel, zeker voor nu in de winterperiode als het toch al wat donkerder is in huis. De kleurinstelling heb ik op 'Custom' gezet met de waardes R 96 / G 95 / B 96. Hiermee is gemiddelde dE (delta E) van 0-100% grayscale zo'n 0,28 wat erg goed is. Kleurtemperatuur is hiermee ook zo goed als 6500K.

Helaas heeft het scherm wel twee dode/stuck pixels. Maar met deze hoge resolutie (2560*1440) valt het eigenlijk nauwelijks op, ik zag ze toen ik een dead-pixel test deed (verschillende kleuren schermen om-en-om). Ik zal nog even kijken of ik het met een tool als JScreenFix weg kan krijgen, maar is voor mij geen dealbreaker.

Scherm is niet in hoogte verstelbaar. Volgens de norm moet de bovenrand op ooghoogte, dat red hij net niet denk ik. Zal er even een stapeltje A4-tjes onder leggen.

De menu knopjes zijn wat irritant. Het zijn gelukkig wel fysieke knopjes, maar ze zitten achterop de monitor. Ik moest daardoor telkens met m'n vingers 'zoeken' welk knopje ik nou moest hebben. Op de zijkant ter hoogte van het symbooltje zou duidelijker zijn.

Best veel negatieve punten eigenlijk, maar ik houd het scherm wel. Lekker veel beeldschermruimte voor een lage prijs!

Heb jij ook een Lenovo D32q-20 Zwart?